Gå til innhold

Krybbedød og smokk!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det henger ikke på greip at det skal være mindre risiko for krybbedød ved bruk av smokk!!!!

Kan det være fordi at de som dør i krybbedød er som oftest helt nyfødte, og da er det ikke vanilg med smokk (først vanlig å begynne med etter en ukes tid), eller premature babyer (som har litt vanskeligere for å ta smokk)`???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke peiling, men kan det ikke være fordi at smokken gir sugerefleks og da må jo baby`n dra luft for å få det til? Ikke vet jeg men..

Skrevet

vet ikkeom de faktisk vet de egentlige årsakene til at smokk er forebyggende, det har tydelivis en effekt :) Glad gutten min begynte med smokk på dag 1 jeg :)

Skrevet

de fleste tilfeller av krybbedød skjer mellom 2-4 måneder, ikke når barna er nyfødt............ krybbedød er svært sjelden 1. levemåned. Man vet ikke helt hvorfor bruk av smokk ser ut til å ha en forebyggende effekt...

Skrevet

Er fordi barnet blir "tvunget" til å puste med nesen! Det sa hs til meg :-)

Skrevet

Siden ingen vet sikkert årsaken til krybbedød, er det nok ingen som vet sikkert hvrofor smokken virker positivt inn. Jeg antar at grundige undersøkelser og sammenligninger av barn som dør i krybbedød med andre barn vil enkelte ting komme positivt ut og andre negativt. Derfor får vi da "lista" over hva som er bra og hva som er dårlig. Da jeg fikk mine første barn var mageleie det de anbefalte. Jeg la henne på magen, dum som jeg var fordi det skulle være sånn. Jeg var også redd for at hun skulle kveles i sitt eget gulp hvis hun lå på ryggen. Men jeg husker at jeg løp ut og inn av soverommet for å sjekke at hun pustet og at hun hadde luft rundt ansiktet. Min mening har alltid vært at det skal være frisk luft for å få puste skikkelig. Vi kan jo prøve å legge nesa under dyna og puste sånn i et par timer. Jeg synes iallefall det er tungt, og at jeg får altfor lite luft. Er det varmt og man er svett blir det jo enda verre. Det er kjempebra at de forsker på det og at de kommer med gode råd, men vi må ikke gape over alt heller (ref mageleie). Siste nye innen krybbedødsforskning er vel at det er en genfeil hos de barna som dør krybbedød. Uansett er det min stooore skrekk. Jeg sjekker småen et utall ganger i døgnet.....har gjort det med alle ungene da:) og hadde jeg funnet en elektrode som varslet hvis han sluttet å puste ville jeg hatt den på ham døgnet rundt. Håper virkelig de løser den gåten snarest mulig.

Skrevet

Jeg ar lest et sted at krybbedød skyldes at barna sovner så tungt at pulsen senkes og hjertet etterhvert stopper. Samme stedet sto det at det er derfor man ikke skal la barna sove på magen (da sover de tyngre) og barn som sovner med smokk, sover ikke SÅ tungt som de som sovner uten. Vet ikke om dette stemer da, men det var det som sto i artikkelen jeg leste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...