Gå til innhold

total ruptur og ny fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen her som har hatt totalruptur og som har fått føde vaginalt etter dette? I så fall hvordan var det? jeg har fått beskjed om å ta keisersnitt etter totalruptur

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en veninne som fikk totalruptur. Hun er gravid nå og skal ta keisersnitt. Hvis hun hadde fått en totalruptur igjen er det ikke sikkert de hadde klart å sy rupturen etterpå , sa legen. Pga arrvev og ting.

Skrevet

Ja, jeg hadde totalruptur ved fødsel nr. to. Tre år senere fødte jeg på normalt vis en fin gutt på 4 kg.

Det var vurdert keisersnitt, men med god oppfølging på sykehuset i forkant, og god forklaring av viktigheten av å holde igjen hodet til pressingen kunne starte, gikk det kjempefint, og det ble min fineste fødsel av alle tre. Tror jeg sydde fire sting jeg. Har ikke hatt noen problemer senere.

Men vær klar på at hvis du ønsker keisersnitt på grunn av redselen for at det skal skje i gjen, så ikke gi deg før du får det. Det skal ikke være tvang å føde vaginalt igjen etter en totalruptur. Det avhenger også av forventet str. på barnet og at bearbeidelsen etter forrige fødsel har vært god.

Lykke til:-)

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det var veldig liten sjanse for at det skjer igjen, men at sjansenjo alltid er der. Hadde det helt fryktelig etter fødselen, men narkose og massevis av mareritt blandet med våkentid, så jeg vet rett og slett ikke om jeg tør å føde igjen...

Men synes det høres skummelt ut med keisersnitt også jeg da...

Kanksje jeg får greie meg med et barn! :)

Skrevet

Jeg hadde total ruptur med førstemann, ikke et sting med nr 2 og to små sting med nr 3. Men det er klart at jeg grua med noe helt jæ...til de to siste. Fikk invilga ks men siste men fikk en fin avtale med overlegen om hvordan forløpet skulle gå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...