Gå til innhold

6mnd med lakenskrekk på dagtid


to ganske tette og helt ferdig

Anbefalte innlegg

Kaja er 6 mnd sover hele natten, men på dagtid har hun lakenskrekk. Vi står opp rundt 0830 da har hun fått MME kl 0630 sover litt vidre før det er morgen. Etter morgenstell leker vi litt og koser oss frem til neste måltid kl 1030 da får hun grøt og vann. Etter måltidet er hun stup trøtt og bare gnir seg i øynene. Jeg legger henne i vognen (har prøvd sengen også) og går tur eller lar henne sove et sted hvor det er kaldt. Hun våkner som regel etter bare 10 min og da bruker jeg laaaaaaaaaaang tid på å få henne til å sove igjen. Hun sover formiddagsøkten sin på max tre kvarter (ikke sammenhengene) Hun er i form en stund etter at hun har sovet men hun blir kjapt trøtt igjen.

 

Gjør jeg noe feil??? Kan jeg få noen tips?? Andre med lakenskrekk babyer på dagtid? Hun har også en liten soveøkt på ettermiddagen men det er som regel bare en halv time fra 16 til 16.30. Hun legger seg kl 19 og sover hele natten så der er vi heldige, men skulle så gjerne hatt en litt mer sammenhengenede søvn på dagtid også....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!! Sånn har vi det også!!! I dag har Magnus kanskje sovet 1 time tilsammen, fordelt over 3 ganger, en av de i vogna...

 

Vi legger han i senga si noen ganger, andre ganger i vår seng og selvsagt i vogna når vi triller....Men ser ikke ut til at noen av tingene fungerer...Sover max 30 av gangen...

 

Skal til hs i morgen, tenkte å høre om hun kunne gi meg noen tips...Skal fortelle hva hun sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det har vært sånn lenge??? hehe har hatt lakenskrekk på dagtid siden hun ble født, men alle sa til meg at det ville bli bedre når hun ble litt større og klarte og aktivisere seg slev.... det ser jeg foreløpig lite til, så jaaaaaaaaaaaaa det er slitsomt, er veldig glad for alle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel vært sånn siden han var 2-3 mnd...Han sov bare korte dupper, men siste par mndene har det blitt myyyyyye verre....

 

Har og tenkt det har vært pga for lite aktivitet, men etter vi har vært å svømt eller i åpen barnehage så har han vært stup trøtt, sovnet med en gang, men våknet etter 20-30 min likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig, godt at ho sover på natta da. Jeg er så heldig at jeg har en som sover. Jeg er veldig nøye med alt jeg eter. Men det er du sikkert. Vet ikke om jeg har flere tips. Spennede å høre hva HS sier i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme problemet her...Han sover når jeg går tur, men så fort vogna stopper våkner han - sove i senga på dagtid går heller ikke. Han sover heller ikke på natta, eller dvs. han legger seg kl. 9 og våkner hver andre time for å spise og dette skjer hele natta. Begynner virkelig å merke 6 mnd uten sammenhengende søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus var veldig flink å sove på natten før (ammet 1-3 ganger). Men nå har det vært opptil hver time (kombinert med at han sover lite om dagen er dette skikkelig slitsomt!), har ikke tenkt på at det kan være noe jeg spiser!! Men har jo ikke forandret matvaner siden han ble født...og det virker ikke som han har vondt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leander blir fryktelig stressa om jeg drikker mer enn en kopp kaffe til dagen. Brus har jeg kuttet helt ut, han blir stressa av det også. Og mye sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at noen rett og slett trenger mindre søvn enn andre? Har hørt før at noen er "sovere" mens andre rett og slett ikke trenger så mye.... Hm.. vet ikke annet råd.. Les spedbarnsbokens kapittel, det er det jeg bruker... Syns det som står der er kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette er akkurat sånn vi har det. Jeg har sikkert lagt igjen x antall meldinger på søvnforumet, men har ikke fått noen råd som virker. Alver har vært sånn siden han var 3 uker. Har forsøkt det meste, sove ute, inne, på soverommet, i sengen sin (da blir han sint), i vugge, i vogn, helt stille, med musikk osv.... Han sover kun lenger når jeg går tur. Går lenge, rett og slett for at han skal sove godt, men nå har han begynt å våkne under turene også. Bruker ikke så lang tid som før for å få han til å sove...han elsker voksiposen....

Sover nesten hele natten, men har hatt en del uro om natten de siste dagene (han får tenner).

Han er kjempetrøtt på dagen og noen ganger har han poser under øynene. De to siste timene på kvelden er helt pyton, for da er han overtrøtt. Jeg har til og med i ren desperasjon satt han i bilen og kjørt en tur...noe jeg ikke har lyst til at skal bli en vane.

Jeg ammer ikke, så det er ikke noe jeg spiser. Legen sier at noen babyer er bare sånn. Hs var ikke særlig til hjelp. Det eneste hun sa var at "nå får dere se å få noen gode søvnrutiner"....det er jo ikke så lett...

 

Kunne jo tenkt meg litt tid til å gjøre husarbeid og sånn på dagen. Blir ganske sliten av å leke hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det samme problemet når vår lille var ca 3mnd. Jeg gjennomførte noen trekk og nå sover han godt på dagen også. Jeg sier ikke at dette hjelper alle, men det funka for oss...

Jeg gjennomførte en "kur" som tok minst en måned, var veldig sta og gav meg ikke! Prøvde å finne en rytme og gjennomførte det hver eneste gang han skulle sove. La han på samme sted hver gang! Fant ut etter en tid at han har en våkentid på 2,5timer. Da er det viktig å roe ned etter 2t 15min. Vi går inn på rommet hans, han får smukken, kluten (den virker veldig beroligende), han ligger i mine armer, synger litt og så begynner han å døse (noen ganger tok det opp til 30min) Like før han sovner så legger jeg han ned i senga.

Etter noen dager ble det lettere å legge han, etter noen uker sov han lengre. Selv om han sover ulikt tid (noen ganger 30min andre ganger 2timer) så gjør jeg samme prosedyren etter 2,5timer igjen!

Jeg kjørte som sagt "kuren" i en måned, da var det ikke så mye sosialt utenom... Nå prøver jeg å kjøre denne prosedyren på minst en av soveperiodene pr dag fordi da sover han best. Det beste ved det hele nå er at han blir trøtt etter 2,5t og kan sove i vogna, på kjøpesenter, i bilen bare jeg gir han smukken, kluten og gir liksom uttrykk for at nå kan han sove.

Han er nå 6,5mnd. Sover 11-12t pr natt og 2-3 økter av 30min til 2t om dagen. Om neste soveperiode lander til etter kl1730, så holder jeg han våken til han skal sove 1930.

 

Som sagt dette funka for oss, jeg tror at man må kjøre den samme prosedyren leenge før man prøver noe nytt.

Lykke til. Vær sta og ikke gi deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...