Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmål fra fortvilet mor. Har en gutt på 15 mndr som er så småspist. Han er lang og slank, tror han nå veier ca 9 kg og er 83 lang...Han har nettopp vært syk, vi måtte på sykehus to døgn for intravenøs veske, da han sluttet å drikke. Det var helt forferdelig. Nå er han frisk igjen, men sååååå tynn. Ribbena stikker ut! Jeg prøver å tilby ham mat ofte, H-melk og fett i maten, til og med kjøpt ernærings pulver på apoteket. Men han er jo så småspist, så tar vel lang tid før han legger på seg noe. Min store fortvilelse er at han egentlig skal starte i barnehage i morgen, men jeg vet ikke om jeg tør. Er så redd for ny omgang med sykdom nå som han ikke har noe å tære på !!

Noen som har samme type barn? råd og tips?

hilsen bekymret mor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Har selv en småspist (dvs. han VAR) gutt og vet hvor fortvilende det er når man ikke får barnet til å spise. På det tynneste var han 78,5 cm og 8,5 kg, så det er jo omtrent det samme forholdet mellom vekt og høyde som hos dere. Er ikke gøy å være på f.eks. babysvømming og se alle de andre barna med litt på kroppen mens en kan telle hvert eneste ribbein på sin egen:-)

Har han alltid vært sånn? Noen barn er naturlig småspiste og veldig slanke. Mitt beste råd: ikke stress med maten! La det gå 3 timer mellom måltidene. Småspising mellom måltider (selv om det er kun bittelitt) kan gjøre at han ikke føler sult ved neste måltid. Drikker han seg mett på melk?

Åssen er almenntilstanden hans? Er han aktiv, glad, nysgjerrig og genrelt veltilpass? Eller har han mye magevondt, diare osv? Hvis han virker "syk" (uten at han er ordentlig syk) kan det være greit å sjekke han for allergier/intoleranse.

Hos vår gutt var det to ting som hjalp han over kneika og som gjorde at han faktisk karret seg nesten opp på den nederste streken på percentilskjemaet: Tannfrembrudd og - nettopp - barnehagen:-) Han var veldig plaget av tennene som brøt ut, men ga få signaler om dette utover dårlig appetitt og en fordøyelse helt ut på viddene. Vi var på flere ekstra-veiinger og han ble sjekket for allergi. Så kom endelig de fire første jekslene og magen ble litt bedre. Appetitten kom for fullt etter barnehagestart. Der sitter han sammen med andre barn på egen alder når han spiser, og han spiser nærmest uten å ense det. Selv om vi sitter sammen hjemme også var ikke det "nok". Etter en mnds tid i barnehagen så vi stor forskjell i appetitten:-)

Når det gjelder sykdom skjønner jeg du er urolig for det. Gutten vår slutter omrent å spise under sykdom, men nå har han fått bittelitt kjøtt på beina sånn at han har litt å gå på før han er helt avmagret. Dessuten spiser han igjen når han er tilbake i barnehagen:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...