Gå til innhold

kristendom , muslim eller ikke......vel ; JEG MENER

Anbefalte innlegg

Skrevet

AT om en er kristen f.eks så BØR en jo stå for alt det som kristendommen er og d som står i bibelen osv osv osv... for om man ikke gjør det :...hva er vitsen ???? og jeg skjønner IKKE hvorfor folk har religion så tett opp til brystet som fordømmer andre mennesker jeg forstår det ikke, når religionen er så streng som den er så skjønner jeg ikke at en kan fritas for å ikke tro på akkurat den ene tingen eller å la være å gjøre d som står i bibelen f.eks

de som ikke står for alt så bør de melde seg UT !!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok vanskelig å følge alt som bibelen sier- derfor plukker folk ut det som passer dem best og lettvinest å leve etter- så ber de bare om tilgivelse en gang i blant for resten!

Skrevet

Jeg synes også at folk ikke bør dømme andre, jfr. Matt 7,1-5:

"Døm ikke, for at dere ikke skal bli dømt! For dere skal selv dømmes etter den dom dere feller over andre, og det skal måles opp for dere i det målet dere selv bruker. Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til? Eller hvordan kan du si til din bror: La meg ta flisen ut av øyet ditt, når det er en bjelke i ditt eget? Din hykler! Ta først bjelken ut av ditt eget øye! Da først vil du se klart og kan ta flisen ut av din brors øye."

Men, når det kommer til å stå for alt kristendommen står for så møter folk flest et problem, nemlig hvilket av de ca 30 000 kirkesamfunnene og gruppene skal man høre på? Alle av dem (antar jeg) mener at nettopp de har rett og at de følger Bibelen, akkurat som jeg mener at kirken jeg har valgt innehar den fulle kristne sannhet. For de fleste som ikke undersøker grunnlaget for sin tro så vil nok kanskje enkelte ting ikke føles rett for dem. Kanskje hører de egentlig hjemme i et annet kirkesamfunn, men at de aldri finner det ut selv. Å skulle melde seg ut av en kirke fordi det kanskje er en ting de ikke er enige i er vel litt drastisk. Jeg kjenner flere lutheranere som ikke er helt enige med hva Luther selv engang skrev, men skulle de melde seg ut av DNK på grunn av det?

Skrevet

I kristendommen oppererer man jo med uttrykket mange grener på et tre...

og også uttrykket "menneskenes veier til gud er uransakelige"

Jeg syns det er fint at religiøse grupper kan være åpne for at folk tolker forskjellig og har forskjellig overbevisning. Bibelen er ikke en tekst som KAN leses fra perm til perm og så står man inne for alt som står der, det er for mange motsetninger. Dermed må man helle til en eller annen tolkning.

MEN, så har en en del nyreligiøse grupper, feks, som velger litt av kristendommen, litt av ditt, litt av datt.. og ingen har samme religion.. og disse har ofte liten forståelse for de som heller til en "fast tolkning". det syns jeg er litt synd..

Innenform Islam har en jo også veldig varierte synspunkter, jeg har jobbet med et prosjekt der jeg snakket med to forskjellige muslimske menigheter i Osloområdet når det gjaldt lesing og tolking av Koranen, og det varierte veldig hva de la i ting!

Dersom du er uenig i en ting, si feks DNKs holdning til dåpen; er det ikke bedre å jobbe innenfra mot en felles forståelse, enn å melde seg ut og så starte sin egen gruppe?

Mennesker ER forskjellige. Noen ting blir man kanskje aldri enige om?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...