Gå til innhold

Lager dere hjemmelaget mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

til middag til 1 åringen ofte eller går det mye i middagsglass?Hva lager dere?Her blir det mye middagsglass.litt dårlig samvittighet for det

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lager kun hjemmelaget mat, men det er fordi lillegutt ikke vil ha middagsglass. Kunne godt gitt ham det av og til. Enkelt å ta med seg. Middagsglass inneholder mye bra- ikke ha dårlig samvittighet for det, kna evt litt potet og gulerot i, da blir det enda bedre

Skrevet

Hvis du vil begynne å lage maten selv, så lær deg noen gode grunnoppskrifter. Hvis du ikke vil så glem den dårlige samvittigheten, det hjelper ikke på noe! Det finnes vel viktigere ting her i livet??

Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale å lage hjemmelaget mat. Da får dere god mat i hele familien! Barnet blir vant til ferske råvarer og kan hjelpe til å lage etterhvert. Vårt lille troll på nesten to har matlaging som sin store hobby, og har en utrolig matglede. Smaker på det meste, og elsker måltidene. Jeg tror det har med det å gjøre at vi prioriterer mat - matlaging sammen og gode råvarer. Ikke noe vits i å skulle finne på mange ettermiddagsting til barna - la de være med under matlaging og snakk om det dere gjør! Garantert stor suksess! :)

Skrevet

Lager bare hjemmelaget. Lager større porsjoner også som jeg fryser ned,så har jeg til de dagene jeg ikke får lagd middag til oss alle.

Skrevet

Jeg har laget x antall forskjellige ting selv, men har nektet å spise. Bortsett fra fiskeboller m/potet, gulrot og hvit saus.

HIPP sine middagsglass er nam nam, og det er kun det vi har spist så langt til middag.

Ser helt klare tendenser til at hun begynner å like andre ting også, så da blir det hva jeg har i kjøleskapet (har alltid frukt og grønt), noe kjøtt eller fisk - rørt sammen og servert :)

Bruker også å ta middagsrester å fryse ned i porsjoner til henne.

Det blir mest middagsglass likevel. Har ikke dårlig samvittighet. Jeg gir maten hun liker, ikke hva min samvittighet tilsier jeg burde gitt.

Skrevet

Her blir det også som regel glass. Han elsker alle glass og spiser med liv og lyst, han er 1 år om 2 dager.

Av våre middager har han fått smake pannekaker, risgrøt m kanel, kalkunpølse m potetmos, hjemmelaget minestronesuppe, fiskepudding i hvit saus m potet og gulrot, kyllinggryte m grønnsaker.

Men i det daglige syns jeg det kan være vanskelig å gi han av den maten vi spiser... det blir jo ofte halvfabrikata og de har mye salt. Og vi spiser senere enn han, så da må han få rester fra dagen før - ikke så fresht det heller da...

Syns det er vanskelig, men prøver å ikke ha så dårlig samvittighet selv. Men godt å høre at det er flere som gjør det samme der ute!

Skrevet

Blir stort sett det samme som oss.

Fiskekaker, pasta, kokte gulrøtter, erter, mais, pai, fiskesuppe, marinert laks. Hun er ikke så glad i kjøtt, men fisk går ned på høykant.

hun får litt frukt og yoghurt med havregrun når hun kommer fra barnehagen, så er det middag med oss i 18-18:30 tiden.

Skrevet

Hun spiser det samme som oss

Hun har aldri likt middagsglass så hun begynte tidlig med "vår" mat

Skrevet

Oliver spiser både middagsglass og vanlig hjemmelaget mat, men aller mest hjemmelaget. Middagsglass får han kun de få gangene vi spiser mat som han ikke greier å spise, ellers liker han alt vi har gitt han hittil.

Av hjemmelaget mat går det helst i:

-Fiskeboller i hvit saus m/potet og gulrøtter

-Fiskekaker m/potet og brokkoli eller grønnsaksblanding

-Fiskegrateng m/potet og grønnsaksblanding

-Kjøttkaker i brun saus m/potet, gulrøtter og ertestuing

-Pannekaker

-Lasagne m/brød og salat

-Pizza m/kjøttdeigfyll

-Gryterett (toro-pose) m/brød og evt. salat

-Kylling m/ris og "Bali Kyllingsaus" (den elsker oliver!)

Av og til andre ting også, men dette er de mest vanlige rettene vi lager da. De får alt de trenger av næringsstoffer i middagsglassene, men tror det er lurt å variere litt med annen mat slik at de får utviklet smakssansen sin. Smaker jo ganske likt av disse glassmiddagene da... Er den samme oransje sausen liksom...

Skrevet

Jeg må si at jeg tror det er veldig viktig å gi hjemmelaget for å utvikle smakssansene deres. For dere som stort sett spiser halvfabrikat selv - kanskje på tide å gi hele familien god, hjemmelaget mat? Mange bonuser - bedre, ofte sunnere + en kjempefin familieaktivitet. Vår gutt har vært med på å lage måltider siden han var 1,5 - vasket grønnsaker, puttet ost på pizza osv. En flott måte å sørge for matglede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...