Gå til innhold

Hysterisk med barnevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var ute et par timer i går kveld og hadde barnevakt for lille baby (fem mnd). Da vi kom hjem gråt hun så hysterisk at vi som foreldre også ble litt satt ut. Riktignok har vi en baby som alltid har grått endel, men så høyt og hjerteskjærende som i går kveld kan jeg knapt huske å ha hørt. Eller, hun har vel grått sånn før også, men da har jeg jo alltid vært tilstede hos henne, så da har det føltes litt bedre. Det som tydelig hadde skjedd var at baby var stup trøtt og hadde ikke klart å sove. De hadde vel bare lekt og sånn hele tiden, og plutselig var hun overtrøtt. Heldigvis hadde hun visst bare grått sånn kjempehøyt i ca 10 min, men ansiktet var helt vått av tårer, hun skalv og var utrolig vanskelig å roe ned. Sovnet omsider i armene mine, men så ut som hun ikke helt klarte å slappe av. La henne etterhvert over i senga si, men uroligheten fortsatte hele natta! Mistet tellingen på hvor mange ganger hun vekket meg i natt. Prøvde en av gangene å legge henne over i vår seng, men hun var like urolig der, lå bare og sprellet og fant ikke roen. Vanligvis sover hun godt om natta.

Vet ikke hvorfor jeg skriver inn her, kanskje mest for å bare dele historien med noen, jeg er så trøtt i dag... Og synes så synd på henne i går, hyl gråt uten noen kjente til stede... (Barnevakten var nær familie, men babyer har vel ikke så god hukommelse på andre enn foreldrene). Har jo lyst på en trygg baby, men har vi nå gjort henne utrygg? Hm, kanskje jeg som er en hønemor, men jeg tenker masse på dette i dag. At kanskje hun var redd og sånn.

Jaja, det var det jeg hadde å fortelle idag. Noen andre erfaringer rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lillegutt er også 5 mnd, og vi har brukt familie til barnevakt flere ganger i mnd fra han var 3 uker.. det vi har gjort er å alltid fortelle barnevakten om våre legge og matrutiner, slik at de har fulgt de.. det har ikke vært noe problem, bortsett fra en gang da vi også kom hjem til en skrikende baby.. tror du bare hadde litt uflaks.. lillegutt hadde en periode mellom 3.5 til 4.5 mnd hvor han var litt skeptisk og da passet bare mine foreldre han, som han kjenner igjen.. i starten var det flere ganger jeg ikke hadde så lyst på barnevekt men dro ut allikevel.. nå koser jeg og mannen min oss ute, om det bare er for å ta en kjapp middag ute alene.. forholdet mellom oss er fantastisk nå, og det tror jeg kommer av at vi har litt alenetid også :o) Lykke til, og prøv å kom deg ut selv om du tenker mye på babyn din..

det er så mange som er i mot å bruke barnevakt, men jeg tenker det at lillegutt har det best dersom foreldrene hans har det bra, og vårt forhold har det definitivt bedre når vi har litt tid til hverandre en sjelden gang :o)

Skrevet

Ja, kanskje vi hadde uflaks. Og tar selvkritikk for at vi glemte, eller ikke så nødvendigheten av, å fortelle barnevakten om at søvnbehov ikke dekkes automatisk :)

Uff, jeg har litt dårlig samvittighet. Men takk for svaret ditt!

Skrevet

Sov hun når dere dro...? For det kan jo ha vært en veldig voldsom opplevelse for henne hvis hun våknet til et nytt ansikt. Sev om de da lekte og koste seg, kan det jo hende at hun følte seg altfor utrygg til å sovne igjen etterpå. Sørg for at hun er våken neste gang i såfall når dere drar avgårde

Skrevet

Nei, hun sov ikke da vi dro. Passet på at hun var våken og i godt humør da. Men barnevakten hadde ikke tatt trøtt-signalene fort nok og ikke klart å få henne til å sove. Tror du hun kan ha tatt skade av opplevelsen eller vil bli et reddere barn? Uff, frister ikke å gå ut igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...