Gå til innhold

Lege eller gynekolog??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei dere :-) Jeg har ikke vært på kontroll ennå, men lurer på om dere går til gynekolog eller til fastlegen deres? Har mannlig fastlege og vegrer meg litt for å gå til ham på første kontroll, men det er jo egentlig bare litt tullete av meg...Noen synspunkter der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går til legen min, som er mann:) Men så har jeg aldri hatt noe anstrengt forhold til akkurat det. Faktisk er kvinnelige leger ofte mer hardhendte enn menn. Iallfall min erfaring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva du mener, jeg syns også det er litt ekkelt å gå til mannlig gynekolog. Fastlegen min skal visstnok på kurs i 7 uker og han skal ha en kvinnelig vikar, så jeg får (heldigvis) gå til henne.

På kontrollen etter forrige fødsel var det fastlegen som gjorde undersøkelsen, og da var det med en kvinnelig sykepleier. Tror det er standard på mitt legesenter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror som regel man kan få med inn en kvinnelig sykepleier om man spør etter det (noen leger spør også om man ønsker det), men jeg synes som regel det er mer enn nok å forholde seg til én person:) Men vi er ulike, og jeg skjønner godt at noen synes det er ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først skalman til sin fastlege. Menn er ofte mye mer foriktige enn kvinner, vet ikke hvorfor. Leger har sett mange hudre kvinnelige kjønnsorganer. Selv har jeg vært hyppig hos gynekologer å ha ingen problem med det, det blir som å gå til tannlegen. Du må tenke på at de har sett det meste, og dømmer deg ikke for noe. Det bryr dem ikke om du er barbert eller ikke eller om du er 100%nyvasket.

-det er naturlig! Alle kvinner går til gynekologiske us faslegene så de har sett kansje 34 stykker akkurat den uken du er der.

 

Uansett skal det være en kvinnelig helsepersonell med inn under undersøkelsen. dette for å hindre leger i å begå overgrep eller bli beskylt for det å at kvinnen skal føle seg trygg på at legen ikke gjør det med en tilskuer tilstede. Dette er PÅBUDT!

 

Lykke til! Det blir lettere etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar - og ja jeg skal prøve å tenke på at for legen er dette helt rutine. Ellers har jeg vært på GU tidligere både med og uten sykepleier, og synes nok at når sykepleier har vært med blir det litt for "folksomt". På den annen side er det jo en trygghet i det også. Vel, får stålsette meg - og det hjalp faktisk å lese svarene deres :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg hadde mannlig lege til min første. han var kjempe flink, rolig og ganske forsiktig. har hatt to dårlige erfaringer med kvinnelige leger..... skulle tro de var mer forsiktig siden de er utstyr på samme måte, men neida. Nå er fastlegen min kvinnelig, men hun er kjempe koselig og tar alt helt med ro og det smitter over på meg. så jeg tror nok kjønnet ikke spiller noen rolle heller om man trives med legen sin. Men kan være enig at å ha en sykepleier tilstede itillegg kunne blitt formye, iallfall for meg, holder med at en ser opp i det aller helligste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleieren er jo ikke med på selve undersøkelsen dah... :o) Hun er bare i samme rom, legger frem "redskapene" å sånn før man hopper opp i stolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos en kvinnelig gyn som sa " riv av deg trusa og hopp i stolen"!! Ble litt sjokka, men så fikk jeg fullstendig latteranfall.tror dem tar dette helt " hverdagslig".Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går til en kvinnelig gy privat, orker ikke å skreve for fastlegen men det har helt sikkert veldig mye med hvem fastlege man har.. jeg er ikke fornøyd i det hele tatt med min mannelige. Skal prøve å bytte men vil ikke ha en lege så langt unna. Jeg må bet hos min private gy men hun er utrolig flink og roer meg veldig og i tillegg har hun innvendig ultralyd.. så jeg får se babyen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går regelmessig til gynekolog, en mann, og han er helt fantastisk! :) Det er en kvinnespesialist, men jeg har også gått til fastlegen min. Fastlegen min er en kvinne, det går også helt fint, men jeg føler meg ikke like avslappet hos henne. Jeg tror egentlig ikke det kommer ann på kjønn, men selve legen enten det er mann eller kvinne. Gynekologisk undersøkelse er aldri kjekt uansett. Legen som jeg går til pleier å si at det er mye verre å gå til tannlege, tannlegen holder på i en halvtime mens gynekologen bare bruker 6 min. ;)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...