Gå til innhold

Middagsoppskrifts-tråd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte det hadde vært kjekt å samle noen gode og enkle hverdagsmiddagsoppskrifter (eller helgemat) - ligg greit med nye inspirasjoner...

Her er mine bidrag:

Skinkepai:

Bunn: 150 g smør

200 g hvetemel (eller grovere type om det er ønskelig - da 50- 50)

2 ss vann

Smuldre smør og mel sammen, tilsett vannet og rør til en jevn deig. Trykk ut deigen i en smurt paiform. Pensle med litt egg og prikk med en gaffel. Stekes på 200 grader i ca 15 min (midt i ovnen).

Fyll: 3-4 egg

2 dl melk

Hvitost

Skinke

Gressløk

Salt og pepper

Visp egg og melk sammen. Kutt opp skinke i biter og riv osten. Blandes i sammen med gressløk, salt og pepper.

Ha over paibunnen.

Stekes i 40-50 min (kommer an på ovnen) midt i ovnen ved 175 grader.

Serveres med salat.

Stek en kjøttdeig og bland i Toro pizzafyll etter anvisningen på posen.

Lag potetmos

Hell pizzafyllet i en ildfast form, legg potetmosen oppå - stekes i ovnen til potetmosen er gyllen.

Serveres med brød og salat

Ostepanne:

Rør sammen 4 egg og 4 ss vann/melk. Hell røren i litt smeltet smør i en varm stekepanne. Dryss på 200 g revet hvitost, finhakket purre, paprika og opkuttet skinke/bacon. Salt + pepper.

Stek ostepannen under lokk ved middels/svak varme i 6-8 min. Server med brød og salat.

Piroger med fyll:

10 stk.

Deig: 8 dl hvetemel

1 ts salt

3 eggeplommer

90 g smør

1 dl olje

1 1/2 dl kaldt vann

Bland mel, salt og eggeplommer. Arbeid deigen sammen. Smuldre inn smøret. Hell oljen litt og litt i under omrøring. Tilsett så lite vann at deigen henger sammen. Pakk deigen inn i plastfolie og la ligge kjølig i ca en halvtime.

Fyll: (eks) Stangselleri

paprika

Skinke el bacon

div. grønnsaker

Hakk opp grønnsakene og evt skinken/baconet og bland sammen.

Kjelve ut deigen på et lettmelet bakebord. Stikk ut sirkler med diameter ca 17 cm. Legg ca 1 ss av fyllet på rundingene. Pensle kantene med litt eggehvite.

Brett dem i halvmåne og trykk kantene ned med en gaffel. Pensle med litt eggeplomme + vann.

Stekes midt i ovnen ved 225 grader i ca 15-20 min - til de er gyllenbrune. Avkjøles på rist.

Serveres med salat, ris og/eller potetsalat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en kylling-gryte som er kjempegod! Husker ikke akkurat målene, men jeg tar det på en slump nå, har laget den så mange ganger :)

Stek 5-6 kyllingfileter delt opp i biter i smør (ikke olje. Smøret er med på å gjøre sausen). Er fint å bruke en litt dyp stekepanne. Når det er stekt fyller du opp med vann i pannen så det dekker kyllingbitene, ta oppi 2-3 buljongterninger, et beger med creme fraiche, salt og pepper, og la den stå og godgjøre seg litt. Server med kokte grønnsaker og ris. Kjempe god!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Kjapp og sunn middag:

Stek kyllingbryst. Stek frossen spinat, salte og pepre godt. Rør inn litt creme fraiche i spinatblandingen, og det du har av ekstra grønnsaker. Alt av "høst grønnsaker er godt" f.eks stekt sopp eller oppdelt oliven eller aubergine. Tilslutt drysser du over en neve pinjekjerner. Server!

Ellers er denne alltid en kjapp slager:

Kok fersk ravioli sammen med oppdelt asparges (kokes omtrent like lenge, rundt fem minutter) Stek kyllingfilet. Bland pastaen og kyllingbitene med en boks creme fraische, saften av en halv sitron og basilikum. Dryss over pinjekjerner. Ferdig :-)

Skrevet

Har en til:

Pasta med kjøttboller:

Kutt en løk i små biter - fres på stekepannen

Stek en pk ferdige kjøttboller sammen med løken

Ha oppi 2 bokser med hermetiske tomater og kutte de opp i pannen.

Kutt opp en squash og ha i

krydre med salt/pepper og oregano/basilikum

La stå og koke litt i pannen slik at sausen blir tykk og god

Kok pasta/spaghetti

Server med brød til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...