mammantilthea Skrevet 16. februar 2007 #1 Skrevet 16. februar 2007 Vår lille datter slår når hun er sint, men også noen ganger helt uten grunn. Hun ser alltid etter en reaksjon på oss. Har prøvd å ignorere, men da gir hun seg ikke. Har prøvd å avlede, men det biter hun ikke på lenger. Har prøvd å snakke rolig til henne, og si Nei bare kose, og stryke på henne. Det virket ikke. Har skreket til henne, men da ble det vondt verre. Har latet som jeg gråt, men det resulterte i at hun slå for å se om mamma ville gråte mer..... Jeg lurer fælt på hvlken taktikk, metoder dere bruker når barna deres slår helt uten grunn.Og så får jeg håpe dette er en overgangsperiode. Jeg får vel nevne at hun er viljesterk og sta jente. Føler at hun har taket på meg her.... og det vet hun nok:-)
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2007 #2 Skrevet 16. februar 2007 Hvordan har du ignorert? Har du gått fra situasjonen? Mitt tips er å si. Nei, det er ikke lov. Sett henne ned og gå ut fra rommet hun er i. Gjenta om hun gjentar det. Så skal du se at hun ikke gidder sitte på et rom alene. OBS. ikke lukk igjen rommet, bare gå fra situasjonen.
Gjest Skrevet 16. februar 2007 #3 Skrevet 16. februar 2007 Datteren vår er 18 mnd og slår også av og til. Er jo ikke uvanlig da. Hun slår ikke når hun blir sint (og sint blir hun ofte...), da brøler hun og går eller ligger på gulvet og hyler og sparker. Hun slår heller når hun er litt opprømt eller rett og slett kjeder seg og vil ha en reaksjon. Det er helst meg og faren hun slår, vi har spurt i barnehagen og de sier at de nesten aldri har sett henne slå. Min taktikk for tiden er å si veldig strengt "nei, det er ikke lov og slå, mamma blir lei seg når du slår", og så sette henne ned eller snu ryggen til henne. Det funker i de fleste tilfellene. Jeg har prøvd kjefting og jeg har prøvd å late som jeg får vondt og gråter, men da begynner det vesle bøllefrøet mitt og le... De fleste barn slår når de er små, men de aller fleste ( og i alle fall de med foreldre som er bevisste på det, slik som du er) slutter når de blir litt eldre!!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #4 Skrevet 18. februar 2007 Min datter er også 20 mnd og har akkurat begynt å slå når hun er sint eller ønsker oppmerksomhet. Hun slår både oss (foreldrene sine) og barn på samme alder. Jeg prøver å være klar og bestemt men ikke sint på henne og bruker gjerne ordet "nei". Noen ganger går jeg vekk fra situasjonen og da blir hun veldig lei seg. Jeg vet at det er en del barn i barnehagen som slår, så jeg tror det er der det kommer fra. Jeg tror det er veldig typisk for alderen og at det vil gå over når de blir store nok til å skjønne hva de gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå