___ Skrevet 15. februar 2007 #1 Skrevet 15. februar 2007 Det er karneval i barnehagen i morgen. Temaet er vann og de vil helst ikke at vi skal kjøpe ferdige kostymer. De vil ungå kjøpepress. Det er jo i utgangspunktet fint, men det hadde blit mye billigere å kjøpe en drakt til 100 kr på Nille. Jenta skal være hai. Da måtte hun ha grå genser og grå bukse. Der gikk det 150 kr. For å lage haihodet måtte jeg hjøpe en pose balonger (14,- kr) selv om jeg bare trengte en. Det meste jeg trengte av maling hadde jeg, men ikke hvit. Det gikk det 35,- kr. Nå oppdaget jeg akkurat at jeg ikke hasse mer lim, så da går det ca 40,- kr der. Heldig vis hadde jeg både aviset, tapetklister, filt, skumgummi og ikke minst ganske god tid! Skulle jeg kjøpt alle "ingrediensene til kostymet hadde det kommet på rundt 400,- kr. Lykkelige foreldre som har unger som skal være supermann eller prinsesse! Er jo litt morro da, bare hun godtar å ha det på seg i morgen ;-). Klærne kan hun jo bruke til vanlig også og balonger har jeg til de neste 4 fødselsdagene.
kat Skrevet 15. februar 2007 #2 Skrevet 15. februar 2007 hehe må le litt jeg. barnehagen tenker på å spare penger for foreldrene, men tenker ikke på at de likevel må kjøpe inn materialer til å lage i stand. slapp billig unna med ett ole brumm kostyme jeg da. som lillemor forøvrig forguder og helst vil sove med. er litt gla barnehagen ikke skal ha noe tema ja
La Perla Skrevet 15. februar 2007 #3 Skrevet 15. februar 2007 Hehe. Min gutt sin barnehage skal heldigvis ikke ha noen bestemt tema, så han kan være hva han vil. Vi har en kjempekurv full av alle slags kostymer, etter de to søstrene på 9 og 13 år og alle deres karneval og julebukker opp gjennom årene.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #4 Skrevet 15. februar 2007 I gutten min sin barnehage skal de ha eventyrdag i steden for karneval. De har hatt bjørnen som tema denne mnd, og alle har laget bjørneører i b.hagen som de skal ha på seg i morgen.Eneste vi må sørge for, er at de har brune eller svarte klær. Syntes det var ganske greit!
Gjest Skrevet 16. februar 2007 #5 Skrevet 16. februar 2007 Jeg har også vært heldig med bhg som ikke har en spes tema. Så gutten min er utkledd som pirat. Det eneste jeg kjøpte var en stripete body og en lapp som man har over øyene og et lite skjerf, så det kom på litt over en 100 lapp. Herregud så søt han var. den søteste piraten noen sinn
Gjest Skrevet 16. februar 2007 #6 Skrevet 16. februar 2007 Vi har karneval i barnehagen i dag, var samme hvordan kostyme heldigvis. Hun fikk på seg elefantkostyme, var så nydelig..sukk... :-)
OsloMor Skrevet 16. februar 2007 #7 Skrevet 16. februar 2007 Jenta mi var også pirat! Med lapp for øye, ring i det ene øret og skikkelig pirat-barter. At noen kan bli så nusselige, også så stolt da!!
*gurimallaika* Skrevet 16. februar 2007 #8 Skrevet 16. februar 2007 Det ble dyrt det der.. Jeg bestemte at guttungen skulle være "Lille larven Aldri mett". Han har i lengre tid villet at vi skulle lese boka når han skal legge seg. Han har en blå bukse med grønt fòr som jeg vrengte, kjøpte en grønn genser til 98kr, også hadde han en rød cap fra i sommer som han hadde på hodet. I fjor gjorde jeg det også enkelt. Tok og kjøpte vanlig tøy til han som var ett nummer for store, en tøff NY-cap, og lagde et skjede med en stor smokk laget av aliminiumsfolie. Og kalte han rapperen "10Cent". Jeg venter med å bruke så mye tid eller penger til karneval vil være noe som betyr noe for han. Nå er han for liten. Neste år blir det kanskje annerledes.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2007 #9 Skrevet 16. februar 2007 åååå må bare si jeg er glad de lager kostymene i barnehagen her!!! Syns det blir utrolig feil dette med karneval i barnehagen. Er ikke alle som har foreldre som er kreative nok til å lage kostyme og heller ikke alle som har råd å kjøpe. Jeg synes barnehagen skal være et sted der alle barna stiller likt, så ikke noe blir bedre enn andre. Vet at det er helt umulig å klare hele tiden, men mener da at barnehage ikke trenger å legge opp til sånt!!!
OsloMor Skrevet 17. februar 2007 #10 Skrevet 17. februar 2007 Jeg synes at alle barna stiller likt selv om foreldrene kler ut barna .Man trenger ikke å ha god råd, man kan gjøre som min kjære mor gjorde med oss:Tegnet på meksikaner-barter og satte på oss hver vår sombrero, vips var vi fire meksikanere på karneval!! (Jeg hadde også med kastanjetter minnes jeg;-))
___ Skrevet 19. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 19. februar 2007 Selv om jeg var litt frustert over kostymelagingen i år synes jeg det er fint at de steller i stand både karneval og andre spessielle arangemanger. Ungene så i hvertfal ut til å ha det kjempegøy. Det er klart at barnehagen skal være et sted der alle barna skal trives, ikke bare de med de mest resurssterke foreldrene, men vi må samtidig godta at ikke alle er like gode på alt. Det blir en alt for stor begrensning på hva barnehagen kan tilby barna om de skal droppe alt som krever noe av foreldrene eller som noen barn ikke vil like. Ikke karneval da det krever kreative foreldre, ikke skidag da det krever ski, ikke fruktsalat da noen kan være alergisk, ikke nisser eller kanefart da noen barn kan bli redde osv osv. Jeg synes det er flott at vi har en barnehage der ungene ofte får være med på mer enn en vanlig barnehagedag. Det viktigste er at det finnes ordninger som tar høyde for at noen barn eller foreldre kansje ikke greier eller ønsker å være med på enkelte aktiviteter. Det trenger ikke være mer inviklet enn at de ansatte i barnehagen er flinke til å gi foreldrene tips til hvordan de enkelt kan lage kostymer eller hvor de kan få lånt et par ski for eksempel (en ordning som hos dere der de lager kostymer i barnehagen er jo helt strålende, men litt opptimistisk på en småbarnsavdeling kansje :-))
♥Tullerusk♥ Skrevet 19. februar 2007 #12 Skrevet 19. februar 2007 Hei, ny på disse sidene jeg, men vil gjerne svare jeg også..=o) Synes det egentlig var litt dumt av barnehagen og "forlange" at forledrene skal lage kostyme til barna sine... Så klart det er jo gøy, men ikke alle kan sy, og sånt...hehehe...*ja skyldig her...* hihihi... Men må fortelle at i barnehagen til gutten min på 3 var det jo også karneval...Haddde jo håpet han ville være Kaptein Sabeltann siden han synes dette er morsomt og siden han hadde fått sabeltan drakt i julegave... Så hadde jo spart penger her da... Men nå viser det seg jo at gutten min ikke er så glad i å kle seg ut og jeg gikk rundt og lurte på hva han skulle være...Hehehe... Fant ut at han kunne jo være Spiderman, han likte denne også...Men jeg hadde ikke noe drakt og så var det litt sent og dra ut kjøpe, i tillegg lå jeg syk...Kom da på at han har en spiderman-pysjamas...Den var blå med røde armer og ben, dette er en sånn heldress...Denne ville han ha på seg...sambo leverte han i barnehagen, og dagen gikk fint...=o) Så det gikk jo greit det, ingen som la merke til om han hadde på seg pysj, de trodde det var en drakt...Hehehe... en smule lettet mamma...=o) Tilslutt så er jo tanken og var barnet liker som er viktig.... Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå