Anonym bruker Skrevet 14. februar 2007 #1 Skrevet 14. februar 2007 Noen som bruker lue om natta her? Hvorfor eller hvorfor ikke...?
Mille-k Skrevet 14. februar 2007 #2 Skrevet 14. februar 2007 Jeg brukte en tynn bomullslue (hjelm lue) på datteren min da hun var helt ny.. fordi hun var så kald. Hndene hennes er fremdeles iskalde (hun er 6 uker nå), så hun har votter på hendene. Er ikke pesielt kaldt på sverommet, men hun er frostig..
Sina73 Skrevet 14. februar 2007 #3 Skrevet 14. februar 2007 Man skal ikke bruke lue om natta. Grunnen er at hodet er det stedet man blir fortest overopphetet og igjen hovedårsaken til krybbedød. Fra lub.no sin hjemmeside: Overoppheting Spedbarn regulerer best kroppstemperaturen sin når de ligger på ryggen. Et spedbarn kan bli overopphetet hvis temperaturen i rommet er høy, eller barnet har på seg for mye klær eller sengetøy. Vær forsiktig med bruk av tunge dyner, og bruk sengetøy tilpasset barn i barnesengen. Bruk ikke lue inne - et spedbarn kvitter seg med overskuddsvarme hovedsaklig via hodet. Dersom barnet sover på magen vil halvparten av ansiktet ligge ned mot madrassen og dermed skape mindre flate for å kvitte seg med overskuddsvarme. Slik tildekking av ansiktet er forbundet med økt fare for krybbedød. Temperaturen i rommet der et spedbarn sover må være behagelig, ca. +18 grader C. Kjenn på barnets mage eller i nakken til babyen. Hvis det er mer enn behagelig varmt, eller hvis barnet svetter, har han eller hun det for varmt. Kle heller av barnet når det har feber, og la det ha mindre sengetøy over seg. Pass på at barnet ikke utsettes for kald trekk – da kan barnet lettere pådra seg infeksjoner. Utendørs vil barnet alltid trenge mer klær enn voksne. Sørg for at barnet har frie luftveier ved at det ikke får dynen over hodet. Om vinteren er innetemperaturen ofte høyere enn den er om sommeren. Kle derfor av barnet varme uteklær når dere kommer inn på oppvarmede steder. Gjør dette med en gang, og selv om barnet sover. Slik unngår du at barnet blir for varmt.
Gjest Skrevet 14. februar 2007 #4 Skrevet 14. februar 2007 Vi bruker en liten bomullshjelm på sønnen vår, men vi har det ganske kjølig på soverommet i tillegg til at han ofte er litt kald=)
allergibarn Skrevet 14. februar 2007 #5 Skrevet 14. februar 2007 nei, det har vi aldri brukt selv om vi har vinduet åpent. Ligger på lammeskinn med ullpysj og han holder seg fin og varm - men sønnen til ei venninne av meg gjør det, han er 1 år og sover med fjeslue (slik med hals... hvor fjeset "titter ut") - jeg kan ikke skjønne at det kan være nødvendig og kan jo umulig være verken bra eller behagelig...?? men jeg har ikke brydd meg jeg altså, de om det.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2007 #6 Skrevet 14. februar 2007 er det noe bra da? blir de ikek fort syke da, om de vernes for alt mulig? snuppa mi er alltid kald på hendene, men det er fordi hun putter hendene i munnen hele tiden.. samboeren til ei venninne av meg som med vinduet igjen da han var liten..han blir syk bare de sover med vinduet litt opep om natta... nei lue kommer jeg aldri til å bruke om man er i sitt eget hjem om natta...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå