Gå til innhold

Syke syke PPPPPPsyke folk!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt oppgitt jeg over hvor kroppsfikserte og angstulle vi har blitt.

Babyer som er store og gode er en flott gave. I gamledager ville vi blitt dyrket som gudinner, hvis vi klarte å fostre opp store og flotte babyer. Vi ville vært gull vært på ekteskapsmarkede =)

Jeg har store babyer, og heldigvis har jeg møtt mye godord for dem. Og jeg har intenst lukket ørene for gale folk som mumler om overvekt og "slanking".

Ja, overvektige barn er et problem i norge, men det er BARN. Barn som spiser lade og potetgull hver dag og som heller nistirrer på tv'n istedet for å gå ut å ta seg en aketur.

Det gjelder da for svarte ikke babyer. 6mnd gamle babyer klarer faktisk ikke å være feite. Det er komplett umulig. De er PERFEKTE, uansett om de veier mye eller lite. Babyene er akkurar sånn som de skal være.

Selv om de er store både på 1 og 2 årskontrollen er de perfekte. Og selv om de veier 100kg på 6 årskontrollen, så er de fortsatt perfekte, men da kan de kanskje være lurt å se på ernæringen.

Er vi så hysterisk opptatte av en såkalt mal, at alle babyer skal passe inn der. Og hvorfor skal denne malen presses på andre. Mødre er mødre verst.

Alle babyer skal være 3500g og 50cm når de blir født, hvor fjernt er det? Det er snakk om et gjennomsnitt. Mine barn var rundt 5 kg, flotte og store. Jeg vet om babyer som var 2600 til fullgått tid, kjempeflotte babyer det også.

Vi voksne ønsker ofte å være individuelle, ikke like alle andre. Vi jobber ikke med det samme alle sammen. Og vi damer blir fortvilte om noen dukker opp med samme kjole som oss i et bryllup. Så hvorfor skal liksom babyene våres være klin like? Snu seg på samme tid, begynne å spise grøt på samme tid osv. Min førstemann lå som et slakt til han var 7 mnd før han rullet. Nr 2 rullet når han var 4 mnd.

Folk er forskjellige og babyer er og skal være forskjellige ...og takk for det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke bli mer enig.. Flott innlegg :)

Skrevet

Slutter meg til denne! Takk for et godt innlegg! Har to barn under 2 år, og de kunne ikke vært mer forskjellige!

Skrevet

Supert innlegg.. Å så sant som det kan bli!

Skrevet

Applaus for denne.Sååå lei av at folk skal slanke babyen min...

Skrevet

Jeg er faktisk ikke enig. Det er snakk om helse her, og selv om barna er perfekte, så er det skadelig å være feit. De kan få ødelagt sin motoriske utvikling og de får dårligere helse enn andre. Så jeg synes babyer skal slankes og passes på når de blir for store.

Skrevet

Fertila: Tusen takk for ett kjempe bra innlegg:):) Fullstendig ening med deg!!

Men du anonym.... Herregud,slanke babyer???? Nå må du tenke deg litt om før du skriver/sier noe sånt!!! Får for guds skyld håpe du ikke har barn selv!!! Hva er det du tenker med?? Greit å følge litt med på veksten,men herregud-ingen slanker en baby!!!

Skrevet

Anonyme idiot over her;

babyer blir ikke FEITE. Det er ikke sånn det funker...

Barn kan bli feite, voksne kan bli det, men ikke babyer. Så kanskje du skal tenke deg om litt til, lese litt vettug forskning på temaet og prøve igjen?

Skrevet

Jo tykkere en baby er jo bedre mener jeg :-) snuppa er perfekte 10 kg å 9 mnd! God å rund!

Men er hun rund når hun blir eldre å det er synlig at det ikke er babyfettet som er igjen ( tanten hennes på 12 har forresten enda litt babyfett) så kommer jeg til å legge om kostholdet hennes å aktivisere oss alle mer.

Er ikke snakk om å ha et slankt barn, jeg vil ha et sunt barn.

Skrevet

Å slanke en baby faller på sin egen urimelighet.

Fint innlegg :o)

Skrevet

Jeg kan vel være førstemann ute med nick da som sier deg i mot.

Venninna mi hadde en gutt på ett år og 20 kg. Han var så tykk at han kun klarte å sitte i ro i vogna si, og folk snudde seg etter han og kommenterte hvor smellfeit han var åpenlyst midt i byen.

Babyer kan bli feite akkurat som voksne og barn, men heldigvis er det unntaket.

Babyer er perfekt, ikke misforstå, men det er ikke alltid riktig sånn de skal være...

Skrevet

Helt enig. Syns i det hele tatt folk er sykelig opptatt av babyers vekt. Så lenge de er innenfor rimelighetens grenser så er det vel greit. Har irritert meg endel over at barn som er små når de er født, slik som min (3 kg), så blir det satt spm tegn ved. Folk spør, nei gud så liten - født for tidlig - dårlig morkake - har du røyka??? Osv osv.. Det irriterer meg. Så det går andre veien også-

Babyer er perfekte uansett. Tenker på det diktet om mauren, tror det er inger hagerup sitt - liten jeg? osv...

Skrevet

he-he, jeg bor i Italia nå og her sier folk hver dag til meg "komplimenter til deg frue- for en nydelig og tykk gutt- så store kinn han har- ser så frisk ut."osv. Her er det veeldig positivt at babyer er litt godt i stand for å si det sånn. Var litt uvant i begynnelsen, men nå har jeg blitt sånn selv- gir komplimenter når jeg treffer babyer som har gode kinn og lår. Når jeg er i Norge og jeg sier at gutten min er tjukk og god, skynder min familie seg og sier "neei, han er jo slank-ikke tjukk i det hele tatt. Dette fordi de tenker at det er negativt. I julen sa jeg om kusinen min sin gutt at han var god og rund og da sa kusinen min at "jaaa, han er kanskje litt mye..., mens når jeg sier det til italienske mødre så takker de meg.

Skrevet

Husker ekssvigermor var så fryktelig opptatt av at babyen måtte være minst mulig, helst under 3 kg for det var hennes sønn... Jeg derimot ble så skuffa når Martin "spratt" ut og han ikke hadde ferdige bollelår for de hadde jeg gleda med såååå mye til :D

Skrevet

Kjempefint innlegg Fertila, veldig godt skrevet!

Og Brava: det der kjente jeg meg igjen i!

Hver gang jeg sier at hun er tjukk og god, blir de jeg snakker med litt brydd. "Men det går over når hun begynner å gå", "Neida, hun er jo ikke tjukk" osv... Det gjør jo ikke noe at hun er over gjennomsnittet!!!

Hun er tross alt bare 5,5 mnd, og følger sin egen kurve (på helsestasjonen) helt fint.

Nei, dette har jeg lurt på mange ganger. Hvorfor i alle dager skal alle babyer være slanke? De er jo bare babyer! Og babyer er som Fertila sier perfekte uansett størrelse.

Skrevet

Amen til hovedinnlegger og til alle dere som mener at babyer kan slankes ta og les noen seriøse forskningsartikler som forteller hva det gjør med bla psyken og hjerne utviklingen til en baby som ikke får nok mat ? Men siden dere kan si noe sånt så skjønner jo jeg at dere sikkert er slanket som babyer sider det tydeligvis mangler en god del på det intelekuelle nivå !

Skrevet

hehe det må jeg si... Å slanke en baby kan gjøres uten å sulte den gjennom først og fremst å endre hva den får å spise. Men uansett er det å velge mellom to vonder om barnet skal lide motorisk eller risikere å få dårligere kognitiv utvikling.

Skrevet

Jo det kan det sikkert men som også denne forskningen og all annen forskning på dette området sier så er en baby fult i stand til å regulere selv hva den vil ha..... Det står også endel om hva man oppnår ved f.eks gi vann flasker innimellom måltider etc når et barn egentlig vil ha mat.... dette har ikke noen positiv effekt... Store babyer gjør jo bare slik at foreldrene må ta mer initiativ til å aktivisere barnet for f.eks å få det til å rulle etc... uansett vil dette rette seg ut når barnet begynner å gå og bevege på seg så fremst det får riktig kosthold da også,... men er jo ikke så mange måter å slanke en baby på da... en baby som f.eks bare drikker melk...og hvis en baby ber om mer måt er det jo gjerne fordi at de er sultne da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...