Gå til innhold

14 mnd, og setter seg ikke opp selv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør ikke alle som er 14 mnd det?

Min gjør ikke det han.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er han treig ja :) Tror det er veldig uvanlig at de ikke gjør det.

Skrevet

Ville tatt han med til lege eller helsesøster? Er han ok motorisk ellers?

Skrevet

Krabber han? Åler? Ruller? Hvordan er den øvrige motorikken? Det ER jo ganske uvanlig å være så avslappet når man er 14 mnd ja.

Skrevet

Hmm... Det høres litt rart ut ja... Har du ikke spurt om dette før? Eller tatt det opp med helsesøster? Jeg ville i hvert fall nevnt det for helsesøster før han ble 1 år om det gjaldt min lille... Tror Oliver greide det da han var rundt 9-10 mnd, og jeg trodde til og med da at han var litt treig..

Skrevet

Har spurt HS, men hun sa bare at jeg ikke skulle bekymre meg. Han er bare litt sein. Han er badagelig annlagt, og en svært rolig unge.

Han kryper ikke på alle fire, men bruker armene til å åle seg frem. Han har ikke problem med å komme seg dit han vil. Han reiser seg ikke opp, men står litt med god støtte, altså dersom jeg holder han godt.

Virker ikke som han har kontroll på anklene og fotene.

Vi skal på 15 mnd kontroll om 1 måned, og jeg får høre da.

Barnelegen som såg på han ved 1 årskontrollen sa bare at han så heilt fin ut. Men han "så" ikke på han da, for han var stort sett bare på fanget mitt.

Han har altid vert sånn at det han ikke får tak i det bryr han seg ikke om.

Han var veldig sein å rulle, snu seg, gripe leker, osv.

Han hatet å ligge på magen leeeenge.

Han ligger fortsatt stille på stellebordet, han jan snu seg over på magen, men det er kanske ett par ganger i uka han gjør det på stellebordet.

Han greier ikke komme seg fra sittende stilling og ned på magen.

Når han sitter og jeg bøyer foten, og hjelper han frem og ned på magen så hylskriker han.Blir skikkelig sur.

Vi legger han konsekvent på magen når han legges i gulvet, og han er stort sett på gulvet. Han bikker seg på siden slik at han ligger på hoften, men setter seg ikke opp selv.

Han elsker å sitte, men jeg liker ikke å sette han opp, forde jeg flker at han må lære dette selv. Derfor settes han opp svært lite.

Men han elsker å sitte å kaste ball osv.

Jeg ser jo at han er laaaaaaaaangt bak sin jevnaldrende rent grovmotorisk. Og det bekymrer meg noe veldig.

Er dette min feil???

Jeg er da en heilt normal kvinne, jeg er 33 år, har mann og 1 barn. Har jobbet i barnehage i 10 år, er uttannet hjelpepleier.

Kan ikke fatte at jeg har understimulert mitt eget barn så mye??

-Er dette virkelig min feil??

Han elsker bøker, og musikk.

Han har allerede begynt å prøve bevegelser til "petter edderkopp" og "tommelfinger, tommelfinger".

Han sier pus, gris, mamma, pappa, lys, hade, mat, ball, jus...

Han skjønner når vi snakker til han, han forstår hva vi sier.

Han viser hvor stor han er, og hvor sterk han er, spør vi hvor mammas nese er, så peker han på mammas nese og sier "dæææær". Like så med øret, og øyet.

Spør jeg hvor bestemor er, så peker han på bestemor.

Han sover fra 19:30 til 08:00 så og si hver natt, spiser lite men greit.

Han er stort sett grei å ha med å gjøre, noe sutrete innimellom, som vel alle er.

Han har 6 tenner, og ser og hører godt.

Han er svært rolig av seg, har altid vert det. Han er ingen "turbo" slik mange av de andre småtassene vi kjenner er.

Har jeg virkelig understimulert gutten min?

Er dette MIN feil?

Vel, jeg håper HS ikke bare sier at "han nok bare er sein" når vi kommer på 15 måneders kontroll.

Bør jeg trene han mye selv?

Trene hvordan da?

HI

Skrevet

HEi.

Jenta mi (er 12 mnd)er også sen til å sette seg opp, krabbe og gå etc... Vi går til fysio og hun sier at det går seg nok til, men jeg er også bekymret. Det er mange som sier at det er ikke alle som krabber. JEg kjenner flere som ikke har gått før de er 18 mnd. Så vi må nok bare vente for det kommer nok altids:.-)

Men som sagt så skjønner jeg deg for jeg har tenkt på akkurat samme viset.

Vi mødre vil jo det beste for barna våre.

Lykke til og håper å høre fre deg her inne om hvordan det går.

Sender deg lykke ønskninger:-)

Klem

Skrevet

HEi IREN72:

Hvorfor går din jente til fysio?

Er det PGA at hun er "sein"?

Skrevet

jenta mi satte seg opp da hun var nærmere 13 måneder i forbindelse med at hun begynte å krabbe skikkelig. Før det så ålte hun seg bortover i over 2 måneder før hun viste antyding til opp på alle 4.Vil bare si at utviklingen etter hun satte seg opp har gått ganske fort. Nå er hun akkurat 15 måneder og viser interesse for å gå. Hun har ikke tatt sine første skritt og har heller ikke balansen helt i orden for å stå stødig, men hun går rundt møbler og alt annet hun kan holde seg fast i og hun reiser seg opp overalt. Noen er bare senere enn andre uten at det trenger å være noe galt.

Skrevet

Hei HI!

Selv har jeg en tass som også var litt treg,satt seg først opp da han var 10,5 og krabbet da han var 11 mnd.

Du forteller at han ikke liker å ligge på magen,det høres nesten ut som om det er noe som plager han.

Vet du hva KISS er?

Har han noe merkbart skjevt hode eller skriker han noen gang i søvne?

Har han hatt MYE problemer med gulping? Evnt andre merkbare ting som du kanskje har fundert på?

Kunne du ikke bare tatt en titt på denne siden her for sikkerhets skyld?

JEG SIER IKKE AT LILLE PRINSEN DIN HAR KISS!!!!

Men sjekk det ut er du snill;o)

http://www.kiss-kidd.no/index.php/site/symptomer

Håper alt ordner seg for den lille;O)

Skrevet

Det er ganske stor forskjell på barn og plutselig kommer det en periode hvor de mestrer MANGE nye ferdigheter på kort tid.

Synes du skal be om en henvisning til Fysioterapeut når du er hos helsesøster. De kan mye mer om motorisk utvikling så der kan du få eventuelt øvelser hvis det er sener/muskler som er litt i ulage eller bli beroliget hvis alt er ok.

Skrevet

Jeg går til fysi pga av at gulle hadde en favoritt side, så hun var skev i nakken. Det kan forsinke utviklingen. Har din gutt det og kansje?

Har du msn adresse? HAdde vært koselig å holdt kontakten med deg HI, for å se om hvordan det går med disse barna våre:-)

Klemmer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...