Gå til innhold

hormoner og sånn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle spørre dere voksne damene om en sak. Er selv nettopp fyllt 40, og det er åtte måneder siden jeg fødte. For tiden føler jeg meg helt ute av lage. Skikkelig hormonell. Litt sånn enten gravid eller så er det PMS. Det er bare det at mensen kommer ALDRI, og alle graviditetstestene er negative! Har ikke fått tilbake mensen etter fødselen ennå, selv om jeg sluttet fullstendig å amme for 3 måneder siden. Og da var det også bare max 100 ml. i døgnet. Jeg tror ikke det er begynnende overgangsalder. Tenkte jeg skulle gå til fastlegen å få sjekket hormonbalansen med en blodprøve. Men legen er sykmeldt, og vikaren hennes har jeg IKKE tenkt å gå til når det er noe gynekologisk hvilket jeg regner med at det er siden det er menssmerter osv. uten mens... Kan heller ikke huske at jeg har hatt det slik etter fødsel før. Dette var min 4. fødsel! Har også vært innom minipillebruk de siste månedene, men sluttet helt 17. januar pga. uakseptable bivirkninger. Hva skal man tro om dette, hva hadde dere andre gjort hvis dere var meg???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke noe om dette, men mener å ha lest at det tar lenger tid å få den hormonelle balansen på plass dersom man føder i "moden alder".

Jeg synes du skal oppsøke vikaren til fastlegen) og si at du vil ha den medisinske delen av en undersøkelse, altså blodprøvene og sånt. Hvis han (det er en han regner jeg med) anbefaler en gynekologisk undersøkelse, sier du at du helst vil til en kvinne eller en lege du kjenner. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men mange steder finnes det gynekologer som tar imot pasienter direkte. Hvis du har tatt minipiller helt inntil for tre-fire uker siden, kan det være noe av forklaringen. For meg tok det ganske lang tid å "komme på plass" hormonelt etter at jeg sluttet med mini-piller.

Trøsteklem og oppmuntring fra meg til deg. Håper du finner igjen deg selv snart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...