Gå til innhold

Nattamming/avvenning...


Mersa og gutta <3

Anbefalte innlegg

Noen som har begynt med avvenning om natten? Jeg er hjemme hos mine foreldre nå og mamma synes Magnus får alt for mye mat om natten (noe jeg og hs er enig, men mener at det kanskje vil regulere seg selv etterhvert som grøtposjoene øker), så i natt skal mamma sove på rommet med Magnus og prøve å roe han ned når han våkner for mat...

Skal selvsagt ikke la det gå for langt, er han sulten så er han sulten...

 

Andre som har begynt med nattavvennig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaaa nå mååå vi... og i natt holdt han på fra to til fem med å hyle... Sov urolig frem til to også... Phu såå trøtt, du skjønner storesøster var oppe cca seks... Blir snart gal jeg tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte for vel ein mnd siden, og det gjekk over all forventning. Var litt uroleg første og andre natta. Første natta sutra han i 15 min, for deretter å sove til 7.30 neste morgen, andre natta var det kun noen minutter. Nå sover han stortsett til i fem tida om morgenen, da får han mat og sover vider etil i åtte tiden. Lykke til!1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min har ikke fått mat på natten på to uker. Jeg måtte gjøre avvenningen selv, da mannen min jobber enormt mye for tiden. Avvenningen gikk veldig fint. Sov faktisk bedre de første dagene allerede enn det han gjorde når han fikk mat om natten. Han våkner desverre fortsatt en gang hver natt, og har vansker med å roe seg på en stund, men vi vet ikke hvorfor. Jeg har prøvd å ta han opp og vugge han. Jeg tror at hadde det vært fordi han ville ha mat ville han da ha søkt seg mot puppen, men det gjør han ikke.

 

Han får grøt ca 18.15, rape, og å melk. Deretter går vi på badet, også får han vann. (blir veldig tørst av grøten. Så sover han til 8-8.30. Våkner en gang, sånn ca 4-4.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt fikk han mat 22, 04 og 08....Meget fornøyd med det!

 

Men når dere driver nattavvenning, gir dere overhode ikke mat da? Klarer de å roe seg ned uten mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en veldig bra start da! Jeg valgte å stoppe helt med maten. Mathias har sovet flere netter gjennom før jeg sluttet med nattmat, så jeg skjønte liksom at han egentlig ikke trengte maten. De siste dagene spiste han 2. hver time om natten fordi jeg ga han mat for at han skulle sovne fort igjen og da spiser han jo bare for kosens skyld, og utover natten fikk han mageknip, sikkert pga for mye mat. Som sagt tidligere sov han bedre allerede første natten. Jeg la han kl 19, sovnet 19.30 og våknet ca 22.30-23 for da pleide jeg å gi han mat. Da han ikke fikk mat da ble han ganske sint, så jeg forsøkte i ca 1 time å roe han i sengen. Etterhvert ble han hysterisk, så jeg tok han opp og gav han bare vann. Roe seg faktisk med det, og sovnet i armene mine. Da sov han til 5!!(vanligvis ville han våknet igjen mellom 01 og 02) Da trengte jeg bare å stryke han på kinnet og i hånden så sovnet han igjen og sov til 8.30. Så gik det bare bedre i noen dager, sov natten gjennom 4. natten. Som kom 7. (eller 8. )natten så bagynte han å våkne igjen. Nå har det som sagt gått to uker og i natt sov han gjennom igjen. Så det går virkelig i rykk og napp, men han får ikke mat...og søker heller ikke etter puppen de gangene jeg må ta han opp.

 

Lykke til videre. Tror det er viktig å være konsekvent. Jeg bestemte meg for å først ta kampen mot mat, og heller ta han opp hvis det var det han trengte, for deretter å ta opp kampen med å ikke ta han opp om natten.

Det er forresten veldig deilig å vite at han ikke skal ha mat om natten. Da går det an å ta seg et glass vin om kvelden uten å måtte telle timer... hvis det er en gulrot for deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har det akkurat som deg (Mathias mamma). Hun har sovet flere hele netter og var så flink, men de siste dagene har hun begynt å våke mer om natta, men det er kanskje bare et lite tilbakefall? Vet ikke jeg, men hun søker ikke etter puppen de gangene hun er våken, så sulten er hun ikke. I de fleste tilfellene er det vel at de våkner og så ikke klarer å sovne igjen av seg selv, og det er det man må lære de. Da nytter det jo ikke å legge de til puppen hver gang de våkner selv om det er ypperlig sovemedisin:) Tålmodigheta er jo heller ikke så stor midt på natta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en prinsipp-mamma som har lest alle mine "Hvordan..."-bøker om spedbarn. kanskje ikke alltid så lurt, men det funker nå. Han fikk kun ett nattmåltid fra 4 mnd ca,(begynte med grøt da) ellers fikk han sutte. Fra 5 mnd sluttet vi med mat om natten. Har ikke vært noe prob, han våkner jo et par ganger til tider(2-3 ganger noen netter, ingen ganger andre netter), men ellers tror jeg vi har vært utrolig heldig. Han har taklet det kjempefint. Det sto at fra de får to grøtmåltider pr dag trenger de ikke mat på natten.. Å hvis de slår seg vrang(dette er den beste delen) er det visstnok pappas job. Han har jo ikke pupp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke ennå. Men det BURDE vi virkelig!! Han er våken og vil ha mat alt fra 3-5 ganger !!! fra leggetid kl 21 til 08 på morningen. Han er verre nå enn da han var mindre! Skjønner ikke det her, nå får han jo grøt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp! Har også lest den delen at det er pappans jobb!! Likte den igrunn veldig godt :-D

 

Men pappan jobber så veldig mye og står opp 0440, så har ikke helt hjerte til å gjøre det helt hans jobb! Men nå er vi som sagt (eller skrevet) hos mine foreldre, så nå ha mamman min tatt den jobben! Og pappan har vinterferie når vi kommer hjem, så da fortsetter vi :)

 

Så da er det bare best for Magnus at innen 14 dager har han skjønt at puppen er stengt om natten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det her og, og når han da ikke sov noe særlig på dagen heller holdt det virkelig på å klikke for meg!

 

Men nå ser det så smått ut til at det hjelper at jeg ikke sover i samme rom som han, så får vi bare krysse fingrene for at han skjønner at puppen er stengt mellom 24 og 06 når vi skal sove på samme rom igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har fått innført ett måltid i tillegg til kvelds, så blir det avvenning av nattmat her oxo. Og det gleder jeg meg til! Har vært gjennom det 2 ganger før, og da var (og blir) det mannen som må til pers. Jeg sover i annet rom. Og så DEILIG å kunne sove en hel natt på over 1 år!!! (begynte tidlig å gå på do om natta da jeg var gravid)

Håper det går greit med avvenninga for oss alle her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...