Gå til innhold

Salter dere maten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 2 år vil ha grillkrydder på alt. Frem til nå har jeg bare latet som om jeg heller på litt, men nå gjennomskuer han meg. På pomme frites vil han ha salt.

Har prøvd å gjemme krydderet, men er det virkelig nødvendig? Kan jo forstå at han vil ha litt krydder på også.

Er salt er uting som bør unngås?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En bør unngå salt fullstendig fram til barnet er ett år, for før den tid klarer ikke kroppen å skille det ut.

Jeg er også i tvil ang. salt nå som hun er 2 år. Må innrømme at jeg salter vannet til potet, pasta, ris etc, + har litt i sauser o.l., men pleier ikke å salte maten hennes direkte, som å ha salt på pommes frites og lignende.

En bør vel generelt være forsiktig med salt, og kanskje bruke Seltin der en kan? (ikke at jeg gjør det, for jeg synes ikke seltin smaker noe godt...)

Uansett, alt med måte pleier å være greit. Jeg bruker salt i maten, men er altså forsiktig med det. :o)

Skrevet

Nå fant jeg forresten en link ang. salt og barn:

"Bør jeg følge med på hvor mye salt min to år gamle sønn får i seg?"

http://matportalen.no/Saker/1082710088.59

Her står det bl.a:

"Hvis barn får i seg for mye salt, kan det påvirke helsen i voksen alder. Mye salt i maten kan gjøre at barn venner seg til salt mat, og dermed fortsetter å spise mye salt som voksne. For høyt inntak av salt kan blant annet føre til høyt blodtrykk, som er en av flere risikofaktorer for hjerneslag og hjerte- og karsykdommer. Høyt blodtrykk hos barn kan også ha en sammenheng med overvekt.

Det er altså en god idé å følge med på hvor mye salt sønnen din får i seg. Norge har ingen spesielle anbefalinger for saltinntak for barn. Til friske voksne anbefales det at inntaket av salt bør være under 5 gram per dag. Inntaket hos barn bør være mindre."

Og så står det at en i dag får i seg mer salt enn det en trenger pga ferdigmaten/posematen - som inneholder mye salt. Og så står det noen råd. Nyttig link! :o)

Skrevet

hadde kanskje fjerne grillkrydderet fra skapet for godt jeg. Det er jo bare salt i det. Kan ikke familien bruke andre typer krydder. Paprika på chipsen? Grill krydder kommer ikke under krydder slik jeg ser det. Salter maten vår nå når gutta er så gamle, men salt eller saltholdige blandinger står ikke fremme som et valgt. Vil så gjerne at de venner seg til mat som ikke er veldig saltet (og fet). Nå er jeg streng sikkert, og preker ikke ut om dette til venner og kjente. Men saltet mat er så lett å venne seg til, og for mye er ikke bra for kroppen eller smaksansen.

Skrevet

Jeg salter aldri maten til barna.

Salt får de ikke, litt pomme frittes krydder og grillkrydder kan de få om de spør. Men har da på veldig lite til dem.

Barna mine skjønner og godtar at jeg sier nei, og når jeg forklarer at de er for små. Det er bare å være bestemt det. Det er jo foreldrene som bestemmer, ikke barna.

Skrevet

Jeg salter aldri, har sagt til barna at det er ikke godt og at bare voksne bruker det, og det har gått greit.Synes det er dumt å venne de til slikt når de er så små, nok salt i maten som det er

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...