Anonym bruker Skrevet 14. februar 2007 #1 Skrevet 14. februar 2007 Jeg er fulltidsstudent, med en datter på tre, som jeg er helt alene om omsorgen for. Prøver å lese så mye jeg kan på dagtid, men føler at jeg ikke får jobba nok. Om kveldene er jeg som regel helt kjørt etter at vesla har lagt seg, og tida før jeg legger meg går med til rydding og sånt. Nå er jeg syk, og er litt lei meg for at jeg mister forelesninger, litt stressa av den grunn også.... Er det noen som kan fortelle meg om de har smarte måter å organisere seg på som gjør hverdagen litt lettere? Jeg er muligens ikke flink nok til å utnytte tiden min, jeg vet ikke...Skulle gjerne hatt energi til å lese på kveldstid, men det er veldig sjelden jeg får det til. Går første året på BI, og det er et par av de fagene som krever jevn og trutt jobbing- om du ramler av er liksom løpet kjørt, føler jeg. Blir veldig glad for alt av tips!!!
winneboo Skrevet 14. februar 2007 #2 Skrevet 14. februar 2007 Nå er ikke jeg fulltidsstudent ennå, men til høsten er jeg det. Vis jeg står på alle eksamene til våren da...GULP.. men men uansett nå går jeg på skole 3 dager i uka å merker selv at det å lese på kveldene er slitsomt. Spess om man har en liten en som krever en del. Har dere ikke noen lesedager der du går da? Vet hvertfall at der jeg skal begynne så opererer de med noe hjemmejobbing også, eller på bibliotek f.eks. Jeg må bare si at det er kjempetøft av deg å greie dette helt alene. Jeg har mye støtte i ryggen fra mine foreldre, å vet at dersom snuppa er syk så hadde de passet henne( dersom jeg hadde en viktig prøve å måtte helst vært på skolen)Eller at de hadde passet henne en dag i helga så jeg fikk brukt litt tid på å lese på dagtid. Så jeg er sikker på at dette redder meg ganske mye. Har du ingen familie som kan støtte opp i helger å sånn da? Sånn at du får sovet ut å brukt helga på å lese osv. Ellers er jeg veldig fan av å gjøre litt hver dag istedenfor å ta hele greia kvelden før. Du får la huset flyte i en periode å konse deg om barnet ditt og skolen. Tør ikke tenke på hvor tøft du har det uten avlasting. Håper virkelig du har noe familie som kan hjelpe deg.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2007 #3 Skrevet 14. februar 2007 Jeg prioriterte å lese pensum i stedet for å rydde
Papira Mou Skrevet 14. februar 2007 #4 Skrevet 14. februar 2007 Jeg er deltids student og jobber ved siden av, så har vel like lite tid som deg til å lese. Innimellom blir jenta mi syk, og jeg jeg blir kjempestressa fordi jeg går glipp av forelesninger. Men jeg har ingen til å passe da, nettverket er jo sjøl på jobb. Sånn er det bare dessverre ( Men jenta mi har samvær med pappan ganske jevnlig og da setter jeg inn støtet! Når hun er borte en helg, leser jeg for harde livet! Ikke mye tid til fritid, men syns skolen er viktigst og kan "ofre" noen år på hard studering... Viktigst er å komme i mål )) Ellers har jeg familie jeg kan spørre når det er innspurt til eksamen. Det er også lurt at du når du har tid går ut av huset for å lese. Jeg bruker mitt nærbibliotek. Jeg så fort at om jeg satt hjemme, henger jeg på nett eller gjør reint i huset ;-) Lykke til med studiet og håper du her litt nettverk som kan hjelpe deg!
Tøffesnuppeluren Skrevet 14. februar 2007 #5 Skrevet 14. februar 2007 Hehe.. Jeg også prioriterer lesing framfor rydding enkelte ganger.. Ellers er jeg ganske effektiv mens vesla er i barnehagen.. Biblioteket og nett er der for deg.. Om du f.eks en kveld sitter og surfer, bare for å slappe av.. Hva med å søke opp på fagrelaterte emner? Jeg studerer petroleumslogistikk.. Og man finner ekstremt mye relatert til slike ting på nett.. Du studerer på BI, og kanskje ett økonomisk relatert fag..? Google saker og ting.. Dn.no har mye brukbart på den økonomiskeaksen.. Bare les og oppdater deg:) Bli kjent med ord og utrykk:) Kjempegreier enn å bare begrave seg i bøker hele tiden.. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2007 #6 Skrevet 17. februar 2007 Hei! Det hørtes ut som jeg kunne skrevet det innlegget selv... Jeg er også fulltidsstudent, har en jente på 2,5 år som jeg er helt alene med. Har merket i det siste at jeg virkelig kunne trengt avlastning for å komme meg gjennom skolen, men det er jo ikke barebare å få til det heller. Jeg går på de forelesningene jeg tror jeg får noe ut av, leser når snuppa er i barnehagen... Men, når kvelden kommer er jeg som regel helt skutt, så de gode forsettene om å lese på kveldstid blir sjelden noe av. Prøver å tenke ut alle mulige slags løsninger for at det skal bli bedre, jeg vil jo virkelig få det til! Gjerne kontakt med deg om du vil, kanskje vi får noen ideer etterhvert?
Winterlady Skrevet 17. februar 2007 #7 Skrevet 17. februar 2007 Hva med å slå seg sammen med andre alenemødre i området som studerer og avlaste hverandre ved å f.eks. passe hverandres barn en kveld pr uke siste del av semesteret? Da får man mer å gjøre en kveld i uka, men også en kveld fri til å lese..
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #8 Skrevet 18. februar 2007 Hei, du med jente på 2,5 år- ja, kan du ikke sende meg en mail? [email protected]
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #9 Skrevet 18. februar 2007 Jeg er også student, går allmenn påbygging. Er alene med en på 3, men faren stiller opp hvis jeg spør.. problemet er at jeg trenger enda mere tid enn jeg har. Jeg trenger gode karakterer for å komme inn på det jeg vil. Uka før vinterferien var jeg langt nede, jeg var ikke helt i form og jeg skulka unna en prøve og stillte på 2 som jeg får dårlige resultater på. Før jul gikk skolen veldig bra, jeg og barnefaren var på vei til å få det bedre. Men nå har jeg så mange tanker rundt kjærlighetslivet/fremtiden til barnet mitt osv at jeg sliter på skolen. Klarer ikke konsentrere meg og har ofte hodepine:( At det går dårlig på skolen gjør at jeg blir deppa, og jeg mister motivasjon =( har desverre ikke så mange råd HI, men tror det er viktig å utnytte tiden mest mulig på dagtid for da er man mest opplagt. og heller kose seg litt på kvelden for å få litt mer energi til dagen etter. Jeg er nemlig den personen som kan sitte å lese til langt på natt, dette ødlegger meg mer enn det er bra for meg. Så anbefales ikke! Om noen kjenner seg igjen i min situasjon er jeg glad for tips jeg også. *deprimert alenemor som gjør et forsøk på å studere*
Gjest marie-s Skrevet 18. februar 2007 #10 Skrevet 18. februar 2007 Har du fag der du må gjøre oppgaver? Prøv da og ta lesingen på dagtid og gjør heller oppgaver på kvelden, det er ikke alltid så enkelt å lese på kvelden, man er gjerne sliten og ukonsentrert. Det med å aliere seg med andre som også er alene med barn er også veldig lurt, jeg og ei venninne har gjort det og det fungerer kjempe fint. Vi bytter på å passe hverandres barn av og til hente/levere i barnehagen, det er utrolig hva man kan få til med en hel kveld på skolen av og til. Prøv også å tenke på hvorfor du begynte å studere, hva målene dine er osv. Det kan være med på å motivere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå