Gå til innhold

Hun klikker hvis en av oss henne sitte alene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er en pappa som er hjemme på pappaperm. Ungen min, snart 11 måneder, vil ikke krabbe. Foreløpig sitter hun bare. Det betyr at fremkommeligheten er liten. Samtidig "klikker" hun så fort en av oss voksne ikke sitter sammen med henne - eller bærer. Dette er sikkert vår feil, men nå har det altså skjedd.

Men 1: Noen som har noen råd til hvordan jeg kan gjøre overgangen til dagmamma enklere for den lille? Hvordan kan jeg få henne til i større grad å akseptere at hun må klare seg uten omsorg hele tiden?

Eller må hun bare fikse dette selv, og jeg som far kan egentlig bare nyte pappapermen uten å tenke på det?

Og 2: Noen lure triks som kan øke sjansen for at barnet lærer seg krabbing? Tror nemlig at hun vil klikke mindre hvis hun kommer seg litt rundt på egen hånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å la henne sitte alene og leke mens dere er i nærheten.Snakk med henne om hun blir hysterisk.Hun er nok litt bortskjemd ja :0)

Lykke til og håper det går greit videre.Hva med å legge yndlings leken litt fra henne slik at hun MÅ røre seg for å få tak i den.

Skrevet

Legg henne på magen så mye som mulig, da vil hun etterhvert finne ut hvordan hun skal bruke kroppen til å komme seg framover. Legg spennende leker litt utenfor hennes rekkevidde så hun må strekke seg for å få tak i de.

Skrevet

Hei

Vi har det litt på samme måte. Begynner å grine med en gang vi legger eller setter henne fra oss. Uansett om vi er i rommet eller ikke.

Jenta vår snurrer seg bare rundt og rundt hun, for å komme seg dit hun skal:p litt komisk egentlig.

Men de fleste sier at denne alderen fra 9-12 mndr er ganske ille.

Skrevet

Dere kan jo hjelpe henne å øve på å krabbe, eller å åle seg? Legg henne på magen, bøy beina hennes slik at hun vil skli framover om hun sparker i fra. Gjør gjerne bevegelsene for henne i starten. Hva slaks gulv har dere? Er det glatt, slik at det går å åle seg? Legg fristende ting foran henne mens hun ligger på magen, i førsten bare slik at hun akkurat når det, dersom hun strekker seg etter det, og så lenger og lenger unna.

Øv også på at hun sitter alene ved å øke tiden hun sitter alene gradvis, sånn at hun forstår at du kommer tilbake igjen. Begynne med 20 sekunder og så øk det sakte...

Det er forresten ikke så uvanlig med litt separasjonsangst i denne alderen, da er det viktig å trygge henne på at hun er trygg selv om hun er redd, uten at du bekrefter redselen hennes.

Er hun redd, eller sint når hun "klikker"?

Skrevet

kan jo prøve nanny metoden... sette dere gradvis litt og litt lenger vekk fra fx hver annen dag etc... en gradvis tilvenning... snakke hele tiden og vise at dere er der og gir enne oppmerksomhet selv om dere ikke er like ved:)

ang krabbing så det som mie her skrev:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...