Gå til innhold

Nå orker jeg ikke mer!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud nå blir jeg snart helt gal assa!! Min 5mnd gamle gutt sover ikke om natta lenger. Jeg var på hs og fortalte at han ammet 2 ganger omnatten fortsatt og det mente hs at var alt for mye for et så stor baby. Jeg fikk noen gode råd om avvenning og nå har det blitt 10 reiser VÆRRE!!!!! Vet ikke mine arme råd jeg nå assa. Nå vil jeg heller ha det sånn som det var før. I natt har jeg på følelsen av at han lå ved puppen hele natta, og jeg må ligge helt musestille for eller så våkner han og skriker. Ikke får jeg lagt han tilbake i sengen sin heller. Dette begynner å bli ganske ille! I natt tror jeg at jeg får ta med meg småttis inn på et annet rom altså for sambo skal jo på jobb kl. 06.00 og han får jo ikke sove han heller.

Noen råd, vær så snill!! Litt trøst ihvertfall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her fikk jeg god hjelp:

www.sovekarin.no

Vet det er dyrt, men når alt annet er prøvd er det faktisk verdt det...

Jeg ammer ikke, men vi slet med at gutten vår våknet hver time HELE natten. Holdt på å bli gaaaal!

Skrev et innlegg her tidligere om metoden vi har brukt. Kan godt prøve å lete det fram igjen til deg, om du vil.

Gutten vår er nå 6 mndr, og sover fra kl 19.00 til 06.00 hver natt, helt utrolig!

Skrevet

Jaaaaaa, jeg ta imot alle mulige råd med takk!

Skrevet

uff,stakkars deg da.er slett ikke morro når det blir slikt.går jo på veggen til slutt. har du prøvd ut andre ting? holde han våken,gi grøt,osv? vet ikke hva som kan hjelpe jeg,men du får en klem ;o)

håper det ordner seg snart.

Skrevet

Å tusen takk for klemmen (0= attpåklatt "en gogutt" =0) det varmer!

Du har vel erfaring du. ha,ha.

Ja jeg har prøvd alt vet du. Bare amme, grøt, amme først og mme etterpå, ja så å si alt.

Skrevet

Amming 2 ganger pr natt for en baby på 5 mnd er helt normalt! - og hvis dere ikke har begynt med fast føde trenger han nok nattmat enda - og noen trenger det til tross for faste måltider og. Sånn er det bare. De blir ikke plutselig for store...

og vet hvor slitsomt det er å ha de på puppen hele natta... har en på 13 mnd som er slik - men han er syk nå.

Det er ikke tenner på gang hos dere eller noe da??

Stor trøsteklem fra en annen mor som og trenger søvn...

Skrevet

Hmm.. Jeg har en gutt som snart er 5 mnd jeg også.. og han vil ha mat ofte rundt 24 - 01 tiden en gang.. og gjerne en gang til i 05 - 06 tiden.. før han våkner og vil ha mat i 8.30 tiden. Innimellom hender det jo faktisk også at han bare trenger mat 1 gang iløpet av natten..

Men til poenget.. hs hos meg sa at det ikke var unormalt at babyen trengte de 2 måltidene iløpet av natta ettersom han er en stor gutt.

Dette var vel kanskje ikke helt noen trøst.. men kanskje gutten din også trenger den maten iløpet av natta.

Føler med deg iallefall.. våkennetter er skikkelig slitsomt. Prøv å tenk på at det bare er en kort periode av livet han er så liten og trenger mat om natta.... snart blir han stor og sover natta igjennom. Tiden går så altfor fort.

Skrevet

Men er det normalt at de trenger så mye mat da? Jeg må skifte både bleie og pysj 2 ganger om natten fordi han tisser seg helt ut. Og når han våkner om morgenen da kl. 07.00 så er bleia så tung som bly. Pluss at noe av poenget er at han hadde en periode hvor han faktisk sov hele natta, så jeg kan ikke skjønne at han trenger all denne maten.

Skrevet

Helt normalt at de sover over en periode og så forandrer seg. De vokser mye i perioder og trenger da ofte påfyll. Hva med å bruke en str større bleie på natt evt to størrelse større for å holde på tisset om natta da....

Skrevet

Ja jeg får heller gjøre det. Tusen takk for konstuktive svar!

Skrevet

og enda en stor trøsteklem - husk vi er mange som sliter... er nok bare det t det snakkes litt høyere om de barna som sover fra 19-07.......

Så bra du skriver innlegg så kan vi slitne mødre i allefall trøste hverandre ;-)

Skrevet

Fant ikke innlegget mitt fra tidligere jeg. Men her er i grove trekk hva vi fikk besked om: (Poden vår var 5 1/2 mnd gammel.)

¤ Kveldstell skal begynne 17.45

- Grøt

- Badet (bading/pysj...)

- Pupp/mme

--------------------------------------------------------------------

¤ Barnet skal legges kl 18.30

- Barnet skal sove på EGET rom, NEDERST i senga. Det skal ligge lunt og godt, lag kanter rundt barnet med teppe/dyne e.l. Bruk gjerne lammeskinn.

- Man skal IKKE ha uro, sengehimmel e.l. over senga.

- Barnet skal ALDRI tas ut fra soverommet etter det er lagt. Må man skifte bleie, skal dette gjøres på soverommet.

-Nattamming skal også foregå på rommet, ikke skift bleie om det ikke er nødvendig.

- Når du legger barnet, si en nattasettning. Eks:" Nå er det natta, alle barn skal sove."

- Vær bestemt og trygg når du legger barnet, er du utrygg merker barnet det!

- Legg barnet, si settningen, gå ut.

- Gå inn igjen etter 2-3 min (om barnet gråter), bre over barnet, si settningen, gå ut.

- Øk tiden for hver gang du går inn, gjør det samme hver gang.

------------------------------------------------------------------

¤ Når barnet våkner på natten:

- Gjør samme som ved legging. Gå inn, si settningen, gå ut igjen. Fortsett slik til barnet sovner.

- Er det på tide at barnet skal få pupp/mme, ta barnet opp MED EN GANG. (Eks: Gutten vår pleide å spise mellom kl 02og 03. Første natten våknet han tolv og gråt til kl 03.00. Han fikk ikke melk denne perioden, men da han igjen våknet 03.30, tok jeg han opp og gav han melk med en gang. Får barnet melk etter å ha grått en stund, blir melka en belønning. "bare jeg skriker lenge nok, får jeg pupp/melk")

- Bruker barnet smokk, er det ok å bruke ved innsovning. Men ikke gi sutten til barnet hver gang det våkner på natten.

----------------------------------------------------------------------

Hos oss tok det 3 netter, så sov han natten gjennom! Det er viktig at foreldrene er samkjørte, dere må gjøre likt!

Dette er en metode som passer for barn fra 5 mndr.

Det er grusomt å høre på at barnet sitt gråter så mye, men det handler om at barnet skal lære å sove selv, uten stimuli.

Får barnet pupp hver gang det våkner, så er det vant til dette. Barn har mange "våkenperioder" i løpet av natten. Er de vant til å sovne ned puppen, bli rugget el. trenger de dette for å falle i søvn igjen.

Vi valgte også å slutte med sutt da vi gjennomførte dette opplegget. For oss var det 100% velykket, så jeg anbefaler metoden!

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk nok en gang. Det er litt uvant for meg dette her. Første mann sov hele natten fra han var 2 mnd gammel. Forskjellige typer dette her, han første var liten og tynn og han her er stor og tjukk.

Skrevet

Ja dette høres fornuftig ut. Takk. Jeg skal forsøke, men jeg venter nok til helgen for da kan vi sove om morgenen.

Skrevet

Herregud, babyer er da vel ikke en maskin eller et dyr!!! Det anbefales ikke at babyer gråter seg i søvn. Du lot babyen din gråte i tre og en halv time!!!!!

Skrevet

Hei anonym.

Best å være anonym når man skal slenge litt med leppa?

Ja, jeg lot gutten vår gråte 3 timer. Dette i samarbeid med en søvnterapaut. Det var helt grusomt, jeg var hos ham ca hvert 5 min hele tiden, til han omsider falt i søvn. Da det hele sto på tenkte jeg selvfølgelig at dette kan umulig vært bra!

Men det var den enste skikkelig tøffe natten. De to påfølgene nettene gråt han en halv time en gang pr natt (fikk mme med en gang andre gangen han våknet.)

Etter det har han sovet natten gjennom. Han er blidere, mer opplagt, spiser mer, utforsker mer og virker lykkeligere. Han har to utvilte foreldre som har mye krefter og energi å bruke på han gjennom hele dagen.

Angrer ikke et sekund på det vi gjorde!!!

Skrevet

Har du begynt med fast føde?

Min elste voknet også mye om natten i den alderen, skjønte etterpå at morsmelk ikke var nok lengre. Det tok litt tid før han skjønte konseptet med mat, men da ble det bedre.

Skrevet

Vet så godt hvordan du har det - det er en liten trøst. Jeg syntes nesten det føltes bedre bare jeg visste at andre hadde det på samme måten. Vi prøvde alt av gode råd, og jeg føler aldri vi gjorde noe "feil" som kunne utløse de dårlige nettene. Jeg ble helt desperat, og rett over nyttår bestilte jeg time hos homeopat. Hadde egentlig ikke trua, men hva gjør man...? Han fikk en kur med naturmedisiner (helt uten bivirkninger) en uke, og vi merket raskt bedring. Han er roligere og mer tilfreds både natt og dag. Vi avvennet lett nattpuppen. Han har litt tørr eksemhud, og den ble også bedre. Het sulphur det middelet han fikk, men det finner jo den enkelte homeopat ut av i forhold til barnet. Ingen ubehagelige undersøkelser, kun prat.

Dette er i alle fall et lite tips fra ei som ikke hadde flere metoder å prøve. Det var like før jeg ble helt gal altså.

Lykke til! Håper at det snart er bedring i sikte.

Klem

Skrevet

Ok her er hva vi gjør hver kveld:

Begynner legging kl.18.00. Bader + amming (sover faktisk bedre med bare mm, har prøvd grøt og mme)

Kl.19.00 legger han i sengen sin sier natta og går ut. Som regel sovner han med en gang.

Kl. 23.00 skal vi legge oss og han våkner, får pupp og sovner ikke igjen. Om han sovner så sovner han inntil meg, og jeg kan ikke røre på meg for da våkner han. Er vi heldige så sover han til 02.00.

02.00 våkner får pupp og er urolig helt til kl er 04.30. Får pupp igjen sovner og sover til 06.00. Får pupp igjen og sover til 07.00 og da må jeg stå opp og sende eldstemann på skolen. Småttis står da også opp da.

Jeg har forsøkt å gi han vann istedet for pupp, men han blir illsint og smokken spytter han ut med en gang jeg gir han den. En ting er helt sikkert at inatt skal han inn på eget rom, for det kan hende at han våkner av oss. Nå er mor desperat!!

HI

Skrevet

Ser du har fått mye gode svar, men ville bare nevne to ting til :-) Jenta mi har nettopp begynt å sove større deler av natten, av og til hele natten uten pupp uten at vi har måtte avvent henne. Men greia med henne var at hun ble urolig av grøt, vi var oppe i 2 gode porsjoner for dag men allikvel våknet hun hver, annahver time på natta...holdt på å bli gal - jeg rakk jo ikke å sovne mellom ammingene! Men til poenget, når vi startet med middag sov hun igjennom - ikke rare greiene hun fikk - ca 1-2 ss - men det virka som om det mettet mer. Og i tillegg måtte jeg holde meg unna sukker, det hjalp også. Det var forsåvidt det første jeg prøvde og da sov hun 3-4 timer i strekk. Og ja, en ting til - hun ble lagt på eget rom oppi alt dette :-)

Lykke, lykke til!

Skrevet

Hei //MAM\\!

Så snilt av deg å dele din positive erfaring med oss. (Tidligere tråder)

Lurer bare på dette med nattoppvåkningene. Sa hun terapetuen hvordan man kan vite om babyen trenger mat eller ikke? Forstår det sånn at det er to muligheter:

Å gi pupp med en gang, men vil det da bedre seg etterhvert av seg selv?

Eller må jeg prøve å la han skrike litt og si denne setningen du snakker om?

Håper du skjønner spørsmålet mitt, er litt trøtt...

Skrevet

Glemte noe i innlegget angående opplegget vi fikk:

Barn over 6 mndr skal ikke sove etter kl 16.00.

Og når barnet gråter, kan man ta det opp hvert 15 minutt, holde det hardt inntil seg, roe barnet ned, for så å legge h*n tilbake i sengen.

Skrevet

Få pappan til å stå opp å gi han flaske om natta. Ta han ut fra rommet du er..... Ei venninne måtte gjennom det samme... Amma hele natta lang. Pappan tok han opp og ut av rommet og ga han flaske. To netter, så var det gjort, da sov han natta gjennom uten både pupp og flaske.... Pappan må nok ofre seg litt der... selv om han skal på jobb... Men kanskje det er det som skal til for lillegutt??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...