Gå til innhold

ang.barnetrygd når man flytter

Anbefalte innlegg

Skrevet

til utlandet.

mister man den. går på yrkesmessig attføring, regner med den mister jeg.

og barnebidrag blir vel som den hadde vært i norge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang. barnetrygd kommer det ann på hvor lenge du skal bo i utlandet. Hvis oppholdet ditt er 12 måneder eller mindre beholder du barnetrygden.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei!

Jeg var i kontakt med trygdekontoret i dag. Og de mente at jeg ikke får barnetrygd fra Norge hvis jeg er i Danmark i permisjonstiden (mindre enn 12 mnd). De sa at det er et krav om at barnet er bosatt i Norge. Jeg får foreldrepenger som normalt, av den inntekten jeg har hatt. Også dagpenger gjelder på lik linje med vanlig lønn. Når det gjelder attføring, vet jeg dessverre ikke. Men det kan de forklare på aetat eller trygdekontoret, regner jeg med.

Noen som har fått annen beskjed fra trygdekontoret?

Hilsen Marianne

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei, har forstått det slik at de vurderer hver sak enkeltvis. Vårt opphold i utlandet var for kort til at de anså oss som utflyttede, så vi beholdt barnetrygden.

Skrevet

Det samme for oss! Meldte flytting for 6 måneder, men fikk ikke godkjent dette. Men mener også helt sikkert at de sa at jeg beholdt barnetrygden dersom oppholdet var under 12 mnd. Synes det er rart at du har fått beskjed om noe annet (tilhører Alna trygdekontor).

For øvrig er vel tanken bak systemet at dersom du ikke får fra Norge, skal du få i landet du flytter til?

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei, Sinah!

Takk for opplysningene dine!

Jeg har fått mange ulike svar fra de foskjellige trygdekontorene, så jeg må innrømme at jeg er litt forvirret over hvilke regler som gjelder. Det kan være at de fortalte meg at jeg ikke får barnetrygd fordi pappan ikke er norsk? Han betaler skatt til Danmark. Så det kan jo være vi kan få noe der. Det vet jeg ikke ennå. Ellers så sa de at Trygdeloven er under bearbeiding, slik at de ikke var sikre på hvilke regler som gjaldt angående dette til høsten.

Hilsen Marianne

Skrevet

Hei, så flott at dere fikk beholde barnetrygden!:o)

Hilsen Marianne

• 10 måneder senere...
Skrevet

hei! jeg studerer i England med en datter paa to aar. Vi skal vaere her o tre aar saa jeg sokte om utvidet barnetrygd til NAV utland og har faat det invilget. Saa vi mottar barnetrygd selvom vi bor her. Det tok lang tid og mange telefonsamtaler for det gikk gjennom, men er veldig glad for det naa. Haaper dette kan vaere til hjelp!

Skrevet

Vi beholder også barnetrygden, men det er visstnok fordi vi er fortsatt medlem i folketrygden pga lån i lånekassen. Studerer altså i utlandet ( 5 år), men får fortsatt barnetrygd :) Og det trenger man...for barnehageplass i Australia koster FLESK!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...