♥ Mamma'n til Jørgen og Marius Skrevet 14. februar 2007 #1 Skrevet 14. februar 2007 Er det noen her som leser for lille babyen sin når de legger seg? Når begynte dere evt med det? Og hva leser dere?
Gjest Skrevet 14. februar 2007 #2 Skrevet 14. februar 2007 Vi leste for første gang på sengen til vår datter i går. Hun er bare 4 mnd, men vi ville prøve.. Hun ble helt vill og gira så hun likte det godt, men ikke så gøy når hun ikke ville sove etterpå. Vi venter derfor en stund til før vi fortsetter med det. Litt liten enda kanskje. Brukte en fin bok med lite tekst og vakre tegninger. (engelsk)
Møøø Skrevet 14. februar 2007 #3 Skrevet 14. februar 2007 Eldstesnuppa mi blir 3 i april, og først nå kan jeg begynne å lese for henne for at hun skal forstå. Trur egentlig det er litt tidlig enda å... Men synger hver kveld da. Har vel gjort det fra hun begynte å legge seg i egen seng ;o) Gleder meg til å lese eventyr på senga ;o)
Gjest Skrevet 14. februar 2007 #4 Skrevet 14. februar 2007 Hva i all verden er vitsen med å lese på sengen for en liten baby? En må tilpasse godnatt-historier til det nivået ungen er på, og en baby er jo ikke i stand til å forstå så mange ord engang. Det eneste som kommer ut av det, tror jeg vil være det å forvirre babyen, ved at den ikke forstår at det er natt.
2nj♥ Skrevet 14. februar 2007 #5 Skrevet 14. februar 2007 Nei, leser ikke. Synes det er tidlig også for storebror (men han elsker bøker så vi ser mye idet før leggetid), så her går det i synging.
♥ Mamma'n til Jørgen og Marius Skrevet 14. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 14. februar 2007 2nj, hva synger dere? Jeg føler meg teit, kan bare bæ bæ lille lam.... Vi bladde i en bok isted med bilder av dyr, og masse farger og det virket veldig ok, men får nok holde det til dagtid da....
Fødemaskinen Skrevet 14. februar 2007 #7 Skrevet 14. februar 2007 Lillegutt på 4 mnd elsker å bli lest for. Selv om han ikke forstår, så liker han å høre på tonefallet og ordene virker det som. Han ligger iallefall og gliser under hele eventyrlesinga. Leser rødhette og ulven, de tre små grisene. Liker å bli sunget for og. Synger "Gikk meg over sjø og land..", se min kjole, per spellemann, Gubben og gamle osv osv. Kjøp deg en evnetyrbok med sanger og vers. Har en bok som en kan trykke på, så får en melodien til de ulike sangene. Den er pop her.
lille-my *mor til Agnes* Skrevet 14. februar 2007 #8 Skrevet 14. februar 2007 Forskning sier jo at jo mer en snakker med og leser for barna, jo større ordforråd får de.Selv om de ikke forstår et plukk i starten. Etter hva jeg har forstått gjelder dette fra babyen er nyfødt, så jeg tror ikke man forvirrer ungen ved å lese for den. Imidlertid tror jeg - som noen nevner ovenfor - at babyen kan bli litt "gira" dersom mor eller far setter seg til ved sengen for å lese da baby (muligens) er innstilt på at h*n skal sove! Men en liten god-natt-sang er jo veldig hyggelig, da. Husker du "So ro, lille mann" fra Hakkebakkeskogen? Ellers er jo "Bæ bæ" en klassiker )
Gjest Skrevet 14. februar 2007 #9 Skrevet 14. februar 2007 Jeg synger også "Bæ bæ lille lam". Andre: "Trollmors vuggesang", "Bjørnen sover", "Kjære Gud jeg har det godt", "Vem kan segla förutan vind", "Lille Ole med paraplyen", "Mikkel rev".
Fødemaskinen Skrevet 14. februar 2007 #10 Skrevet 14. februar 2007 Har du hørt Kjære lille gutten min? Den er bare nydelig: Kjære lille gutten min Kom og rekk meg hånden din Ingen annen i verden her holder av deg som jeg. Lykkens solskinn og livets gleder, gid jeg kunne dem alltid sprede over hele din fremtidsvei Min elskede lille gutt. Den er fin som nattasang her. Og den om tulla er fin.
Gjest Skrevet 14. februar 2007 #11 Skrevet 14. februar 2007 Selvfølgelig er det bra å snakke med babyene og lese for dem, men det betyr ikke at man nødvendigvis bør gjøre det i form av eventyrlesning på senga. En baby har nok mer nytte av en mer direkte kommunikajson enn det som lesing av en historie gir. Når en leser en historie, sitter man jo mer eller mindre og ser ned i boka, og ikke på babyen. Babyen bør nok få øvd opp forståelsen for toveis kommunikasjon mellom seg selv og en annen person, før det gir så mye mening å lese til den fra ei bok.
Gjest Skrevet 14. februar 2007 #12 Skrevet 14. februar 2007 Hun likte det jo tydeligvis! Elsker å se på fargene og vil gjerne spise boka. De skjønner jo ingenting, men jeg tror det er viktig for utviklingen til barn. Det finnes jo stoffbøker med bilder og det er jo det samme. En fortelle hva ting er: Katt, sau, ku osv.. Selv om de ikke skjønner det døyt nå, kan de like å ha litt tid med mamma og pappa og leke med bøker. Men, det er nok best å gjøre dette på dagtid når de er små.
Fødemaskinen Skrevet 14. februar 2007 #13 Skrevet 14. februar 2007 Fordi jeg mer eller mindre kan historiene utenat, ser jeg mest på babyen når jeg leser selvfølgelig. Ellers hadde han jo kjedet seg... Og aldri på kvelden, fordi han blir oppgira av det.
Gjest Skrevet 14. februar 2007 #14 Skrevet 14. februar 2007 Vi synger: Vi har en tulle, det bor en baker, Nå har vi vaska gølvet, Ro ro til fiskeskjær, tut tut sier onkels bil, Bananer i pysjamas (bytter ut bananer med barnets navn), Bæ bæ lille lam.. mfl
haater husarbeid Skrevet 14. februar 2007 #15 Skrevet 14. februar 2007 Babyen er med når vi leser eventyr for eldstemann på fire år. Han enten ligger i senga sammen med storebror eller sitter i stol ved siden av senga. Vi leser gjerne all slags eventyr, liker godt "den store godnattboka".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå