Merida72 Skrevet 17. februar 2007 #1 Skrevet 17. februar 2007 På besøk her inne :-) Venter barn nr. 2 i juli og vurderer å gå tilbake i 60% jobb en gang så raskt som mulig etter ca 6 måneder, da skal pappa ha 60% permisjon og jeg 40% permisjon resten av tiden. På den måten får vi begge opprettholdt kontakten med arbeidsplassen samtidig som vi får litt tid hver hjemme med knøttet. Men jeg lurer på hvor raskt det er realistisk å tenke seg tilbake, førstemann ble fullammet til 6 måneder og da er det jo lite praktisk å jobbe. Men etter det? Er det noen som har erfaring med å gå tidlig tilbake i jobb og likevel amme? Blir det mye stress? Vet man har krav på redusert arbeidstid pga amming, og jeg er en racer med pumpa ;-) Så jeg håper vi får det til, men vil gjerne høre erfaringene fra dere som har prøvd.
Gjest Skrevet 17. februar 2007 #2 Skrevet 17. februar 2007 Dytte dytte, jeg lurer også på dette...er stor sannsynlighet for at jeg begynner å jobbe igjen når småen er 7 mnd sånn ca...men vil jo gjerne forsette å amme da
Da HarViTreUnger Skrevet 18. februar 2007 #3 Skrevet 18. februar 2007 Om du er motivert så får du det til. Etter 6 mnd så er det jo ikke så store melkemengdene som skal til og dersom du har et passende sted å pumpe på arbeidsplassen så går det sikkert fint ) Selv valgte jeg å slutte med amming da kombionasjonen av flaske og pupp ikke virket med mine barn.
blond Skrevet 18. februar 2007 #4 Skrevet 18. februar 2007 Det har vært mange innlegg på dette temaet under ammedebatten. Let og få svar..
Lene 1. Mai Skrevet 20. februar 2007 #5 Skrevet 20. februar 2007 Jeg gjorde akkurat det. Begynte å jobbe 40% når jenta vår var seks måneder mens pappan var hjemme. Det gikk veldig fint. Jeg hadde med pumpe på jobben, satte melken i kjøleskap på jobben, og tok den med hjem i kjølebag. Det gikk veldig fint. Når jeg kom hjem fra jobb mandag kveld satte jeg melken i kjøleskapet, og den ble da brukt på tirsdag. Når jeg kom hjem fra jobb tirsdag satte jeg melken i fryseren, og tok den ut igjen på søndag kveld for bruk på mandag. Syntes ikke det var noe stress i det hele tatt - fint med litt ammepause og rolig start på jobbingen også. Og så kunne jeg allikevel amme resten av dagene i uken. En super løsning for både meg, som gjerne ville litt tilbake i jobb relativt tidlig, og for pappa som får to dager alene med henne.
trebarnsmamma Skrevet 23. februar 2007 #6 Skrevet 23. februar 2007 jeg ble fulltidstudent da mellombror var 3 måneder. Fullammet han til han 6 måneder. Pumpet meg et par ganger i løpet av dagen, og den melka fikk han neste dag på flaske, alt går hvis man bare er motivert. de to andre barna mine har vært 7-8 måneder når jeg har begynt å jobbe igjen. Begge veldig avhengnig av puppen, men det gikk bra, da pumpet jeg meg ikke, men ammet før jeg dro og med en gang jeg kom hjem. Mens jeg var på jobb fikk de mme en gang sammen med annen mat. Husk at du har krav på lønnet ammefri.
ennaH Skrevet 11. april 2007 #7 Skrevet 11. april 2007 Jeg begynte å jobbe 100 prosent da knerten var seks måneder gammel. Det var akkurat en måned for tidlig. Ettersom han knapt hadde begynt å spise vanlig mat, brukte jeg den første måneden på å jobbe på dagtid og amme han annen hver time hele ettermiddagen, kvelden og natta. Det ble drøyt slitsomt. Etter vel en måned hadde han begynt å spise såpass at han ikke trengte så mye mat om natta. Da gikk det helt supert. Jeg ammet i et og et halvt år (altså i et helt år etter at jeg begynte å jobbe full tid). Det første halve året tok jeg ut en time fri på slutten av arbeidsdagen. Etter det ble ammingen redusert til tre måltider om dagen; morgen, ettermiddag og kveld. Jeg ser det som helt uproblematisk å begynne i full jobb etter at barnet er blitt syv måneder gammelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå