Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har barn med reflux til urinlederne?

har aldri hørt om det før og finner ingen informasjon om dette.

noen som vet noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barna som har dette, har veldig lett for å få urinveisinfeksjon. Etter gjentagende urinveisinfeksjoner, blir de ofte utredet. Det gjøres deriblandt ofte en røntgenundersøkelse der man setter inn et kaketer på barnet, og blæren fylles med kontrastmiddel. Når barnet gir signaler om at det må tisse, fjernes kateteret, og det ta et par bilder mens barnet tisser. Denne undersøkelsen kan virke litt brutal for forelder som er med. Jobber selv med dette, derofr jeg vet om denne undersøkelsen... Men barna får et bberoligende middel, og husker ikke detr som skjer... Men har opplevd flere ganger at foreldrene har besvimt, faktisk... Hvis barnet har reflux, ser man på bildene at urinen/kontrasten går oppover i urinlederene (mot nyrene). Det er flere grader av reflux, noen ganger går det bare litt oppover i urinlederene, og andre ganger kan det gå helt opp til nyrene. Hvis du tror barnet ditt har det, bør du få legen til å sende dere på sykehuset for utredning...

Finner sikkert litt mer stoff om dette hvis du søker på noen legesider på nettet tror jeg...

Skrevet

Huff, beklager mange skrivefeil... Går litt fort i svingene her, noen ganger...

Skrevet

Jeg har et barn som har reflux. Reflux betyr at det fra urinbæren, mot urinlederne skal være en lukkemekanisme som hindrer at urin stømmer tilbake til urinlederne. Hos de som har reflux, virker ikke lukkemekanismen som den skal, og urin strømmer tilbake til urinledere/nyrebekken. Noe som kan gi grobunn for bakterier, urinveisinfeksjoner og senere nyrebekkenbetennelse. Det fins flere grader av reflux, ettersom hvor mye urin som går tilbake. Noen blir så mye plaget av dette, at de blir operert for problemet. Men endel kan også leve med dette, uten at det trenger skape særlig med infeksjoner. Noen står på antibiotika (eks. trimetoprim) profylaktisk (forebyggende) i påvente av videre behandling.

Den vanligste undersøkelsen som gjøres på barn med reflux er en røntgenundersøkelse, med kontrast. Den heter MUCG. Her blir et kateter lagt i urinblæren og kontrast blir sprøytet inn i blæren. Det tas bilder etterhvert som kontrasten blir fylt inn, og bilder når barnet tisser, etter at blæren er fylt opp. Da ser man om barnet har reflux. Barnet kan ikke ha noen uvi når undersøkelsen skal tas. Barnet får som regel beroligende medisiner i forkant. Barnet kan være på flere kontoller hvor denne undersøkelsen utføres.

Et tips er at det kan være lurt at man som forelder lager seg en liten bok, hvor man noterer ned når barnet har UVI og hvilken antibiotika som blir brukt, og hav som virker. Samt hvilke undersøkelser som gjøres. Da er det lettere å holde oversikt over tid.

Skal sjekke litt rundt på nettet om jeg kan finne noe mer informasjon til deg.

Håper dette virket litt avklarende iallefall :) Lykke til!

Skrevet

Ser det er svært vanskelig å finne stoff om dette på nettet. Du kan spørre meg om du har lyst, dersom det er noe mer du lurer på, så skal jeg se om jeg kan gi noe svar. Jobber som sykepleier ved en barneavdeling.

Skrevet

hei. tusen takk for dere svarte meg. min sønn ble født med hydronefrose, har hvert til mange kontroller her på sykehuset. har tatt ultralyd, urografi og mucg. ble henvist til rikshospitalet for prøver der. håpte de kunne operere og redde nyren. men det kunne de ikke. ble utskrevet i går. så nå har han bare en nyre.

de håpte på at nyren forsvant av seg selv, men skal på kontroll om 6 mnd for sjekk. han går på trimotrprim.

så i går ble det oppdaget at haan har reflux opp til begge urinlederne.

går det over av seg selv? trengs det oppfølging?

håper på svar og tusen takk

Skrevet

Hei.

Heldigvis så kan man leve fint med bare en nyre. Noen har bare en nyre fra naturen av, og vet det ikke en gang. Har ikke hørt at reflux går over av seg selv, vet at noen blir operert for det. Min sønn har gått til kontroller først hvert år, så annet hvert år fram til han blir 8 år. Kontrollene innebærer som regel MUCG, urografi og renografi. Mucg er en prøvelse, jo større barnet blir.

Hvis barnet ditt klarer seg uten forebyggende behandling og ikke får noen uvi, og det ikke utvikles/er fare for at det utvikles hydronefrose på den andre nyren og, så er det mulig at legene ikke vil operere. Og barnet vil kunne leve med det. Det gjør mitt barn. Men vi må være obs på tegn på uvi, og få tatt urinprøver ved mistanke om det.

Har legene sagt noe om videre oppfølging av refluxen? Det er jo spørs hvilken grad av reflux det er. Uansett så vil nok framtiden bringe mange kontroller med ditt barn, og det er jo positivt at en blir fulgt opp.

Neste gang du er hos legene med dette, synes jeg at du skal be om en god forklaring på hva diagnosen vil si for framtiden.

Skrevet

heisann. fikk bare vite at vi skulle bli oppfølgt på sykehuset her og at de skulle sende resultatene bort til rikshospitalet. skulle sjekke det igjen om 6 mnd hvis haan ikke fikk urinveisinfeksjon før det.

har din sønn en nyre også eller bare reflux?

Skrevet

Min sønn har både reflux, og fire nyrer :)

Det er bra dere følges opp. Be legene om å forklare deg alt, når dere er på kontroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...