Gå til innhold

Dere som har barn med cølaki, kan dere hjelpe meg!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt på 7 mnd har melkeallergi, og har derfor fått sinlac spesialgrøt uten melkeprotein og gluten siden vi oppdaget allergien. Har provosert med melk v/ havregrøt en gang, men da kastet han opp etter noen timer.. Før helga kjøpte jeg Holle økologisk fullkornsgrøt som er uten melk for å få litt variasjon i kosten hans (men med gluten, den er laget av havre, bygg og spelt). Blir jo så ensformig med bare en type grøt! Han fikk en porsjon med denne grøten til kvelds og fire timer etter han fikk den begynte han å hylskrike og da hadde han kastet opp over hele seg og senga. Han kastet opp et par ganger til før han til slutt sovnet igjen, heldigvis. Dagen etter var han rødprikkete på magen, og avføringen hans var klebrig. Han har også blitt skikkelig sår i rompa, og det pleier han aldri å være. Han har også vært mer sutrete enn vanlig, men tror det er tenner på gang også.. Kan dette være symtomer på cølaki? Er så usikker på om jeg skal prøve å gi han mer av den grøten når han tydeligvis reagerte så sterkt på den..

Det som er litt merkelig er at han fikk maisgrøt for to-tre uker siden, og da kastet han opp av den også.. Og den er det vel ikke gluten i. Men han fikk ingen andre symptomer av den!

Alle synspunkter og tilbakemeldinger mottas med stooor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dessverre ikke hjelpe deg, men har du sjekka om Cøliakiforeningen har ei hjemmeside? Kanskje du evt. kan finne info der? Håper du finner utav det:-).

Skrevet

Jeg har vært på internettsidene til Norsk Cølakiforening, men det står så lite om cølaki hos små barn og baby`er der. Har også lagt inn et innlegg der, men er ikke så mye aktivitet der som her.. Men tusen takk for tipset!! :o)

Skrevet

Mamma har cøliaki, så vet bittelitt.. (mine tips blir derfor på grunnlag av voksen med cøliaki)

Man skal ikke bruke glutenfri kost uten å ha diagnosen cøliaki, det bør sjekkes. Man kan ta blodprøver hos lege som screening, og hvis disse slår ut, undersøkes man mer.

Når det er sagt, og du bør nok dra til legen, kan du jo prøve glutenfrie havregryn (vanlig butikk, det vanlige merket), og lage grøt på vann, og se om det funker. Hvis dette funker, er jo det en sterk indikasjon på at gutten bør testes ytterligere. Men som sagt, man skal ikke selvdiagnostisere cøliaki ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...