61-modell Skrevet 14. februar 2007 #1 Skrevet 14. februar 2007 Gode råd er dyre, men dette er det verste jeg har hørt: Min gærne mann som er amerikaner har et par ganger foreslått ""a sedative". Hans tidlige barndom var i Statene på 50-tallet, da man jo eksperimenterte med litt av hvert (prøvesprengninger og sånt). Jeg spurte da om han mente valium, eller hva. Det verste er at han trodde han hadde et godt forslag. Men snuppa sover jo, bare at hun våkner og skriker etter puppen 3-4 ganger hver natt.
61-modell Skrevet 14. februar 2007 Forfatter #2 Skrevet 14. februar 2007 ja, altså jeg tror jo ikke at "sleepsense" er et sovemedisin, men det høres slik ut om man ikke har peiling på hva det er tale om.
dritgrei hei hei! Skrevet 14. februar 2007 #3 Skrevet 14. februar 2007 ...godt det ikke er han som bestemmer da :-) du får hilse ham å si at alle andre familier du vet om og kjenner, også våkner noen ganger i løpet av hver eneste natt - flere år i strekk faktisk, og ingen av dem har brukt valium som metode. tålmodighet er en dyd, valium er dop... er det en trøst at han her i huset har foreslått tvangstrøye for å unngå søling under måltidet????????? dustegutter.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 14. februar 2007 #4 Skrevet 14. februar 2007 sjekk denne linken: http://www.sleepsense.net/sleepinfo.html
dritgrei hei hei! Skrevet 14. februar 2007 #5 Skrevet 14. februar 2007 og sleeepsense aner jeg ikke hva er... kaskje jeg ikke skjønte dette innlegget???? ja ja.... :-) jeg trodde det var mannen din som foreslo at dere skulle gi ungen litt valium så den ikke våknet på natten....
Attpåklatten :-)™ Skrevet 14. februar 2007 #6 Skrevet 14. februar 2007 Hihihihi..........du er jo så ung vet du dritgrei:-) Men Sleepsense er et soveprogram for babyer - og det funker fint:-) Vi startet allerede da lille rosa var 3 uker, med rutiner, rutiner og atter rutiner....og i hovedsak så er det nettopp det det handler om, samt tålmodighet til å klare litt gråt en liten periode av gangen. For ofte er det vi foreldre som ikke takler nettopp det:-) Men vi må prøve å huske på at søvn er livsnødvendig for disse små skapningene vi har satt til verden - de trenger det!!!
61-modell Skrevet 14. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 14. februar 2007 Ja, det var i grunnen en trøst. Nei, vi har ikke valium i huset, og han slipper så klart ikke til med vanvittige påfunn. Han ville nok ikke tort, når det kommer til stykke.
dritgrei hei hei! Skrevet 14. februar 2007 #8 Skrevet 14. februar 2007 hmmm si ifra hvis du finner ut hva dette er da, det virker jo som om det bare er en "gjør sånn her " metode, og vips så sover de.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 14. februar 2007 #9 Skrevet 14. februar 2007 Se over, jeg la inn link til nettsiden til SLEEPSENSE:-)
dritgrei hei hei! Skrevet 14. februar 2007 #10 Skrevet 14. februar 2007 nettoppp.... det var i grunnen det jeg så nå... he he he he vi har jo gjort det der vi også, men nå må vi gjøre steg to, og det er å tåle litt gråt... der er nok jeg en værsting.... men men.... snart snart snart
61-modell Skrevet 14. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 14. februar 2007 Hei Kikket på linken om sleepsense. "Sov med fornuft". Makes sense. Vi har ikke fått til noe særlig her i gården, begynte å få til å legge henne våken i egen seng, uten å ammes i søvn, etter nyttår begynte jeg med det. Faren hennes var utslitt fra oktober, og ble syk hele julen++, så den ideeelle pappa-avvenningen, at hun trøstes midt på natten av en person uten pupper, det er helt ut. Han får ikke sove igjen når han vekkes, så dette ville bety at han satt oppe hele natten igjennom, omtrent. Så dette har gått litt skeis, og nå driver jeg på en time hver kveld før hun er så trett at hun ikke orker å vise hvor heftig hun hater sengen sin. Hun sovner med smokk, og våkner når hun merker at smokken er spyttet ut, og da vil hun gjerne ammes, i natt var det kl. 00.30, kl. 03.00 og kl. 04.30 ca. - noe sånt. -- og det er litt tilbake til slik det var før hun begynte med fast føde og var nyfødt f.eks..
brumlemor Skrevet 14. februar 2007 #12 Skrevet 14. februar 2007 Hei, vi har og en pappa som ikke er særlig samarbeidsvillig om natten (alletiders ellers i døgnet!). Når gutten min var ca 4 -5 mnd krevde han pupp annenhver time om natten, inntil det "klikket" for meg. Tok da et par skrike netter, dvs han sutret i 15 -til 20 min før han sovnet (hylskrek ikke), det gjenntok seg tre netter og siden har han ikke fått mat om natten, hvis han våkner får han smokk,stryk han litt på kinnet og så sovner han igjen. Det fungerte for oss. De nettene han sutret, lot jeg han ligge uten å gå bort til sengen. Det var ikke noe særlig å ligge å høre på det, men var blitt anbefalt metoden av andre. Lykke til.
ettbarnsmammaen Skrevet 15. februar 2007 #13 Skrevet 15. februar 2007 Hei, 61-modell! Jeg ser nå at du også spurte om dette under nattavvenningstråden min. Beklager at jeg ikke har fått svart deg, men nå ser jeg jo at du har fått svar her. Så vidt jeg vet, var det en Dr Richard Ferber (sikkert en amerikaner) som utviklet denne metoden. Metoden går i korte trekk ut på at man følger en "oppskrift" som forteller en hvor mange minutter det skal gå mellom hver gang en går inn til barnet og roer det. Det skal visstnok være viktig å følge "oppskriften" nøye. Vi har ikke prøvd dette opplegget ennå, men har ofte latt henne skrike en stund før vi går opp og prøver å roe henne. Jeg har lært én ting, og det er at barn er forskjellige. Det betyr at den metoden som fungerer på ett barn, ikke nødvendigvis behøver å fungere på et annet til tross for at man er konsekvent. Her må en prøve seg frem og forsøke å finne et "språk" som barnet forstår. Lykke til!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 16. februar 2007 #14 Skrevet 16. februar 2007 Ferber og SleepSense er IKKE den samme metoden! Fant denne på nettet vedr Ferber (uten at jeg har prøvd metoden selv eller vet noe særlig om den, men den må ikke forveksles med Sleepsense) Advarer mot dr. Ferbers søvnmetode: - Forlat ikke et gråtende barn Psykolog Sissel Unger og pedagog Anne Carling advarer småbarnsforeldre mot å bruke dr. Ferbers søvnmetode - også kalt "skrikemetoden". - Metoden er helt uforenlig med moderne spedbarnspsykologi, sier Unger og Carling... Lytt til barnet. Psykolog Sissel Unger (t.h.) og spesialpedagog Anne Carling er sterkt kritiske til å bruke en søvnmetode som går ut på å legge spedbarn på eget rom og la det gråte seg i søvn. - Det er viktig å være hos barnet til det sover godt, sier Unger og Carling. Omstridt søvnmetode. Psykolog Sissel Unger og spesialpedagog Anne Carling har i ti år drevet "MIDTIMELLOM - Forebyggende senter for småbarnsfamilier", og hjulpet mange store og små med søvnvansker. Hun presiserer for babyprat at midtimellomklinikken er mye mer enn bare søvn, men hun føler likevel at det er veldig stort fokus på akkurat dette temaet. De to erfarne terapeutene, som begge tidligere arbeidet ved Barneklinikken på Rikshospitalet, advarer sterkt mot å bruke den såkalte "skrikemetoden" som er utviklet i nyere tid av dr. Richard Ferber ved søvnlaboratoriet i Boston, selv om dette egentlig er en meget eldre søvnmetode. - Gjennom årene har vi tatt i mot veldig mange fortvilte foreldre som har prøvet denne metoden. Skal metoden virke, må den gjennomføres konsekvent i flere dager og netter etter hverandre. Barnet ligger i sengen og gråter så lenge at det til slutt sovner i ren utmattelse, sier Unger og Carling, som har grunnleggende innvendinger: Metoden er helt uforenlig med moderne spedbarns- og småbarnspsykologi. Spedbarnets språk er gråt. Oppbygging av tillit, trygghet og et godt selvbilde er spedbarnspsykologiens viktigste fundamenter. Disse behovene blir nærmest motarbeidet ved denne disiplinære, adferdsterapeutiske metoden. Det strider mot den menneskelige natur at nybakte foreldre skal stå utenfor døren til sine spedbarn og høre dem skrike. Metoden er helt ulogisk. Eksempelvis ved at mor går inn, og så sier at hun er der, for så i neste øyeblikk å forsvinne ut døren igjen. Barn opp til 3 års alder har problemer med å forstå at mennesker de ikke ser eksisterer. Det spørres sjelden etter mulige årsaker til søvnproblemene. - I praksis har vi opplevd at foreldre som kommer til oss har fått en oppskrift på hvordan de skal gå frem, men inni seg har de kjent at dette ikke er riktig følelsesmessig hverken for dem eller for barnet, sier Unger. Usikre foreldre - Vi har også erfaring med at foreldre som har brukt Ferber-metoden har lykkes en tid, men så oppstår søvnforstyrrelser igjen, sier Carling. - Når vi skal møte en familie som ikke sover, vil vi alltid ha begge foreldrene til stede (dersom de er to), og de skal komme uten barn. Vi snakker aldri over hodet på barnet uansett alder, sier Carling og Unger. - Vi begynner alltid med en kartlegging av svangerskap og fødsel, og foreldrenes forhold til egen søvn. Gjennom kartleggingen prøver vi å finne årsaker til søvnproblemene. Ofte er det tre årsaker som utpeker seg: manglende rutiner, usikre foreldre som gjennom sin usikkerhet også skaper uro hos barnet. Ofte kan det også være at barnet av ulike årsaker kan ha hatt en vanskelig start på livet gjennom for eksempel en traumatisk fødsel. Kilder; Sissel Unger Midtimellom, Aftenposten
ettbarnsmammaen Skrevet 17. februar 2007 #15 Skrevet 17. februar 2007 Beklager hvis jeg har kommet med feil-informasjon. Det var ikke meningen. Jeg har faktisk trodd at Ferber hadde noe med sleep sense å gjøre siden det i begge tilfeller er snakk om å la barnet gråte i x-antall minutter før man går inn til det. Sleep sense programmet nevner to metoder for barn fra ett år og oppover: The "Stay in the Room" Method og The "Leave and Check" Method. Den siste metoden foreslår at foreldrene bestemmer seg for å holde seg borte fra barnets rom i et visst antall minutter. Det blir også sagt i boken at en ikke kan komme utenom litt gråting. Jeg har ikke lest Ferbers bok, men jeg antar at sleep sense henter litt herfra og derfra. Generasjonen før oss sier at barn ikke har vondt av å gråte litt. Slik jeg oppfatter det har Ferber satt gråtingen i system, mens sleep sense lar det være opp til foreldrene hvor "strengt" man skal gjennomføre et slikt opplegg. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå