Gå til innhold

Dere som har KISS-barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan oppdaget dere det?

Jeg har lest litt om dette, og fant maaange likhetstrekk hos min datter. Hun skal nå sjekkes for dette (men hun har blitt stor jente, 4 år.)

Terapauten jeg snakket med, mente han burde se på sønnen vår også (6 mndr.) fordi han hyler til i søvne og er veldig urolig på dagtid. (Armer og ben ligger aldri på gulvet, og han "rister" nesten når han ligger på ryggen på gulvet.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei ;-)

Etter 3 mnd med følelsen av at "her er det noe riv ruskende galt" og tusen besøk på helsestasjonen i full fortvilelse var det faktisk fjummsi(ammehjelper, er mye her inne), som nevnte KISS for meg etter at jeg hadde klaget min nød til henne på grunn av alle problemene med ammingen......puppenekten gikk liksom aldri over...,noe som jo ikke er noe rart når jeg nå vet det jeg vet.....

Symptomene snuppa hadde var:

-veldig flat i bakhodet

-skrek noe veldig i søvne og var vanskelig å få kontakt med

-hadde kolikk(skrek ihvertfall i 3-4 mnd)

-kunne ikke snu hodet mot venstre

-lå i bananform

-lå med hodet nesten i stumpen når hun sov

-gulpet MASSE

-kavet som en gal ved puppen

-veldig motorisk urolig, armer og ben i alle retninger til alle døgnets tider

-sov lite....8-10 t i døgnet ved 2 mnd

-sov aldri mer enn 1t istrekk til hun var 3-4 mnd

-veldig anspent i muskulaturen helt fra fødselen

-skjøv seg vekk fra oss, var utrøstelig-kontaktsforstyrrelse

ser det ble mye, men hun var veldig plaget stakkar....og vi har hatt mange behandlinger nå....., og hun er blitt mye bedre.

stanget i bekkenet mitt i 2 timer under pressriene, og ble til sutt tatt med vakum....,noe de tror er årsaken til plagene hennes....

Så flott av du får undersølt barna dine ;-)

masse lykke til

klem fra

Skrevet

Hmm, kjenner igjen en del hos datteren min.

- Jeg ble presset på magen for å få henne ut.

- hadde kolikk

- lå i babanform

- kavet ved brystet

- motorisk utolig

- sov lite (sov sin første hele natt som 3 åring!)

Hos gutten min er det også noen likhetstrekk, men ikke så mange...

Skal bli greit å få sett på datteren vår, hun sliter så mye med søvnen ennå stakkar.

Håper på flere svar, så jeg kan se om jeg kjenner igjen noen symtomer ;-)

Skrevet

Faktisk veldig vanlig at samme mor får flere barn med kiss. Noen har visst en form på livmora som gjør at barna ligger litt feil.

Gutten vår ble født med skjev nakke. har noen typiske trekk, men ikke sånn ekstremt. Kiss light? he he. Finnes jo kissbarn som bare sover også. De blir jo sjeldent behandlet, og får mange ganger senplager

Skrevet

Jeg har hatt mistanke om sønnen min (6mnd) har hatt KISS i flere mnd. Men leger bare fnyser av meg. De aner ikke hva kiss er. Nå har endelig fysioterapeuten hans gått med på å la oss teste han for KISS.

Symptomer han har er:

-hadde tendenser til kolikk

-bananstilling

-sein motorisk utvikling

-våkner plutselig i gråt

-problemer med amming. Måtte gi meg etter 6 uker, da forsvant melka

-altfor bakoverbøyd hode.

-klarer ikke holde hodet oppe

Har vært på sykehuset for mistanke om vannhode, og nå leter de i blinde....Har vært hos manuellterapeut en gang, men han ville ikke gjøre noe så lenge han skulle på utredning. Så nå neste gang skal han behandle, for han tror det er KISS.

Skrevet

hei, jeg fikk vite om kiss her inne. Min hadde favorittside allerede på barsel, og jeg fikk henvisn til fysioterapeut. Gikk lenge til behandling hos fys, og han tok opp dette med kiss uten at jeg spurte og avviste at gutten min hadde det. Jeg kunne ikke slå meg til ro med dette, symptomene på kiss lå liksom i bakhodet. Ringte til barneklinikken (Ute Imhof) når han var 4 mnd, og hun konstaterte kiss med en gang. Nå er han 8 mnd og så fin at:-) Hadde to behandlinger hos manuell terapeut. Virker som helsestasjon og mange leger ikke "tror" på kiss. Vår gutt hadde mange av symptomene (kiss2), favorittside, kolikk, bananform, bakoverbøyd hode etc. Det ble trykket på magen min under fødsel, dette er eneste risikofaktor jeg fant som passet på oss.

Ikke nøl med å kontakte manuell terapeut selv om fys på helsestasjon ikke er enig, eller leger ikke vet eller fnyser av det. Det er ditt barn det gjelder. LYKKE TIL!!:-)

Skrevet

Tusen takk for mange svar.

Vi har ikke fått time før om 3 uker, så det er en stund til vi får sett på barna våre. Skal først med storesøster, da veldig mye stemmer med henne, så får vi ta en titt på lillebror også etterhvert.

Mye stemmer med KISS på han også i alle fall.

- Lillebror ble dratt ut manuelt, da han satt fast ved skulderen.

- Han er motorisk urolig

- Var umulig å amme, gikk fort over til pumping.

- Hadde en yndlingsside

- Har sovet veldig urolig (vært våken hver time fra 2 til 5 mndr.)

- Hyler til i søvne

- Liker ikke å ligge på magen.

- Ligger mye bakoverbøyd med hodet

- Er grinete

- Dytter seg fra oss på fanget

Søsteren var lik, men med flere symtomer, hun hadde også;

- Kolikk

- Bananform

- Hun krabbet ikke, men aket seg på rumpa

- Klarte aldri å løfte hodet ordentlig da hun lå på magen

Selv om mange av tegnene er der, føler jeg meg litt hypokonder i fht barna jeg...

Men det er nok lurt å få skjekket det ut.

Tusen takk for svar alle sammen ;-)

Skrevet

Dere trenger ikke henvisning fra lege for å kontakte en manuell-terapaut. Dem er under rikstrygdeverket og skriver derfor rekvisisjonen selv. Og gratis er det og.

Har dere mistanke om KISS, ring selv og få en time og møt opp. Mange leger og helsesøstre har ikke hørt om det i det hele tatt. Enda de er akkurat ferdig utdanna.

Skrevet

Har fått time hos en Osteopat/kiropraktor. Han har behandlet mange KISS / KIDD barn, men det kostet 300 kr. pr. time.

Burde kanskje finne en manuell-terapaut, men finnes det noen liste over dem?

(Jeg fant noen manuell-terapauter på kiss-kidd.no, men der var det ingen fra her vi bor...)

Skrevet

Du finner en fin oversikt på www.manuellterapi.no under "finn manuellterapeut" i menyen til venstre.

Skrevet

Hei :-)

Ble litt urolig når jeg leste det som står om KISS. Forstår ikke helt ennå hva det er. Er det en fysisk skade pga komplikasjoner under fødsel? eller er det en sykdom, funksjonshemming? Min datter på 7 mnd er også skjev i hodet, har en yndlingsside, babanform på ryggraden. Hun sover godt om natten, men hyler plutselig i søvne noen netter. Har egentlig sovet lite om dagen fra hun var født, men som sagt så sover hun da 12-13 timer om natten (fra 2mnd) Var både hos kiropraktor og fysioterapeut rundt 2 mnd alderen pga skjevheten. Var nesten umulig å få henne til å snu seg mot høyre. Fant ut at hun hadde hofteleddsdysplasi når hun var 3 mnd. Det er derfor vanskelig å si om hun ligger etter motorisk, for hun bruker skinner og de hemmer bevegeligheten hennes. Har hele tiden tenkt at det var hofteleddsdysplasien som gjorde henne skjev, men ble nå usikker. Legene sier at skjevhet i rygg og hode ikke har noe med hoftefeilen å gjøre. Er det noen som kan forklare meg litt mer rundt KISS?

Skrevet

Hei! Om jeg kan forklare så mye vet jeg ikke. Men jeg vet at barn med kiss ofte har umodne hofter som følge av ryggskjevheten. Det sa manuellterapeuten vår iallefall. Sønnen vår har litt umodne hofter på høyre side, men det kommer av nakkeskjevheten og at hasn lå feil i livmora.

Du bør absolutt komme deg til manuellterapeut om du ikke allerede har vært der.

Du trenger ikke rekvisisjon og behandling er gratis om terapeuten får driftstilskudd.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...