Silker Skrevet 14. februar 2007 #1 Skrevet 14. februar 2007 Ser ut til at jeg har en stor, liten gutt i magen... Skal til legen på mandag hvis ingenting har skjedd, og blir da mest sansynlig satt igang... Så derfor spørr jeg dere erfarene damer, noen av dere som kan dele noen erfaringer om det å bli satt igang og/eller føde et stort barn?
bobby - nr 2 i juli Skrevet 14. februar 2007 #2 Skrevet 14. februar 2007 Jeg hadde planlagt keisersnitt forbi babyen var stor. Var på UL ca to uker før termin, og han ble estimert til 5 kg ved termin. Dette var i Trondheim, og for meg var det ikke aktuelt å bli satt i gang før tiden pga at babyen var stor. Hadde KS 5 dager før termin, gikk veldig bra. Han var 4950 g ved fødselen.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2007 #3 Skrevet 14. februar 2007 HAr ikke erfaring med å føde stort barn, men med igangsettting. Ble igangsatt i uke 34 pga komplikasjoner.......Jeg foretrekker vanlig fødsel, for å si det sånn......
sanne29 Skrevet 14. februar 2007 #4 Skrevet 14. februar 2007 Jeg ble igangsatt 16 januar i år og fødte 17 januar. Fikk beskjed på de ul jeg hadde tatt at jeg kom til å få en stor unge. på ca 5 kg. Hadde termin 14 januar. Det er ulike metoder for igangsetting. Jeg fikk piller som ble satt in i skjeden på morningen den 16 jan kl 1200, dette gjentok de hver 4 t. kl 2345 samme kveld fikk jeg rier og gutten min ble født 0518 dagen etter. Han veide da 4250 og var 53 cm,lang. Hodeomkrets 38.5. Det som jeg synes var verst med igangsettingen er at riene kom så tett så smertestillende jeg fikk i kke hjalp noen ting. Ellers synes jeg det gikk greit, gikk fort. Det eneste var at hodeomkretsen var litt stor så jeg holdt på å bli tatt med tang, men slapp heldigvis dette. De ser ann litt underveis ,dersom de ser at ungen blir for stor sa de til meg hadde jeg fått keisersnitt. De tok ultarlyd og fulgte nøye med på monitor før de satt meg igang, men også underveis.
selfangerkjerringa Skrevet 14. februar 2007 #5 Skrevet 14. februar 2007 Jeg fødte også i Trondheim. Fikk klar beskjed om at de ikke setter igang ved store barn, pga økt risiko for komplikasjoner. Jeg ble satt opp for ks, men fødselen startet av seg selv 1 uke før termin mens jeg ventet på ledig operasjonskapasitet. Det gikk jo selvsagt ikke å føde denne broileren vaginalt, og etter 1 time pressing ble det vedtatt haste-ks. Jenta var 4845g, 54cm og 38,5 rundt hodet.
Silker Skrevet 14. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 14. februar 2007 Så skummelt/rart at det er så forskjellig praksis fra sted til sted! Men nå er det legen min som vil ha meg satt igang da, blir spennende å se hva sykehuset sier...
Silker Skrevet 14. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 14. februar 2007 Er dit jeg skal også, så nå ble jeg litt beroliget Takk for svar!
selfangerkjerringa Skrevet 14. februar 2007 #10 Skrevet 14. februar 2007 Må bare legge til her at jeg er kjempefornøyd med fødselsopplevelsen jeg fikk ved ks Spinalbedøvelse, våken hele tida, gubben fikk være med, såret har grodd fint osv. Bedre form etter denne fødselen enn forrige faktisk, den var 2 1/2 døgn og endte med vakum... grøss.
lilleBrumm Skrevet 14. februar 2007 #11 Skrevet 14. februar 2007 Jeg ble satt igang ved siste fødsel. 12 dager etter termin. Først tok de vannet, men det hadde liten effekt. 4 timer senere fikk jeg drypp og babyen min var født omtrent 1 time etter. Synes ikke den fødselen var værre enn de andre. Jenta var ca 4 kg. Tidligere har jeg født (uten å bli satt igang) en på 4,3 kg 11 dager etter termin og en på 3,3 kg 10 dager før termin. Hvis du er redd for å føde et stort barn, tak kontakt med føden. De vil (iallefall i Bergen) mer enn gjerne hjelpe deg:-)
~Tjorven,overtid~ Skrevet 14. februar 2007 #12 Skrevet 14. februar 2007 Jeg ble igangsatt 11dager på overtid..hadde begynt å få mase/modningsrier kvelden før..Fikk en modningspille kl 11 på dagen, og kl 19.27 var snuppa født..Gikk veldig raskt og fint..
Line_78 Skrevet 14. februar 2007 #13 Skrevet 14. februar 2007 Hei! En uke etter termin var jeg inne til overtidskontroll, og de tok ultralyd for å sjekke at barnet fortsatt hadde det bra der inne. Ble da spurt om barnefar var veldig høy, for det så ut som om gutten min var noe over snittet :-) Jeg endte opp med å bli igangsatt, og fødte 14 dager over termin, en stor liten tass på 4,5 kilo, 54 cm lang og hodeomkrets 39 cm. Fødselen gikk ganske greit. Ble liggende forholdsvis lenge med selve pressinga (1 time og 40 minutter), men han kom nå til slutt ut da ei jordmor la seg oppå magen min og hjalp til :-) (Gutten min hadde høy puls på slutten så det ble litt travelt) Revna ikke noe særlig (sydde vel 6 sting). Jeg er ikke på noen måte avskrekket fra å føde igjen, og heller ikke fra å bli satt igang dersom det skulle bli aktuelt neste gang. Siden jeg ikke var moden da jeg skulle settes igang tok det litt tid, fikk først innsatt en modningsballong, deretter ble det tre kurer med modningspiller (morgen, kveld og neste morgen) før veene endelig begynte. Puh, ble langt dette, håper du får noe vettugt ut av dette :-) Lykke til med fødselen, nå er det uansett ikke lenge igjen til du har gutten din i armene :-) Og et lite PS; når han først var ute syns jeg i grunnen det var litt godt at han var såpass stor, tror det hadde vært "skumlere" å håndtere en nyfødt på 3 kilo f.eks for oss ferske førstegangsforeldre.
Silker Skrevet 14. februar 2007 Forfatter #14 Skrevet 14. februar 2007 Tusen takk for langt, fint svar
Tipp topp Skrevet 14. februar 2007 #15 Skrevet 14. februar 2007 Hei, har erfaring både med igangsetting og stort barn, men ikke samtidig. Fikk svangerskapsforgiftning med nr 1 og fødselen måtte settes i gang 4 uker før termin. Var selvfølgelig ikke moden i det hele tatt og hodet hadde ikke festet seg. Fikk satt inn modningsgele og måtte ligge stille i 2 timer med CTG måling. Fikk svake rier med en gang som varte resten av dagen. Om kvelden hadde jeg fått ca 2 cm åpning og fikk en sovepille. Sov som en drøm. Morningen etter begynte de med drypp og etter ca 1 time tok de vannet. 2 timer etter begynte pressriene og etter 15 minutter pressing var prinsessen på 2,8 kg og 48 cm født (35 cm rundt hodet). Med nr 2 var jeg til hyppige kontroller med UL på hver pga høyt blodtrykk og fare for ny svangerskapsforgiftning. På alle Ul bortsett fra den siste ble han estimert til å bli ca 3,6 kg ved termin, og på den siste til ca 4 kg ved termin. På kontroll 1 uke over UL termin hadde jeg 4 cm åpning og ble sendt opp på føden. Der tok de vannet og 70 minutter senere begynte pressriene som tok 20 min. Den herlige prinsen som kom ut var slett ikke noen 4 kg baby, men var hele 56 cm lang og veide 5,2 kg (38 cm rundt hodet). Jeg har bare gode erfaringer både med å bli igangsatt og føde et stort barn. Det var faktisk ikke værre å føde nr 2 selv om han var hele 2,4 kg og 8 cm lenger enn nr 1. Revnet grad 2 med begge. Det jeg derimot har meget dårlig erfering med er vekstestimering med UL!
Gjest Skrevet 14. februar 2007 #16 Skrevet 14. februar 2007 Ble satt i gang på termindagen pga. sv.forgiftning. Fikk modningspille og riene startet etter 1 time. Hadde rier i 30 timer før de spurte meg om jeg visste hvor stor babyen var. Han lå så høyt oppe og hadde fått hevelse i hodet fordi han hadde ligget og stanget så lenge. Jeg hadde tatt ultralyd dagen før termin og jeg ba de om å sjekke papirene derfra. De fant ut at han var estimert til å være mellom 4,5 og 4,7 kg og da ble det beordret ks. Han var 4,5 kg og 54 cm lang. Han ble født med blåveis rundt det ene øyet og "simpson-hode"...hehe. Synes det var grusomt å bli satt i gang fordi riene startet kjapt og jeg følte at jeg mistet kontroll fordi riene var så tette, de kom med nesten ingen mellomrom. Fikk epidural etter mange timer og da ble det bedre, men da stoppet riene så de skrudde ned epiduralen og skrudde opp riedrypp. Men alt dette er glemt nå og er ikke skremt fra å føde igjen : ) Ullevål fødte jeg på.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2007 #17 Skrevet 14. februar 2007 Ble satt i gang fordi vannet gikk uten at noe mer skjedde. Fikk tabletter i sjeden og de ville ikke gi mer enn 2 tabl i døgnet pga faren for styrtrier. Virker som andre her inne har fått det - for jeg leser om flere som skriver at de fikk riene så tett. jeg måtte ha 3 kurer før noe skjedde og de var veldig i tvil om de skulle gi meg den siste kuren - men den hjalp jo. Fikk den ved 23-tiden og ikke lenge etter starter det med litt rier. Hadde jevne rier hele natta, men jeg lå i sengen og konsentrerte meg om å slappe av til kl var 5, da tok jeg en dusj. Kl 7 ble jeg flytte til fødestue med beskjed om at nå måtte vi ut og gå litt i gangen for å få fortgang i sakene - men så ble jeg undersøkt og hadde da 9 cm åpning! Ikke lenge etter startet litt mere rier, men så roet det seg litt. Fikk drypp, og kl 10 var han født. Ingen smertestillende eller noe, og syntes alt gikk veldig greit. Brukte all min energi på å slappe av og puste slik legene hadde anbefalt - og det funket for meg iallefall. Så jeg har ingen ting vondt å si om å bli satt i gang iallefall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå