Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #1 Skrevet 18. februar 2007 de får ikke holde på lenge. Älle fikk de barn i Januar og alle lyver de om at de bor alene. Jeg har skrevet brev til trygdekontoret i helgen og har ingen betenkeligheter med å angi disse. Dette er svindel på lik linje med annen svindel. IKKE AKSEPTABELT!!!!! De ødelegger for de som virkelig trenger pengene, for de som faktisk ER alenemødre!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #2 Skrevet 18. februar 2007 FLOTT!!! Disse svindlerne bør tas!
75 modell og mamma til 6 Skrevet 18. februar 2007 #3 Skrevet 18. februar 2007 Jeg synes dette er kjempevanskelig, er helt enig i at dette er svindel, men det sier også noe om systemet pr i dag, da det nesten ikke finnes hjelp å få for par som sliter økonomisk! vi har selv slitt oss gjennom tøffe år, mens folk har mottat trygd de ikke har krav på. Jeg har aldri snytt på systemet, men har heller aldri meldt inn noen som gjør det. Nå vet jeg at min søster lever av trygd på falskt grunnlag, jeg blir frustrert, men vanskelig å vite hva men bør gjøre. Jeg er sosionomstudent, og i harnisk til tider, over det som kalles velferdssystemet, eller rettere sagt sosialarbeideres bruk av "skjønn" i allefall.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #4 Skrevet 18. februar 2007 Jeg har meldt nabojenta her, har funnet ut at hun fusker. Liker ikke sånt!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #6 Skrevet 18. februar 2007 Ja kjempe flott, så kommer kansje mamman i fengsel.eller får en kjempe bot og klarer ikke ha råd til mat engang, som da gå utover melkeproduksjon osv. Burde kansje snakket med de det gjelder først, kan hende det er eneste løsningen for dem. Kjenner ei som gjorde dette, hun var student og hadde ikke rett på fødselspenger og pappan hadde 3 barn fra før og var på attføring dvs ikke mye penger å få der. og lever ikke akkurat bra på studiepenger + engangsstønaden, med hus leie, strøm osv. hadde ikke hun satt seg som alenemor hadde ikke de klart seg veldig lenge, da hadde kreditorene kommet ganske kjapt. Syns bare det går an å se an situasjonen før man gjør noe sånt, er ikke på lik linje med annen svindel. kan godt hende du har sett an situasjonen altså men sånn generellt
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #7 Skrevet 18. februar 2007 Jeg synes ikke det er flott å angi andre, jeg! Synes det er smålig. Er av den oppfatning at nøden tvinger mennesker til å foreta gale valg. Derfor ville jeg aldri angitt noen! Stakkars mennesker som må gjøre seg til kjeltringer for å få hverdagen til å fungere!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #8 Skrevet 18. februar 2007 Men dersom man ikke har råd til mat finnes det da andre ordninger i Norge enn lovbrudd? Sosialen f.eks. Og studenter får da fødselsstipend, gjør de ikke? Mulig det er blitt endret nå, for dette er vel et år eller to siden, men kjenner da flere studentforeldre (der begge var studenter altså) som klarte seg helt fint, og ikke hadde noe spesielt dårligere råd enn andre studenter eller småbarnsforeldre. Men selvfølgelig er alle situasjoner individuelle.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #9 Skrevet 18. februar 2007 Kan man angi noen anonymt, er jo litt kjedelig om disse menneskene finner ut hvem som har gjort det... er enig i at det er forbanna irriterende med folk som benytter seg av sånn... alenemødre har det altfor godt i dette landet, de får jo penger kastet etter seg! Og når man i tillegg er to, så er det forjævlig at noen misbruker dette systemet.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #10 Skrevet 18. februar 2007 Dette innlegget var vel et godt eksempel på at de alenemødrene som faktisk trenger støtte rammes av at andre folk svindler til seg det samme...
belli72 Skrevet 18. februar 2007 #11 Skrevet 18. februar 2007 Uten å vite noe om det, kan jeg umulig tenke meg at alenemødre har det alt for godt. Videre håper jeg inderlig ikke det er tilgang til å angi noen anonymt. En sladrehank får jammen stå for det han gjør! Dersom man er så indignert over moralten til andre mennsker får man stå for det, hvis ikke bør man la være, synes jeg! Den som aldri i livet har gjort noe som helst ulovlig ville jeg gjærne møtt, jeg har gjentatte ganger brutt både fartsgrensen og fått med meg for mange vekslepenger fra butikken....
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #12 Skrevet 18. februar 2007 Men bør småbarnsmødre ha carte blanche til å bryte loven, fordi det er så fælt om de settes i fengsel? Tenker mer at det er enda en god grunn til IKKE å bryte loven jeg, fordi man har flere å tenke på enn bare seg selv.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #13 Skrevet 18. februar 2007 Med mindre du selv tok pengene ut av kassa på butikken er det vel ikke akkurat sammenlignbart.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #14 Skrevet 18. februar 2007 Men er helt enig i at jeg tviler på at alenemødre generelt har det altfor godt. Er jo ikke bare det økonomiske, men det praktiske og ikke minst det å ha en å dele alt med, og ha en mulighet til å få "fri" innimellom. Så misunner ikke dem pengene de måtte få i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #15 Skrevet 18. februar 2007 alenemødre har det alt for godt???? Fy f.... prøv å sett deg i situasjonen til en alenemor. jeg tar dette personlig bare så du vet det, da jeg selv er alenemor. Med en husleie på 8000 i mnd så sitter du ikke igjen med mye etterpå. Ja jeg bor i dyre oslo, og nei jeg kan ikke flytte fordi jeg studerer her. Jeg bruker 3.5 timer daglig med levering og henting i barnehage og reising til og fra skole. Dette er verdifull tid som jeg kunne brukt på skolearbeid eller kavlitetstid med barnet mitt. Men fordi jeg ikke har råd til bil engang så må jeg altså bruke 3.5 time daglig på å bytte fra T-bane til buss, til T-bane igjen og vente, vente, vente....bruker sikkert 1 time bare på å vente på neste buss, baneetc. da kan man ikke ha det særlig godt......
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #16 Skrevet 18. februar 2007 Uff, høres ikke noe særlig ut. Nå vet jeg ikke hvilken samskipnad du tilhører, men du kan ikke få studentleilighet da? (Så ville du spare noen 1000 i måneden), og evt studentbarnehage? Begge deler vil nok (i tillegg til at du sparer penger) spare tid for dere. Ikke bli sint hvis du allerede står i kø for disse tingene, tenkte bare jeg kunne tipse deg i tilfelle du ikke kjente til mulighetene.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #17 Skrevet 18. februar 2007 ..Og alenemødre får det neppe noe bedre når folk snylter på trygden. Nok en grunn til angi!!
belli72 Skrevet 18. februar 2007 #18 Skrevet 18. februar 2007 Nettopp derfor tror jeg at det er nøden som tvinger dem til å motta penger urettmessig! Hadde de hatt det fett, eller okay som meg ville de ikke under noen omstendigheter gjort seg til tyver på dette området! Typisk frp-taktikk å si at alenemødre har det så fett uten at man har peiling på området! Nei folkens! La oss passe våre egne saker!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #19 Skrevet 18. februar 2007 Ja, vurderer seriøst å stemme frp i dagens snyltenorge! Folk gjør jo sport i og snylte på staten jo! Om og gjøre å grabbe til seg mest mulig fra felleskassa. Dessuten får ikke de stakkars alenemødrene det noe bedre av at folk snylter belli72! Norge har andre støtteordninger til folk som er i nøden.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #20 Skrevet 18. februar 2007 Nå var det jo ikke snakk om alenemødre, men folk som svindlet ved å utgi seg for å være alenemødre?
belli72 Skrevet 18. februar 2007 #21 Skrevet 18. februar 2007 Nød er et relativt begrep. Vi kan jo ikke snakke om absolutt fattigdom i Norge, kun om relativ fattigdom. Uansett regner jeg med at det ikke nytter med noen akademisk diskusjon her, i og med at frp seriøst vurderes som politisk alternativ. Får de det noe værre av at folk snylter da? Tror jeg neppe! Det er jo ikke rike mennesker som "grabber" til seg trygdepenger akkurat, for de får "grabbet" til seg på andre måter - eksempelvis med kreative bokføringsordninger, at eiendomsprisene stiger osv.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #22 Skrevet 18. februar 2007 velger å være anonym her nå. men ser det er flere her som mener at det er ordninger som kan hjelpe i situasjoner, og foreslår sosialen. vel for noen år side måtte jeg og min familie gå tre mnd uten penger fordi det skjedde noe kluss i et datasystem. som ikke ble ordnet opp i på den tiden. så vi fikk beskjed om å gå på sosialen og be om hjelp. siden vi i utgangspungtet egentlig hadde penger. bare at vi ikke fikk dem. vi var studenter og dette var lånekassen som klusset. men sosialen nektyet oss hjelp eda vi hadde små barn sto i fare for å miste bosted og fikk inkassoer så det suste hadde ikke penger til mat. men vi hadde jo penger i vente og fikk beskejed om å låne fra familie venner og kjente for sosiale ville ikke hjelpe. jeg kunne ikke si meg som alene mor for jeg var gift men fy f jeg hadde gjort det. vi har aldri levd noe fett men vi har så vidt klart oss. og ikke takketvære hjelp fra velferdsnorge. men vi har måtte bruke familie og venner og lover dere vi har mistet venner på det. så ja jeg skulle gjærne snyltet i stedefor.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #23 Skrevet 18. februar 2007 noe så teit du må hi må være en bitter kjærring siden hun bryr seg om dette. folk må jo få klare seg da. hallo, har du tenkt på at det ikke nødvendigvis er slik du tror kansje har de funnet ut at det er den eneste løsningen. ellers har di ikke råd til noen ting de har sikkert ikke tenkt å gjøre dette for bestandig. kansje dette er en overgang tilde får en bedre økonomi.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #24 Skrevet 18. februar 2007 Men det jeg lurer på er hva slags miljø HI henger i, som kjenner 5 som fikk barn i januar og svindler til seg trygd ;-) Men er enig i at svindel er galt, og man bør finne andre måter å livnære seg på enn å gjøre seg til kriminell.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #25 Skrevet 18. februar 2007 Vil bare si en ting i den saken her. Man har faktisk ikke så mye valg i dette landet her om man ikke har noen inntekt selv og har en samboer som har for lite til å forsørge deg. Og NEI du får ikke hjelp på sosialkontoret selvom du ikke har penger til mat og husleie. Sålenge man er registrert som samboer går de ut ifra at den som jobber/studerer skal forsørge både deg og barnet. Og hva gjør man da? Vi ble faktisk anbefalt på trygdekontoret og gå fra hverandre. Og dette skal være et rikt land? Er nok mange av de som "lurer til seg" trygd som ikke har noe annet valg. Det er et fåtall av mennesker som trives med å juge, men hva gjør man for å ikke gå helt under selv? Det er bare folk som har vært i den situasjonen selv som kan vite hvor ille det er å ikke ha penger til regninger,klær og husleie. Og i slike situasjoner kan man bli ganske desperat. Trygdesystemet burde snart gjøre noe nytt med lovene sine, har jo vært likt i nesten 20-30 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå