♥sjiga♥ Skrevet 15. februar 2007 #1 Skrevet 15. februar 2007 hei nå er ikke min så gammel enda. men jeg stusser fælt, du skjønner for 7 år siden da jeg fikk min første. da ble det anbefalt å så smått begynne med mat i 4-6mnd alder. de fleste begynte ved 4mnd alder. og i butikkene bugnet det av grøter pureer og middagsglass fra 4mnd alder. nå finner jeg kansje noe frukt pureer og en til to typer grøt. til 4mnd vet jo at det nå andbefales å fullamme til 6mnd. men hva med de som ikke ammer eller oss som delammer, gjelder denne 6mndoss også? så var det da jeg var liten da var det vanlig med denne matintroduksjonen til 2 mnd gamle babyer. har sett menyene til meg og min bror og de var grundige, råd fra barnepleier og hs. den gangen. vet jo at man i dag sier at tarmene ikke er modne for nedbryting av vanlig mat så tidlig. men jeg lurer på hva man sier i forskjellige land nå er det likt eller ? hva om ti år hva sier de da? hvor gamle mååå babyene være da. vet at mye av disse rådene er pga allergi, men vi er fem søsken og ingen alergikkere her. jeg et også at jeg nok kommer til å starte så smått når pjokk er 4 mnd. dette fordi jeg aldri kan komme til å fullamme men ønsker å klare å amme så lenge at jeg etterhvert kan sløyfe mme og gå over på bare grøt middag og pupp. og det vil ta noen mnd å nå så langt og min er allerede en puppenekter. så håper at jeg etterhvet klarer at det er mme som minker med matintroduksjonen og ikke ammingen. så jeg lurer på hvor mange av dere venter egentlig til 6mnd alder? hvor få er vi som vil begynne før? og så kan jeg fortelle om hvor sjokkert min svigermor og mor er over at man ikke gir mat før 6mdn unga fikk jo mat tidligere før og deres barn har jo ikke tatt skade av det. og ja jeg forstår argumentet men ser også på nyere forskning og. og selv om det gikk bra med oss så var det og er det mange barn som er allergikkere ol.
7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 15. februar 2007 #2 Skrevet 15. februar 2007 Hei:) Her i huset har vi begynt å introdusere litt hjemmelaget frukt pure.. selv om jeg ammer til hvert måltid enda.. han får det som mellom måltid liksom.. Han er 4 mnd:) Vi har holdt på sånn en ukes tid nå og han elsker min hjemmelagede pære pure og avocado:) Jeg synes det er koselig å amme men er vel kanskje litt ego ?? Tror han har godt av å få litt annen mat jeg... han har mm som hovednæring enda og kommer til å ha det fram til 6 mnd.. Vil egentlig vente litt med grøt... men vi får se.. Han er veldig intressert i mat og gaper og hoier..og ler.. hyler når han ikke får mer,,,men glass vil han ikke ha.. Ja ja det tar jo ikke lang tid å lage uansett:) På helse stajon her fikk vi anbefalt å heller gi fast føde etter 4 mnd alder enn mme... men det er vel forskjellig hva som anbefales:) S_ynes du skal gjøre det som føles riktig for dere.. husk du kjenner ditt barn best;)
Hidjey Skrevet 15. februar 2007 #4 Skrevet 15. februar 2007 Jeg har begynt med grøt til min 4mnd gamle pjokk. Han er stor og sover dårlig, så jeg håper dette skal få han til å sove litt bedre. Da jeg var liten hadde jeg enorme mengder med eksem, og barnelegen mente at jo, detta var matallergi. Så jeg ble fullamma i en evighet, og fikk smake bare en og en ting og litt og litt. Så jeg fikk knappest mat før jeg var 2 år, og jeg hatet det. Det er først nå i voksen alder at jeg har begynt å like normal mat. Jeg likte omtrent kun makaroni til jeg var 14! Mange mener at grunnen er at jeg rett og slett ikke fikk smake mat tidlig nok.. Og jeg er livredd for at han skal bli som meg..
Hidjey Skrevet 15. februar 2007 #5 Skrevet 15. februar 2007 Og det var ikke matallergi jeg hadde, men psoriasis. Møkkalege! Hun er marcus sin lege på helsestasjonen nå, og ikke den dag i dag tør hun å innrømme at hun tok feil... Så jeg tar alt hun sier med en klype salt..
♥sjiga♥ Skrevet 15. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 15. februar 2007 da har jeg så vidt lett itt på nettet hva de sier i dk. og her er det ikke helt det samme som i norge. http://www.hipp.dk/dk/ http://www.boernemad.dk/babyclub.asp?categorymenuid=46&punktmenuid=&pageid=39&underpunktmenuid=undefined hadde vært interesant å se hva de sier i andre land. noen som vet dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå