Gå til innhold

spørsmål til erfarne samsovere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med mitt første barn torde jeg ikke samsove etter vi kom hjem fra sykehuset for jeg hadde jo hørt alt fy fy ifht dette. Nå med baby nummer 2 ser jeg at en god natts søvn er gull verdt så nå sover mini endel i vår seng. Men det jeg er redd for er dårlige vaner, hvor lenge samsov dere og hvordan gikk det å få babyen over i egen seng?

Mini er 5uker, sover både i egen seng og hos meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gutten min sov med meg nesten hver natt de 3 første mnd pga han var så urolig og slet med magen... måtte jo få sove lit eg oxo da... hadde da dobbeltseng alene, så la ham på ene siden med puppen min i munnen hans for at han skulle sovne og la meg deretter over på andre siden da han sovnet... da fikk han egen dyne, så ble ikke varmt osvosv som alle advarer om... derfor samsoving er farlig osv... men i løpet av natten bevegde jo han seg bort til meg, til min varme og lukten av mamma... nå er han 5mnd og sovner så lett som bare det i sin egen seng.. har ikke hatt noen store problmer på det området her...:)

men han sov i sengen sin på dagtid da vi var hjemme da...

Skrevet

Vi samsov til mini var rundt 8 mnd, men det var for å få rolige netter, han våknet ellers så mange ganger for pupp at jeg ikke orket bryet med å stå opp. Tilslutt ble det for mye, for han begynte å kave rundt og skulle klarte opp på oss om nettene, så da valgte vi å legge han i egen seng. Det var en liten tøff overgang. Men det gikk ganske fort. La han i egen seng, og satt der til han sovnet. Gradvis vente vi han til å sovne alene, og nå sover han fint på eget rom, og får komme opp i vår seng på morgenen og sove en liten time videre der. Jeg vet ikke om jeg vil anbefale å samsove.. jeg syntes det ble litt slitsomt i lengden, og når han ikke skulle sove der plutselig så følte jeg meg veldig "naken", og slet med å sovne selv. Var mange ganger på nettene jeg våknet gjennomsvett fordi jeg hadde drømt at jeg hadde lagt meg over han eller at han hadde kalrt å dette ut av sengen. (men så hadde vi 140 cm eng også da...hehe) Mitt råd er at dere gjør det som føles rett, jeg tror uansett "avvenningen" ikke blir så tøff.. barn har lett for å tilpasse seg nye vaner dersom det gjøres gradvis :) Lykke til:)

Og apropos samsoving, så er det ikke lengre dokumentert at det øker faren for krybbedød. La barnet ha sin egen dyne, og ikke samsov dersom en av dere har drukket eller brukt sterke medisiner!

Skrevet

Vi samsover enda med snuppa som er 9 mnd, å hun sover i senga vår på dagtid også. tar 5-10 minutt å legge henne så det er ikke noe stress.

Vi begge elsker å sove sammen med henne. Vi våkner opp til en blid jente som ligger å snakker med seg selv eller piller oss i ansiktet! Helt herlig!

Men nå er moroa dessverre over. Jeg er gravid , å har nesten mistet melka. Hun våkner utallige ganger om natta å vil ha pupp, selv om det ikke er noe der så sutter hun for kosen. Å dette gjør meg gal nå! å om ikke lenge blir jeg stor så vi har bestemt at nå er det slutt, snufs. Hun får heller sove med oss når neste blir eldre. Får kjøpe oss større seng med plass til alle fire :-)

Skrevet

Pga. keisersnitt sov snuppa hos meg på sykehuset. Da kunne jeg ordne opp med amming på egenhånd om natta selv om det ikke var så lett å flytte seg. Ble dermed umulig å få a til å sove i egen seng når vi kom hjem. Derfor samsov vi til hu ble 4-5 mnd. La hun ofte over i egen seng etter hun sovnet, men hadde flere perioder der hun var veldig var, og våknet igjen når vi flyttet henne, derfor ble det mange netter vedsiden av meg. Passet på at hun ikke lå for tett ved mannen min. Han kan være litt "bred i senga" om natta. Er vel viktig å ikke ha det for varmt på rommet, og ikke anbefalt å samsove hvis en av foreldrene røyker.

Skrevet

Jeg har hatt det akkurat som melkemor.. :)

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor folk tenker på samsoving som en dårlig vane, jeg! Det er koselig, praktisk dersom mamma sover bedre og er mer uthvilt, og nyttig - babyen får nærhet og trygghet uten at det koster moren noe særlig anstrengelse!

Jeg vil bare minne om at for å være en god og trygg løsning, så er det noen viktige forholdsregler i forbindelse med samsoving. Hverken mamma eller pappa må røyke eller være påvirket av alkohol eller annen rus, man må ikke ha for myk madrass/vannseng, ikke være veldig overvektig, og babyen skal ha egen dyne, for å nevne noen av punktene.

Jeg har forresten gått fra å være motstander av samsoving med førstemann, til samsoving av og til under tvil med andremann, til fast samsoving med tredjemann. Og har dermed fått mye mer overskudd selv med tre småbarn i huset, enn jeg hadde med førstemann.

Jeg kan egentlig ikke svare på spørsmålet siden vi samsover ennå med minsten, men det ser for meg en gradvis overgang til sprinkelseng inntil sengen vår, sprinkelseng på vårt rom og til slutt å flytte babyen inn på eget rom.

Skrevet

Hei, vi samsov de tre første mnd. Snuppa hadde kolikk og våknet mye om nettene. Samsovingen gjorde at jeg fikk mere søvn da det var umulig å få henne til å sove i egen seng. Snuppa trengte min nærhet og sov best i senga vår. Hun hadde egen dyne og lå litt unna meg sånn at jeg ikke skulle legge meg oppå henne.

Da hun ble tre mnd så sluttet kolikkskrikingen. Etter dette tok jeg en gradvis overgang til egen seng, og det gikk fint uten skriking eller problemer!

Skrevet

Snuppa lå i egen seng da vi kom hjem fra sykehuset, men etter 3 uker fikk hun kolikk. Det som fungerte best om natta var at hun fikk sove ved siden av meg. Vi la forholdene til rette for at hun skulle ligge der:

-satte opp en kryssfinèrplate på sengekanten slik at hun ikke skulle falle ut av senga . Denne plata dekket vi til med et tykt håndkle.

-Lot henne ligge under egen dyne

-Jeg lå ganske langt ned i senga og med ammegenser på meg slik at jeg ikke trengte å ha dyna helt oppover ørene. På denne måten var det ingen fare for at hun skulle få min dyne over seg.

Da hun var 4 måneder puttet vi henne over i egen seng, og hun begynte å sovne av seg selv etter at hun fikk ei lita pute å ligge på. Nå sover hun stort sett der om natta. Nattammer fortsatt, ca to måltider per natt. Hun havner nesten alltid i senga vår mot morrasida, da vil hun gjerne ha pupp og kos - og vi voksne vil gjerne sove litt lenger enn til klokka 5. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...