Gå til innhold

Hvem skal betale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far flytter fra byen vi bor i til en annen by ca 1,5 time unna. Han har samvær en gang i uka( i helgen) fordi han har ikke mulighet til noe annentm pga jobb. Han selger nå bilen sin så han sier at jeg må kjøre henne inn en gang i uka. Jeg har sagt til han at jeg ikke har råd til det så ofte men det ser ikke ut til å bry han. Jeg pendler til skolen hver dag(1 time) så går det nok bensin der. Skulle gjerne tatt bussen, men den rekker jeg ikke fordi den går før barnehagen åpner å neste buss går ikke før 1 time senere å da kommer jeg 1 time for sent, vis ikke mer. Å det nytter ikke.

Prøvde å forklare han at jeg ikke har råd til den ekstra turen inn en gang i uka. Å hva skal jeg gjøre hele dagen inne i en by jeg ikke kjenner noen da? Å det skal jeg gjøre hver lørdag eller søndag. Ikke kan jeg kjøre å levere å kjøre hjem igjen, for da må jeg jo tilbake å hente å har rett å slett ikke råd all den bensinbruken. Den må jeg nødt til han for å komme meg på skolen hver dag.

Foreslo at vi kunne spleise på bensin, men han nekter å gi meg noen penger. Så hva skjer nå da? Blir det til at jeg må kjøre henne? Å gjør jeg ikke det så sier han vel til advokaten at jeg nekter samvær. Men det er jo ikke det jeg gjør :(

Han betaler ikke noe barnebidrag heller, for han jobber svart.

Noen som har noen råd her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville fått til en skikkelig avtale, med hjelp av evt helsesøster eller dette fornuftige familievernkontoret. Siden det er ett stykke å kjøre, så går det kanskje ann å ha litt lenger samvær? Eller går det ikke med en hel helg for han heller?

Jeg vet ikke hva reglene sier, men tror de fleste praktiserer at de deler utgiftene. Jeg hadde vertfall aldri godtatt en slik ordning, da det vil gå utøve økonomien du har til å forsørge deg selv og barnet deres. Så ville fått en avtale ang samvær og hva dere skal gjøre med utgiftene.

Skrevet

Når det gjelder barnebidrag, så skal staten dekke dette dersom faren ikke kan. Så hvis du ikke får det, så må du søke om det.

Skrevet

Reiseutgifter i forbindelse med samvær skal deles forholdsmessig mellom foreldrene i forhold til inntekt. Ellers ville jeg tatt kontakt med familievernkontoret som blir nevnt her for å få til en skikkelig avtale.

Skrevet

Han har samvær under tilsyn med familie så han har ikke mulighet til å ha henne en hel helg. Ikke hadde han kunnet det uten tilsyn heller for han jobber så mye at han såvidt han tid til henne den ene dagen i uka.

Utgiftene er det ene problemet, det andre er at jeg er bundet hver helg til å bruke enten hele lørdagen eller søndagen på å kjøre og hente+ sitte på en kafe å vente til samværet er over.

Skrevet

Jeg får forskuddsbidrag på 1250kr, men mener at han fint kunne betalt dette selv. Han tjener ganske mye, men siden det er svart så har han ikke bidragsevne.

Skrevet

Da hadde det endt med at jeg måtte betale alt siden han ikke har inntekt. Noe han har, men han jobber svart. Jeg vet at han tjener ganske mye for dette har han sagt selv. Men han vil ikke bidra for han mener jeg hadde brukt alle pengene på meg selv.

Så utifra inntektene våre så hadde det sett ut som jeg tjener mer enn han, dvs det hadde blitt bestemt at jeg skulle stått for reiseutgiftene.

Skrevet

unnskyld, men hvorfor i alle dager oppgir du ikke til trygdekontoret at du vet han jobber svart? Har hørt om andre som har gjort det, og det er ikke vanskelig for dem å grave litt og finne ut av dette. Han må jo ha penger til å betale leie osv osv. Og de pengene må jo komme fra et sted! Det er ikke riktig at du skal sitte med denne ekstrautgiften du absolutt ikke har råd til.

Skrevet

Jeg er enig med mortilseb, det går an å melde fra. Det er ikke riktig at du skal sitte med disse utgiftene, det vil faktisk gå ut over jenta også, siden du må bruke pengene på å kjøre til og fra samvær, når de heller kunne vært brukt på noe fornuftig i forhold til barnet.

Skrevet

Jeg meldte i fra til de for et halvt år siden. Har ikke skjedd noe siden da.De sa at det ikke var så lett for de å finne ut om han jobbet svart-..osv Eneste som skjedde var at jeg fikk en sinna tlf fra barnefar om at han hadde fått brev fra TK om at han måtte oppgi inntekten sin, å han sa jeg skulle aldri få et rødt øre av han. Etterpå så lo han å sa at de aldri kom til å finne ut hva han egentlig tjener. Han har nettopp kjøpt leilighet . Men alt står på dama hans så han sier nok bare til de at han lever på henne, så da fatter de ingen mistanker om hvordan han råd til å eie bolig osv..

H.I

Skrevet

Hvem som skal betale skal fordeles etter inntektene til begge foreldrene, etter samme fordelingsnøkkel som bidraget.

Men dersom dere ikke blir eninge om hvem som skal bringe barnet til samvær, så er det faktisk samværsforelderen som må hente barnet. Så du er ikke pliktig til å kjøre henne til han, men du må trolig betale deler av utgiftene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...