Gå til innhold

Allergitest hos barnelege - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til barnelege neste uke for å allergiteste minsten. Hva tester de? Melk, fisk, nøtter, egg, soya, hvete....??

Vi tror han reagerer på egg, fisk og nøtter - samtidig får han av og til eksem uten at vi vet hvorfor, og etter å ha smakt på vår middag med Dolmio i går ble han knallrød i kinna - de røde rosene kom etter noen få minutter.... kan han reagere på tomat....?

hva annet bør vi være obs på og evt teste? andre ting vi bør spørre om eller være forberedt på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går til barneallergilege med begge våre barn, og hos henne testes det både med prikktester og blodprøver. Våre barn har blitt testet ut for de vanligste matvarene (pluss standard pollen, dyr etc.). Datteren vår reagerer veldig på tomat. Reaksjonen (rød i huden, oppblussing av eksem etc.) kommer umiddelbart, og er ikke kun kontakteksem. Hun er imidlertid ikke allergisk mot tomat, men har atopisk eksem som reagerer på en rekke matvarer (litt komplisert det der). Lillebror har sannsynligvis melkeallergi (er for liten til at det slår ut på prikktest eller blodprøve, men responderer positivt på melkefri diett).

Jeg ville i de nærmeste dagene vært obs på mulige reaksjoner. Skriv ned hva han har spist, hvor lenge til reaksjonen kom, og hvordan han reagerte.

Får håpe legen finner ut av det for dere, og at hverdagen blir overkommelig :o/ Her hos oss er det ingen muligheter for kjappe løsninger i matveien, alt må lages fra bunnen av, og jeg og mannen min har vel ikke spist Dolmio e.l. siden lenge før første barnet :o( Ikke så lett heller å ha oss på middagsbesøk...

Skrevet

Hvor gamle må barne være før man kan teste de hos legen?

Skrevet

barna

Skrevet

Noen barn blir henvist tidlig (sønnen vår var bare 5 mnd, datterea vår 1 1/2 år), men da er det ikke alltid at de har utviklet antistoffer mot det de er allergiske mot, og da slår ikke allergitestene ut. Har hørt mht f.eks. pollenallergi at barnet helst skal ha vært i gjennom et par pollensesonger før testene viser utslag, dvs 2-3-4 år gamle.

Men selv om testene ikke viser utslag, er det viktig å få oppfølging tidlig hvis man mistenker at barnet reagerer på noe, allergiene kan nemlig blir værre hvis man hele tiden eksponeres for allergener.

Jeg ville fått legehenvisning så fort som mulig...

Skrevet

vi har hatt mistanke om allergi siden han var 2 mnd og fått beskjed om å holde oss (jeg som ammer og han) unna det vi ser han reagere på. Men det er ikke enkelt å si hva det er, om det er den ene tingen du spiste i går eller noe annet... og først nå skal han til barnelege og nå er han 10 mnd. De ville teste han før MMR vaksinen pga mistanken om eggeallergi. Så vi er veldig spent...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...