Gå til innhold

hva er tegnene på dehydrering? plis svar...

Anbefalte innlegg

Skrevet

gulelt mitt har magevirus, og ikke matlyst i det hele tatt. i natt sov han med puppen i munnen så han fikk litt mm i seg, men spydde det opp igjen i dag tidlig. eg har dessuten altfor lite mmm, så blir bare noen få munnfuller, mne gir han det er har,for pupp er nesten alt han vil ha nå. fikk pupp ugjen i 10 tiden, og drakk ca 50 ml nutramigen. dette spydde han oop igjen ca en time ettterpå. nå fikk eg i han et halvt beger frutti, et pår munnfuller mm, og ca 10 ml sukkervann. har ikke spydd det opp enda,men vet ikke om han kommer til å holde på det.sover nå. dette er vel altfor lite for han? kan han bli dehydrert?vil ikke ha noe som helst. biter i puppen, og nekter å åpne munnen når flaska kommer. har tatt opp hjemmelaget fruktmos fra fryseren,så skal prøve det senere.skal også ned å kjøpe babyjuice til han, for det likte han i går. spydde opp alt i går også...off blir frustrert her...

takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melk er vel ikke akkurat det beste når han er kvalm. Prøv blåbærsaft. Blåbær virker bindene på magen + at han trenger litt energi nå. Tegn på dehydrering er hvis han ikke tisser og om det kommer noen dråper så er det brunt på farge. Bare fortsett å få i han væske og ikke prøv å gi han mat det vil bare irritere magen ytterligere. Lykke til.

Skrevet

mm er faktisk det beste du kan gi barnet ditt nå! Amm ofte - en skvett nå og da kan utgjøre at baret blir dehydrert- Korte og ofte amminger er best nå.

Tegn på at barnet er dehydrert er mindre enn 4 tissebleier i døgnet, stående hudfolder, innsunkne øyne og sliten t og slappt barn. Væske er i øyeblikket mye viktigere enn mat.

Skrevet

takk:)

kan eg gi han fruktmoser da? er jo litt væske i di? tenkte på blåbærsaft ja, men di selger jo ikke blåbær på butikken...får se om di har noe ferdigsaft der. han tisser litt, men ikke mye. og urinen hans lukter veldig sterkt. fargen er eg usikker på, bruker tøybleier, og di er ikke helt hvite...med papirbleier vet me ikke om han har tisset engang.

Skrevet

Viss barnet er

-slapt,

-tørre bleier,

-innsunken fontanelle(det bløte foran på hodet).

-hurtig puls,

-stående hudfolder(dersom du kniperløfter på huden står den nesten av seg selv)

er tegn på alvorlig dehydrering og da bør du oppsøke lege! Det er flere grader av dehydrering,lett, moderat og alvorlig,Små barn blir fort dehydrerte så man bør være obs når de får så lite væske som du beskrive r(eller miste mye via oppkast eller diare). Noen ganger må de innlegges og ha intravenøst, men det er en vurdering legen gjør.

Skrevet

Tegn på dehydrering hos barn kan bla annet være nedsunket fontanelle og stående hudfolder. Men husk at noen barn har nedsunket fontanelle uten at noe er galt. Gi ham en salt og sukkerløsning, det holder på væsken i magen. Blåbær er fint for diare . Ellers er jo mm bra uansett om barnet er sykt. Amme amme amme. Ikke bry deg om barnet kaster det opp igjen.

Skrevet

Ok ser du har fått litt foskjellige svar her. Det jeg sa er råd jeg selv har fått av legen. Det viktigste er ihvertfall å kjøre på med væske uansett om det kommer opp igjen.

Skrevet

takk for svar=)

så di få munnfullene eg kan gi med mm er bra for han altså?prøver å amme oftere nå ja,selv om det ikke er mye som kommer ut av di. han er sliten og slapp,men ike noe av det andre. sover mesteparten av dagen, eller sitter rolig på fanget. sitte rolig har han ikke gjort på flere måneder, så det er uvant med en så rolig gutt. har hatt en tissebleie siden me sto opp i dag. var ikke veldig våt da. luktet stramt. hadde våt bleie i dag tidlig og, men var ikke så våt den vanligvis pleier å være.

Skrevet

takk for svar=)

nå sover han, men når har er våken,så skal eg sjekke fontanellen og huden hans. var hos legevakten i går kveld,og han sa han ikke var dehydrert da. hvor lenge kan di gå uten noe særlig med mat eller drikke da?

om han kan risikere å gå veldig mye ned i vekt nå? han veier ikek mye fra før av, og er under normalen på tabellen. lagt lite på seg hele tiden.

Skrevet

Ved oppkast er det best med kun noen få ml med drikke omgangen, det holder seg bedre i magen enn om man bøtter ned - er jo sånn med oss og når vi kaster opp - drikker kun slurker for å holde det nede i magen. Vet jg leste teskjevis med drikke engang.. så små hyppige amminger er kjempebra. Amming er ofte det som gjør at en unngår sykehusinnleggelse faktisk.

Skrevet

det er umulig å si hvor lenge de kan holde seg uten å bli dehydrert,vanligvis noen dager.

du skriver ikke hvor gammel babyen er, men jo mindre jo hurtigere dehydrert.-men som sagt må du følge med de tegna jeg sa, prøv å gi han drikke så ofte du kan(se under)

vekten går nok litt ned, men når han blir frisk igjen kommer det oftest rask på igjen. heldigvis varer ikke sånne magesyker så veldig mange dager. På apoteket finnes drikke tilpasset dehydrering ex Gem el semper.De innholder viktige elektrolytter som man mister ved oppkast og diare. fås uten resept. anbefales.

Skrevet

takk for svar=)

han er 8 mnd.

har hørt om sånn på apoteket ja, men er redd det bare blir bortkasta å kjøpe det siden han ikek vil ha noe å drikke uansett. smaker det godt det greiene?er litt lettere å lure i han væske da...

Skrevet

de kan blandes med saft så de smaker bedre:-)

Skrevet

hvis du gir han noe som helst påflaske, ikke gi han mer enn 10-15 ml av gangen, vent 15-20 min. gi tilsvarende igjen. gjør gjennom hele dagen. øk til 15-20, så 20-30 ml. etterhvert.

det vi ofte ser på barneavd. er at barnet får altfor mye på flaske på en gang, en uttørsta barn slurper mye på en gang, før magen er klar. resultatet er at barnet kaster alt opp igjen. '

gi smått men ofte

Skrevet

Vår lille hadde også virus, hun spiste og drakk lite -og vi var på legevakta med henne 4 ganger før de la henne inn. På sykehuset sa de at hun burde vært innlagt mye tidligere. Så ikke stol på legene bestandig, hvis du synes det går for sakte med drikking og spising, så kontakt legevakta igjen. De små blir fort dehydrert. Og ved å få væske intravenøst eller via sonde så blir småen fortere frisk også.

Lykke til! Og hold oss oppdatert om du orker.

Skrevet

vI HAR VÆRT IGJENNOM DET SAMME, OG MÅ SI JEG SYNES SYND PÅ DEN LILLE.

bLAND FARRIS MED EVT EPLEMOST ELLER BLÅBÆRSAFT.

gi 2 t skjeer hvert 10 minutt. kommer det opp igjen... fortsett fortsett fortsett. Du kan prøve pupp med jevne mellomrom, men lite av gangen, ellers kommer det bare opp igjen!

Det funket her (fikk samme rådet på ahus hos legen og apoteket). Men som sagt. Det tar tid og det er slitsomt og veldig frustrerende.

Andreas spiste ikke mat på over en uke og gikk masse ned i vekt. Men han la på seg i rekordfart etterpå... nå er det to uker siden og vi sliter litt med magen enda. Dette er hissig og det kan ta litt tid!

Lykke til!

Skrevet

takk for svar=)

kan det virkelig ta så lang tid? legevakten her sa det kunne bli bedre etter i allefall 3 dager..håper i allefall det går over da, for han har det ikke bra nå stakkar.

fikk ei skikkelig diarebleie i stad også. fikk litt pupp igjen og drakk litt sukkervann.

skal få sambo til å stikke ned å kjøpe farris når han kommer hjem fra jobb, så får prøve det .

håper virkelig ikke tassen her går mye ned i vekt, har ikke så mye å gå på fra før...

Skrevet

Vår eldste ble matforgiftet da han var nærmere to, altså mye eldre enn din lille, men jeg ville bare fortelle hva legen sa...

Det spiller ingen rolle om han kaster opp, for man kaster aldri opp alt, littegranne blir igjen i magen og det er kanskje det som hindrer han i å bli dehydrert. Gi littegranne veske veldig ofte, gjerne på skje, noe blir igjen! Og Nestlee ha blåbærsaft på sånne små babysaft-flasker. Gutten min ble nesten lagt inn den tredje dagen ,da var han nesten apatisk, orket ingenting, bare lå der uten å gråte engang, men da klarte han plutselig beholde litt væske og ble raskt bedre.

Vi var i kontakt med lege hver dag, den ene dagen to ganger, så ikke gi deg der, er du bekymret, ta en ny tur til legen for oppfølging.

Lykke til, håper han snart blir bedre, det er forferdelig å se sin lille så plaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...