Gå til innhold

Dere andre som har fått trøbbel med legging...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minsten vår på snart 2,5 år har, med noen få kortvarige unntak, alltid vært en drøm å legge i forhold til broren. Ikke noe tull med ham, han var/er glad i sengen sin og har sovet godt og sovnet lett og fort og sovet "lenge" om morningen. De siste ukene/måndene har det derimot blitt mer og mer tull med leggingen og i det siste har han styrt på med roping, gråting, syning, røsking i sengen (sover ikke i stor seng enda), klatre ut av sengen osv i opp til en time eller enda mer og han har våknet tidligere og tidligere (før klokken seks). Vi har flere ganger forsøkt å kutte ned på sovingen på dagtid, men uten hell. Å kutte ut sovingen har vi vegret oss for fordi det virket som han virkelig trengte den luren, men nå har vi fått nok. Vi har vært vandt med mye legge-tull fra broren og aksepterte at han bare var slik (har alltid brukt lang tid på å sovne og trengt lite søvn, helt fra han var noen uker gammel) og med alderen har det gått seg til meg ham, men 2 åringen har jo alltid vært så enkel før.

Så vi kuttet luren på dagtid helt. Det har blitt endel dager med en sur og trøtt unge som har sett helt borte vekke ut av trøtthet, men resultatet viste seg også fort nok. Nå er han igjen sitt gamle jeg. Legger seg uten et knyst om kvelden, sover som en sten hele natten og våkner gjerne ikke før i 8-9 tiden vis han ikke blir vekket av broren og er mye mindre trassig på dagtid, har nesten helt sluttet å skubbe andre barn (stort problem den siste tiden). Han virker rett og slett som om han har det mye bedre.

Dette er jo ikke akkurat noe epokegjørende nytt da (hehe...), men for andre som kjenner seg igjen i at deres før så enkle barn å legge og som stort sett har vært blide om dagen over tid er blirr verre å legge og mer sur om dagen og er usikker på hva dere bør gjøre, så er kanskje dette løsningen for dere også? Kutt helt ut luren midt på dagen (ikke bare kutt ned på den) selv om det virker som om barnet trenger den hvilen, og holdt ut noen dager med en skikkelig trøtt og sur unge så blir det kanskej mye samme resultat for dere og :-) Er i hvertfall verd et forsøk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som jeg skulle skrevet det selv;-)

Småen sovner uten å mukke kl 19.00 når han ikke sover om dage.Hvis det skulle bli en liten dupp,driver han på hvertfall en time før han sovner!

Skrevet

Takk for tipset!

Yngstegutten her har også alltid vært en drøm p legge, men så har han plutselig begynt å bli redd om hvelden (ser en "dame" på rommet osv).

Så vi har rett og slett måttet begynne å være inne hos ham til han sovner, og det tar myyye lenger tid nå enn da han la seg til å sove alene.

Vi har kuttet ned på dagluren, så han sovner litt fortere nå, men det kan sikkert tenkes at det går bedre hvis vi kutter den ut helt. Kanskje han da blir så trøtt at han ikke orker å være redd lenger heller.

Kommer nok til å kutte den ut nå snart, kanskje i vinterferien.

Har også tenkt litt at han fortsatt trenger den - men hvis det gikk så bra med dere, kan det jo hende det gjør det med oss også =)

Skrevet

Nøyaktig samme erfaring her. Det var en overgangsperiode med overtrøtt unge, som var ganske slitsom, men da det gikk seg til, ble leggingen en drøm :o)

Skrevet

jeg har en 3 åring. nå har han startet å være vanskelig ved leggetid. han har vært enkel fra 0-8mnd men begynte etter det å være trassig i leggetia også leggeia på dagen. men i periodevis bedre selvsagt. men nå har det gått opp og ned i periodevis med gode og dårlige perioder med innsovning og nattesoving. han sover ikke på dagen i det hele tatt. legger han klokka åtte da han er trett. han kan være våken i senga helt til 23 til 02 på natten. (kommer inn i stua, skal alt mulig tonnevis av ganger) han får kos når han ønsker det på dagen også mye lek med baking, tegning maling, hjelper meg med tn og tang ++) han er helt umulig det er av og til ikke til å holde ut...vi får stort sett aldri kveld her i hus nå for tiden..... noen ganger kan han sover rundt ni og sove til 7-8 på morgenen og ofte sovne fra 23-01 og sover til 8-9 på morgenen.

jeg vet ikke helt hva som er galt jeg....

Skrevet

Kanskje han er overtrøtt? Vi har begynt å gi kveldsmat til Barne-tv og tar nattestellet ca kvart på sju og kl sju er han helt borte innen to sek.Hva om dere prøver å legge han litt tidligere?

Uansett har jeg hørt at det kan være en vrien overgang som gjerne kan vare et par mnd før ting går seg til;-)

Skrevet

hmmm ja det var en god tanke ja...hmmm skal prøve det i kveld :) takk :) ja kanskje han er overtrøtt hmmm ikke lett å vite det derre

Skrevet

Barn på rundt 3 år skal vel i teorien sove ca. 12 timer i døgnet. Men man finner jo alle varianter, de som sover mer og de som sover mindre. Men hvis han ofte tuller og ikke sovner før ellve og senere og dere synes han virker som han "er på høygir", er dette ofte et tegn på overtrøtte barn. Jeg ville tatt kampen og lagt han tidligere en periode slik som hun over foreslo. Overganger er alltid jobb, men det kan være det gjør underverker med gutten din. Håper dere lykkes, for alle sin del. :-)

Å være konstant overtrøtt er ganske slitsomt for en lite pjokk og kroppen han sloss mot det hele tiden (hormoener og hele pakka). Kan forklarer hvorfor han er som han er og at dere blir slitne.

Lykke til!

Skrevet

helt sant det... ja skal prøve det fikk ikke prøvd i dag han sovnet nemlig i bilen etter barnehagen stakkar. fikk ikke vekket han heller han var stuuuptrett.... sov nok en time. fra 16-17 ca. sovnet på kvelden 22:30 ca...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...