AnitaogTimVincent Skrevet 13. februar 2007 #1 Skrevet 13. februar 2007 (kan være mange mener dette innlegget hører under et annet Forum, men jeg tror jeg får mest fortåelse her). Jeg er ute og søker jobb, og har vært på en del runder med intervjuer. Av og til blir jeg litt sjokkert over spørsmålene jeg får. Som i går, jeg var hos et kjent rekrutteringsbyrå, og jeg sa at jeg ønsket en jobb innen personal, jeg har mange års erfaring, men ingen utdannelse. Damen mente at da måtte jeg ha mange års skole med personalrett og arbeidsmiljøloven bla bla bla...Poenget er at hun i løpet av intervjuet på ca 40 min klarte å bryte arbeidsmiljøloven 2 ganger. Det første var at alle vikariat ble avsluttet på dagen uten oppsigelsestid eller betaling i oppsigelsestiden, hvis oppdragsgiver ville det sånn. Og det andre var om jeg var muslim eller ikke. Jeg er ikke muslim, men hun har fa-- ikke noe med om jeg er det eller ikke. Hun har ikke lov til å spørre om religion og det burde hun vite! Hun unnskylde seg litt ved å nevne noe om at muslimene hadde andre høytider enn kristne. Jeg har vært selvstendig næringsdrivende i 3 år og har vært veldig nøye med å følge lover og regler, Har hatt flere ansatte som har vært muslimer og det har ikke vært noe problem. Jeg blir helt satt ut av hvordan folk kan være. Religion skal ikke være et tema under et intervju så lenge ikke den som blir intervjuet nevner det frivillig. Og for meg er det ikke naturlig å si fra hvilken religion jeg tilhører under et intervju. Er det flere her som har opplevd å bli spurt om hvilken religion de tilhører og spesiellt om de er muslimer?? Kan være jeg er litt hårsår, men jeg reagerte voldsomt på hvordan hun la det frem, hadde ikke guts nok til å si noe der og da fordi jeg ble helt satt ut.... Jeg tror faktisk jeg kommer til å skrive en mail til henne med en kopi til sjefen hennes om hvor uproffesjonelt jeg oppfattet henne.
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 13. februar 2007 #2 Skrevet 13. februar 2007 Det syntes jeg du skal! Opplevde å bli spurt av legen min og en til ang min religion. Nå bruker jeg sjal så de ser det jo, men det er ike noe de har noe med! Gruer meg faktisk til neste jobb intervju pga det samme.
*gurimallaika* Skrevet 14. februar 2007 #3 Skrevet 14. februar 2007 Jeg fikk spørsmål om hvilken tro min mann har jeg da. Akkurat som det har noe med saken å gjøre når man søker jobb. Jeg var på intervju hos Adecco.
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 15. februar 2007 #4 Skrevet 15. februar 2007 Jeg jobber for Adecco og der har de ikke sagt noe negativt eller spurt da jeg plutselig kom etter permisjon med sjal
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2007 #5 Skrevet 16. februar 2007 Hei Den anbefalingen jeg har fått når det gjelder ulovlige spørsmål under intervju (religion, legning, graviditet o.l.), er at man skal gjøre intervjuer oppmerksom på at det faktisk ikke er lov å spørre om det på et jobbintervju. Deretter kan du vurdere om du likevel ønsker å svare. Hvis du ikke ønsker å svare, kan du bare si at det er en privatsak, som du ikke mener er viktig for den jobben du søker på. Jeg synes godt du kan sende en mail med henvisning til lover og regler, men legg det frem på en profesjonell måte. Skriv nøyaktig hvilke regler hun brøt, og at du oppfattet dette ubehagelig. Vær forsiktig med hvordan du ordlegger deg om du ønsker å bli tatt seriøst, "sure oppstøt" egner seg svært dårlig.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2007 #6 Skrevet 16. februar 2007 Jeg har stort sett hørt positive ting om Adecco, og de holder faktisk jobbsøkerkurs på skoler i Oslo-området hvor de informerer om hvilke type spørsmål som ikke er lov å stille. Dersom det er Adecco du var hos, vil i hvert fall ledelsen ta deg alvorlig, for dette er utenfor hva Adecco selv godtar, slik jeg har forstått det.
AnitaogTimVincent Skrevet 19. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. februar 2007 Det var ikke Adecco, de har jeg også opplevd som svært seriøse og dyktige!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå