mammarie Skrevet 13. februar 2007 #1 Skrevet 13. februar 2007 noen som vet? Må man ha veldig gode grunner for å få det? vet at det er best med vaginal fødsel og alt det der, men bare lurer.
Har en av hver-full stopp nå=) Skrevet 13. februar 2007 #2 Skrevet 13. februar 2007 Virker ikke som det er så veldig vanskelig synes jeg...men skal ikke si noe sikkert for jeg har ikke prøvt.. Men ta det opp med lege og/eller jordmor du =)
2_TETTE Skrevet 14. februar 2007 #3 Skrevet 14. februar 2007 Det kan være kjempevanskelig om du er førstegangs og kommer helt an på grunnen... Jeg hadde hastekeisersnitt forrige gang, etter å ha vært i fødsel i 3 døgn, og siden det er fare for gjentakelse var ikke sykehuset i tvil om å gi meg planlagt ks denne gang...MEN legen sa at hvis jeg hadde vært førstegangsfødende hadde samtalen vært en helt annen... Hvis du får veldig stort barn, noe jeg får i tillegg til komplikasjoner (5kg) Da er det også lettere å få ks.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2007 #4 Skrevet 14. februar 2007 Nå var det jo på nyhetene på svensk tv igår om nettopp dette, da! OG også en liten reportasje midt i Extra sendingen på NRK.. At faren for komplikasjoner ved planlagt KS øker med mange prosent i fht en vaginal fødsel. Jeg husker ikke tallene, men de begrunnet det med at du faktisk får narkose, det er en OPERASJON og ikke en nødløsning om man finner ut at man kanskje ikke orker føde vaginalt fordi det kan gjøre vondt.. Dessuten øker det med kvinnens alder ifht blodpropp bla.. (denne er fra tidl i år: http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showNews&DocumentId=31126065
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2007 #5 Skrevet 14. februar 2007 Bare en kommentar til innlegget over. Man får som regel ikke narkose ved et planlagt keisersnitt. De setter spinalbedøvelse. Har vært gjennom det selv og jeg ville mye heller ha født vaginalt, jeg har prøvd begge deler.(Snittet gikk veldig fint altså, men selve fødselsopplevelsen blir jo litt "svekket" syns jeg) Mitt keisersnitt var medisinsk begrunnet og ikke noe jeg bestemte selv. Jeg aner egentlig ikke om det er lett eller vanskelig å få keisersnitt, men vil tro de fleste leger foretrekker at vi føder vaginalt om det lar seg gjøre.
2_TETTE Skrevet 14. februar 2007 #6 Skrevet 14. februar 2007 Får jo ikke narkose da!!!!!!!!!!! Herlighet, som regel redder keisernitt liv...reddet mitt iallefall... Og vil nok gjøre det denne ganger også...
Gjest Skrevet 14. februar 2007 #7 Skrevet 14. februar 2007 jeg så også de greiene på tv igår.. og der var det IKKE de livreddene keisersnittene de trakk parralleller til! Det var de keisersnittene som var et alternativ fødselsvalg. Og at det var økt fare for komplikasjoner ved økt alder. Hun legen sa det rett ut: Få barn tidligere, ikke vent på når det passer inn i karrieren- for det gjør det kanskje aldri. Var 30% flere komplikasjoner enn ved vaginale fødsler. Prøvd å lete frem reportasjene men er ikke så innmari god på dette data greiene. Det var en dame som ble intervjuet som fødte tvillinger som lå i seteleie, som følge av tallene..
Siril&Tord sin mamma Skrevet 14. februar 2007 #9 Skrevet 14. februar 2007 du skal vel ha en rimelig god grunn til å få ks. det er jo absolutt best med vanlig fødsel. jeg får planlagt ks nå med nr 2 pga for smalt bekken. brukte over 60timer på forrige fødsel som endte med hasteks pga at siril satt fast i bekkenbunn.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #10 Skrevet 15. februar 2007 fikk denne linken på mail i morges. Se om det er noen svar der! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #11 Skrevet 15. februar 2007 http://www.babyverden.no/templates/Article____4411.aspx?SID=BV&TN=0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå