Gå til innhold

Herregud, noe så simpelt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 14 år har ikke hatt kontakt med sin far og farfamilien de siste 4 årene , kun via brev.

 

Idag leste vi dødsannonsen til min datters farmor i avisa. Vi /min datter har ikke fått beskjed om dette før vi leste annonsen.

 

Simpelt, eller??

 

Bør jeg varsle jentas far om hva jeg mener om dette?

 

 

Astra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner dem godt. Din datter har altså ikke snakket med far eller farmora de siste fire årene, selv om denne farmora antakelig var gammel og syk en god stund før hun døde. (Du må ha meg unskyldt hvis det var en brå ulykke).

 

Da er det vel ikke så rart om det å SKRIVE til din datter angående farmoras død ikke var noen prioritert sak for far, som tross alt har mistet mora si? Han skriver nok om det neste gang han skriver...

Skrevet

Ja dette var utrolig simpelt gjort. Hva som er bakgrunnen til at de ikke har hatt kontakt vet ikke jeg eller andre her, men uansett er det dårlig å ikke gi beskjed.

 

Jeg er selv adoptert av min stefar, og har hatt fra og til kontakt med min biologiske familie siste 30 årene. Men selv meg ringte dem da min biologiske farmor døde for noen år siden.

 

Og til den som svarte over meg. At far har mistet sin mor er ingen grunn til at han ikke også skal tenke på sin datter.

Skrevet

Det er nå fars ansvar å holde kontakt med sine barn, man kan jo ikke "kaste kontakt" etter de. Derfor er det veldig merkelig at han ikke sier fra når noen av jentas nærmeste slekt dør. Kan jo hende jenta har behov for å komme i begravelsen... Syns absolutt du skal ta han for deg...

Skrevet

Her kjenner vi nok ikke hele historien!

Skrevet

At far har mistet sin mor er ingen grunn til at han ikke også skal tenke på sin datter. Men kanskje det er slik at hun nekter å ta telefonen om han ringer til henne. At hun ikke vil snakke med ham (om det er tilfelle,da) er en grunn til at han ikke kunne ringe henne og si fra.

 

Og brevskriving til mennesker som ikke har villet snakke med deg på 4 år, er ikke nødvendigvis høyt prioritert, selv når det dreier seg om "egne" barn.

Skrevet

Far har en rettskjennelse på å ikke ta kontakt med sin datter, men har tillatelse til å sende brev og gaver til henne. Noe han har gjort hele tiden.

 

Min datter er svært såret og lei seg for at hun ikke har fått beskjed om sin farmors død.Han kunne ha skrevet et lite brev eller kort.

 

Det var et stort sjokk for henne å lese det i avisen.

 

 

Astra

Skrevet

Det var en over her som skrev "Det kan jo hende jenta hadde behov for å komme i begravelsen". I om med at far har en rettskjennelse på å ikke ha kontakt med henne, ville det vært en rimelig stor belastning for ham om hun var til stede i denne begravelsen, som tross alt gjelder hans mor.

 

Så etter min mening skulle det holde at han skriver neste gang (etter begravelsen) at farmor er død.

 

Hvordan kunne far forutse at en jente på 14 år skulle lese dødsannonser? Mange i den alderen leser ikke aviser en gang! Jeg vil ikke påstå at HI eller andre voksne har gjort henne (unødvendig) oppmerksom på denne annonsen, i stedet for å vente og se om far forteller det selv i neste brev. Men HVIS HI eller annen voksen har gjort dette, synes jeg vedkommende er like mye å bebreide som far.

Skrevet

Jeg er forvsåvidt enig i at jenta burde blitt informert om at farmoren var død. At hun blir lei seg skyldes vel både at hun har mistet noen og at hun får en bekreftelse på at hun ikke er noen aktiv del i farens liv og i hans familie. Når han har besøksforbud og ikke ser henne, er det kanskje ikke så rart. Det er klart du kan si ifra til ham, men tviler på at han da sier at du har rett og unnskylder. Det å konfrontere ham er vel snarere konflikteskalerende og avstanden mellom han og jenta blir enda større (hvis det er mulig da, høres ut som om den er enda større). Jeg tror du hjelper jenta di mest ved å snakke med henne om hva som kan være grunnen til at hun ikke hørte noe. Kanskje kan hun også sende faren en liten hilsen og si at hun tenker på ham. Hvis det har vært snakk om vold eller andre overgrep i relasjonen mellom jenta og faren, må dere kanskje bare holde dere unna?

Skrevet

Da fikk vi igjen bekreftet at vi er enige om masse ;-)

Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri slutter å forundre meg på denne siden.

 

Uansett hva som diskuteres her på siden er barnet i fokus, enten det er hets mot biomor, stemor eller tosker av noen fedre.

Alltid barnets beste uansett synsvinkel.

 

Men ikke i denne saken.

 

Barnet er helt uskyldig i at far får en rettskjennelse, det er ikke hennes skyld at far har oppført seg slik mot henne. Skal hun da "straffes" ved at hun ikke får komme i sin farmors begravelse. Stor belastning for far at jenta kommer? En voksen mann?

Er belastningen større for jenta ved å ikke få delta i sin farmors begravelse?

 

Så vidt jeg vet så leser mange tenåringer avisa. Til og med på skolen har de avis som gruppearbeid.Tenk om hun leste det der?

Om mor skulle ha lest dette, skulle hun ha tiet om farmoras død? Enn om far ikke sendte noe brev om dette da?

Ville du ha likt å få vite at din bestemor var død 3 mnd etter det skjedde?

 

Nei , jeg slutter aldri å forundre meg over denne siden.

 

Piiis

 

 

Skrevet

Min datter har idag satt blomster, satt fram bilde av farmor og tent lys på rommet sitt, OG følt seg forferdelig alene og glemt av farfamilien.

 

Det er bare far som har fått rettskjennelse, ikke resten av familien, men de har vært fraværende de 4 siste årene de også.

Det blir igrunnen jenta som "bærer" straffen for det faren har gjort.

 

Hun har mistet mange og har en dyp sorg inni seg over å bli "utestengt" fra farfamilien.

 

Hun skjønner ikke hva galt hun har gjort siden ingen av dem vil ha kontakt med henne.Var det hennes skyld, siden ingen tar kontakt med henne lenger.Dette er tanker hun sliter med ofte.

 

Astra

 

Skrevet

Du glemmer kanskje at det dreier seg om en farmor hun hverken har sett eller snakket med på tlf de fire siste årene?

 

Ville jeg likt å få vite om at min bestemor var død lenge etter at det skjedde? Vel, om jeg ikke hadde hatt noen kontakt med henne overhode siden jeg var 10, så hadde jeg nok ikke syntes det gjorde så mye fra eller til om jeg ble informert umiddelbart eller etter 3 måneder.

Skrevet

jeg kan skjønne at for jenta er dette veldig trist og leit. Men har du forsøkt å formidle til farfamilien hva hun tenker og ønsker? Når man ikke kjenner hele historien bak rettskjenneslen osv er det vanskelig å si noe konkret, men jeg kan tenke meg at familien hennes synes det er vanskelig å ha kontakt med jenta når far ikke får lov? Jeg vet ikke, men konflikter går jo ofte utover de som fortjener det minst...

Nå er det jo du som er henne nærmest, og du som kanskje må ta tak i det vanskelige forholdet? Dersom de ikke vil ha kontakt, så er jo det leit og trist, men da vet man det jo, og kanskje får man en konkret grunn. Det barn ikke vet har de forøvrig vondt av...

Føler med jenta, jeg... og håper du kan ta henne med å besøke graven og kanskje noen av farfamilien ønsker å ta opp kontakten litt etter litt?

Håper dette ordner seg etterhvert iallefall.

Skrevet

Om det foreligger rettslig avgjørelse på at han ikke har lov til å ha annen kontakt med datteren enn per brev, er vel ikke dette det verste han har gjort mot henne?

Skrevet

Og han kan i hvert fall ikke klandres for at han ikke har ringt og fortalt det.

Skrevet

Men datteren har så vidt jeg har kunnet lese her fått brev og presanger, så han har hatt en viss kontakt med henne. Så et brev hadde ikke vært så fremmed.

 

Piiis

 

 

Skrevet

Enkelte av dere får det til å høres ut som om dattra har gjort noe kriminelt.

Skrevet

Fordi vi synes det er OK at han ikke skrev øyeblikkelig?

 

Det kommer nok et brev med "Farmor er død og begravet" .

 

Bedre det enn å skrive med en gang: "Farmor er død, og hvis du kommer i begravelsen husker du nok at jeg ikke har lov til å snakke med deg. Vi får late som vi ikke kjenner hverandre".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...