SnupsaTupsa Skrevet 13. februar 2007 #1 Skrevet 13. februar 2007 på ullvask 30 grader og med milo... skal det tørkes på noen spesiell måte? gres vått eller tørt? Har nemlig vaska et før og det ble ikke noe bra etterpå, men måtte ta det nå pga omgangssyke (usj) Sist ble baksiden helt tørr og ekkel og rar, og hele skinnet ble liksom for lite...
SnupsaTupsa Skrevet 13. februar 2007 Forfatter #2 Skrevet 13. februar 2007 denne skulle på skravlesiden da, men... trøtt, ja! ;OP
Anja Annonym Skrevet 13. februar 2007 #3 Skrevet 13. februar 2007 Nettoppskrift: Vask av lanolinholdig skinn. -Rist og luft skinnet ofte (hver dag sier noen) gjerne ute i kald luft. Da holder det seg bedre. -Skinnet inneholder Lanolin (ullfett), og bør ikke vaskes for ofte. Lanolinet er bakteriehemmende, så hyppig vask er ikke nødvendig. Får du flekker på det, så prøv å gjøre en lite lokal vask med bare vann. -Trenger du såpe, så bruk spesialvaskemiddel for ull. Vanlig vaskemiddel kan gjøre ødelegge skinnet. Noen sverger til lanolinsåpe eller olivensåpe. -Når skinnet skal maskinvaskes, kjøres det på ullprogram ved 30 grader. -Det finnes også spesielle lanolinkurer som skinnet kan settes inn med dersom lanolinet er borte etter lang tids bruk og mange vask. -Skinnet må sentrifugeres med pelssiden ut -Skinnet må ikke tørketromles! -Lammeskinnet kan tørkes liggende med pelssiden opp, eller henges på snor -Børst opp pelsen etter vask, med en stiv børste mens ulla fortsatt er fuktig. Kjemisk rens frarådes når skinnet skal brukes til barn. Her er en beskrivelse av en kjapp måte å gjøre det på: "Jeg hiver mitt i maskina på 30 og så legger jeg det i lanolinoppløsning en halvtime tørker flatt og grer det en runde med katte børste er 6 år gammalt og ser og føles helt nytt ut og det er etter daglig heavy bruk"
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 14. februar 2007 #4 Skrevet 14. februar 2007 Du må strekke det når det tørker, hvis ikke trekker huden seg sammen og blir skrukkete og rar. Sikkert derfor skinnet ditt tidligere har blitt mindre etter vask. Strekk det mange ganger under tørketiden. Jeg børstet ett skinn en gang mens det var vått og det var ikke lurt, da løsnet det mye hår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå