Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #1 Skrevet 15. februar 2007 Vi har etter 6 mnd intens vugging nå bestemt oss for å prøve å få vår datter til å sovne av seg selv...Hun må vugges i seng hver eneste gang hun skal sove,dag og kveld..Om natten sovner hun ved å bare gi tutt eller få mat når hun trenger det.. Vi har prøvd så og si alt:Vugging i timesvis,gi tutt om igjen og omigjen,synge,radio,stryke henne på kinnet,hodet,armen,gått tur,trillet over dørstokken i stuen osv... Nå MÅ vi gjøre noe,hun er 9 kilo og kjeeeempe tung! Men altså det vi lurer på: Når vi begynner,skal vi Ferber evt annet,med å la henne gråte/sutre seg i søvn hver gang hun skal sove,eller skal vi kun gjøre det til kvelden? Begynner vi morgen eller kveld?Noen med erfaring? Og skal vi ha litt lys på rommet,eller skal vi ha det helt mørkt? Hjelp oss!!!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #2 Skrevet 15. februar 2007 Jeg anbefaller på det stekeste å kjøpe boken sove hele natten Nina Misvær som har skrevet denne, hun er helsesøster! Den fungerete fra dag 1 og han sovner i sengen sin hver kveld og sover bedre om natten:) Lykke til!
Gjest Skrevet 15. februar 2007 #3 Skrevet 15. februar 2007 Vi brukte bare den metoden når hun skulle sove om natten, for det var bare då vi hadde problemer. Hadde litt lys på, sånn dimmelys. Var veldig bestemt mot henne, var ikke lett, men etter 4-5 dager så hadde hun lært seg å sovne på egenhånd, og sov natten igjennom. Vet det ikke er lett å sitte og høre på sitt eget barn gråte, men man må bare stålsette seg. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #4 Skrevet 15. februar 2007 Takk for svar:) Men nå har vi i grunn bestemt oss,om ikke dette hjelper tar vi nok kontakt med sovekarin som "MAM" anbefalte her i går!Vi begynner å bli så slitne nå..
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #5 Skrevet 15. februar 2007 Forstår dere veldig godt, men i den boken står det ALT! Men lykke til i hvertfal, jeg begynnte om lørdagen og nå sover nurket av seg selv;)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #6 Skrevet 15. februar 2007 ååå så fantastisk!! mulig jeg kjøper den alikevel!! hehehe;
Bambino&brødrene Skrevet 15. februar 2007 #7 Skrevet 15. februar 2007 Vi måtte bruke en slags skrikemetode for å få lillemann til å sove. Det var hardt å høre så sinna han var, men det lønte seg for oss alle. Vi begynte å gå inn til ham med tre minutters mellomrom tre ganger, økte til fem minutter fem ganger, syv minutter syv ganger osv... Vi har kom ikke lenger enn til syv minutters mellomrom, da sov lille prinsen så søtt... Det var pappa som var inne hos ham, snakket rolig til ham (god natt- god natt, sove nå) og strøk ham over kinnet før han gikk ut igjen. Jeg måtte holde meg i stuen siden han skulle forstå at puppen var utilgjengelig. Men tryggheten med at pappa var like i nærheten var der hele tiden. Jeg vet at mange har angst for skrikemetoder og man blir omtrent stemplet som en dårlig mor om man bruker det. Men de som uttaler seg slik aner ikke hva man har gått gjennom, alt som er prøvd og hvor utslitt man er før man bestemmer seg for å gjøre det slik. Det er faktisk ikke synd på babyen så lenge den er mett, tørr, trøtt, har det behagelig og har rett temperatur. Man forsikrer seg jo selvsagt om at den ikke har vondt i magen, tenner på vei osv. Ikke bruk skrikemetode på dagtid. Da kan du ødelegge for nattesøvnen igjen. Jeg legger min lille i sengen på dagen, og er han ikke trøtt nok (om han ligger og skriker) så tar jeg han opp igjen og prøver litt senere igjen. I vognen derimot, sovner han med en gang jeg triller ham ut. Jeg ville sørget for å legge barnet våkent, men god og trøtt. Sovner det ved puppen så vil det helst våkne der også. Dette funket for oss, vi har hatt en baby men "sovevegring", men har nå klart å avvenne med nattmåltidene også. Det var jo og en prosess...pappa har fått kjørt seg... Ønsker dere lykke lykke til. Det blir nok noen slitsomme kvelder, men det er verd det! Også for babyens del!
Bambino&brødrene Skrevet 15. februar 2007 #8 Skrevet 15. februar 2007 PS Jeg ville hatt det mørkt, da skjønner hun forskjell på natt og dag...
Ellen+to små Skrevet 15. februar 2007 #9 Skrevet 15. februar 2007 Hos oss har dette fungert kjempebra fra første stund. Begynte med fast leggetid, og 10-minutters-metoden da jentene var 1,5 - 2 mnd (eller kanskje det var tidligere). Fast rutine om kvelden: Ca kl 19.30 blir de stelt og får på pysj, så mat og gjerne litt kos. Så er det rett i senga, putter i smokken, gir de kosekluten og et kyss og sier god natt. Slår av lyset og setter døra litt på gløtt. Hvis de mot formodning begynner å skrike, lar vi det gå mellom 5 og 10 minutter (hvis vi hører på skrikinga at de ikke har det bra, pga f.eks luft/gulp de ikke har fått opp, går vi inn med en gang), før vi går inn, gir de smokken, og viser at vi er i nærheten, og så rett ut igjen. VI har iallefall funnet ut at det er best å ikke "gi etter", men være ganske bestemte. (NB! Med det mener jeg ikke strenge og sinte, altså!!) Nå er nok vi heldig stilt ved at vi har tvillinger. Tror nok de roer seg lettere, fordi de er to, og derfor har noen nær seg hele tida (bruker en seng). Men samtidig kan jo den som er våken være til uro for den som sover/vil sove, så... Forstår godt at dere begynner å bli slitne. Håper det ordner seg greit! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå