Gå til innhold

Vil ikke spise hos dagmamma??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente som straks runder 2, og som frem til nå de siste par mndene har vært litt "vanskelig" på brødskivefronten. Nå går det derimot mye bedre, og hun kan spise skive både på egenhånd med min hjelp uten altfor mye distraksjon (før kunne vi sitte i en halvtime og bare få lurt i henne et par bit). Og når jeg har henne hjemme en dag så spiser hun godt til så og si alle måltider (selv om det går sent).

Hos dagmammaen derimot går det ikke fullt så bra. Da hun begynte hos dagmammaen i august i fjor var egentlig planen at hun da skulle få grøt hjemme til frokost, og så skive hos dagmammaen til lunsj. Viste seg raskt at hun ikke spiste skiva, så vi byttet om - jeg tok tiden med skiva om morran, mens dagmammaen fikk i henne grøt (som gikk som en lek stort sett). Nå er hun derimot ganske grøtlei viser det seg, og stor nok til å kunne leve på brødmat og sånn. Men vil fortsatt ikek ha hos dagmamma! Yoghurt og frukt går fint, men kan hun leve bare på det fra frokost i halvåtte tiden og frem til middag i halv fire-fire tiden?? I og med at dagmammaen også har andre barn i samme alder så har hun ikke mulighet til å gi hver enkelt spesialbehandling og "fylle på" med mat til stadighet. Tror ikke det har med mistrivsel å gjøre - hun snakker om shi (siv) med stjerner i blikket, og er aldri lei når jeg går (men glad når jeg kommer, hehe).

Noen tips, eller trøst om at det går over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det ha noe med brødtypen hun får hos dagmamman? Her har lillegutt ikke spist brød i det heletatt de siste to ukene, nekta plent å spise brød til alle måltider han da. Levde kun på frukt og yogurt om dagene han.... Men så, så gikk vi tom for mitt grove hjemmelagde brød, og han fikk med seg kjøpesbrød som ikke var like grovt i barnehagen i går, og vips, så var all maten i matboksen borte! Var ikke en smule igjen.... Så det var ganske tydelig at jeg må bake litt finere brød... :-)

Har du prøvd å gi henne knekkebrød forresten? Når lillegutt er brødlei pleier vi å gi ham knekkebrød... :-)

Skrevet

Jeg ville blitt betenkt hvis dagmammaen hadde så mange unger at hun ikke kunne gi hver og enkelt litt spesialbehandling på nødvendige områder. Jeg har selv vært dagmamma, og jeg har alltid latt de som trengte det få litt spesialbehandling - særlig på spisefronten. Får ikke de små i seg nok mat blir de fort trøtt og lei, så ingen tvil om at mat er viktig.

Jeg ville ha prøvd forskjellig brødyper og kanskje litt forskjellig pålegg for å se om hun har noe hun virkelig liker.

Skrevet

Takk for svar begge to :o)

Ang brødtype så har jeg prøvd å ta med skive hjemmefra også med det pålegget hun liker herfra, uten hell. Vet ikke om hun blir distrahert av de andre ungene eller hva det er (hun kan være litt vanskelgi å få i mat når vi er mange rundt bordet her hjemme også). Har bare prøvd knekkebrød en gang ifbm at det var en stund til middag men at hun absolutt var sulten så jeg gav henne et knekkebrød med smør som hun kunne knaske på før middagen ble klar. Gikk ned det, og sendte det også med til dagmamma, men hun hadde ikke spist det der heller. Får vel foreløpig kjøre på med yoghurt og frukt så lenge hun spiser dèt i det minste.

Ang det med å ha "for mange unger", så bekymrer nok jeg meg mer enn henne ang det med spesialbehandling, hehe. Jeg ser jo at jeg selv har nok med èn, så det å ha 3-4 er utenkelig for meg. Men nå vet jeg jo at av de 4 barna hun har, så er det kun 1 som spiser skive selv - resten spiser grøt, delvis selv, delvis mating. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor det er så "vanskelig" for henne (datteren min) å spise "som alle andre"? Er det en psykisk ting? Siden det funker greit hjemme?

Skrevet

kan hende hun er for opptatt av de andre rundt matbordet at hun glemmer å spise det er mange barn som er slik når det er andre barn rundt en

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...