AnKi! Skrevet 13. februar 2007 #1 Skrevet 13. februar 2007 Heisann! Har ikke stt at du har svart på innlegget før nå... Jeg tror du missforsto..(eller så ordla jeg meg feil.) He he Han har ikke kommet i trass alderen enda mener jeg, men alle har sine episoder. Ingen er engler før det pluttselig smeller når de er 3 år. Og det er veeldig individuelt når trassen kommer på alle barn. Så jeg regner nok med at det kommer mer trassigheter her i huset..Oh yea! Jeg er helt enig i at ungene ikke skal grine og skrike til hvert stell hver dag, jeg har kunne gjort det for jeg har vert hjemme og slepper å stresse det har kun skjedd 4-5 ganger i løpet av livet hans. Jeg mener bare at viss du har latt di slippe unna med det 1,2,3 osv ganger så blir det bare værre og værre med å venne di av med det. Og det er jo fordi di forstår "konsekvensen" av det. Di får det som di vil til slutt for fredens skyld. Min har bevist for meg flere ganger at han forstår konsekvensene.. Til en viss grad selfølgelig da...Og som sakt så er alle unger veldig individuelle. Men det er jo det "trassen" handler om, å tøye grenser, finne ut av ting og seg selv, og forstå at en kan få ting på sin måte og bestemme litt over seg selv. Di lærer. Men da er det litt opp til oss om hvilken medoder vi godtar at di bruker; grining,sutring og raseri anfall eller å være snille og spør, få ros og kos for det di gjør bra. Han husket veldig godt gårsdagens episode med grining og husket og at jeg hadde gjemt fimene hannes, vi brukte noen minutter på å snakke om det og han godtok det. (håper ikke jeg fremsetter han som noe geni for det er han ikke..he he men han er veldig fling til å prate for sin alder og gjør seg forstått og forstår det vi sier til han...) Han fikk jo se barnetv..er ingen Hitler heller,men ikke Elias episoden. Hmm men jeg har ingen konsekvenser for når di ikke vil kle av/på seg og pussing av tenner. Jeg vet bare at enden på visa blir at det skjer. Jeg bruker tid og forklaring til det er oppnådd,jeg mener han kan se at det ikke nytter å kjempe imot og han vet jo at jeg aldri har gitt meg før... Så da gir han opp. Men som sakt så er jeg heldig som har tid å bruke på det... Om hun blåser i godnatt historiene så la henne gjøre det, det er helt greit for dere. Pusse tennene skal hun uansett. Hvorfor skal hun pusse tennene dagen etter viss hun slapp dagen før..?? Tro meg, hun husker det! Om en dag eller to så kommer hun nok til å savne nattahistoriene og da spør hun etter de. Da er det opp til dere å si at selfølgelig så skal hun få det så flink som hun har vert å pusse tennene. Eller at det kan hun få når hun er flink å pusse tennene sine. Jeg mener at det er en kamp om hvem som holder ut lengst... Oldest trick in the book... Jo tiligere dere vinner den jo bedre. Og det gjeller faktisk for alle levende ting..he he. Det var dagens stil... Kjekt å diskutere og det er mage gode råd å få her inne. Håper du får en fine dag!!
Bratsj Skrevet 23. februar 2007 #3 Skrevet 23. februar 2007 Hei Anki ! Jeg har sett svaret ditt, men PCen min har tøyset i et siste og mellomromstasten har ikke fungert som den skal siden den ble "operert" av små barnefingre for et år siden, og nå har den gikk opp fullstendig...derfor har jeg ikke fått svart deg. Vi har aldri latt jenta vår slippe hverken stell eller tannpuss eller påkledning eller andre rutiner fordi hun griner, vi gjennomfører likevel, bestandig - men jeg skulle så gjerne fått gjennomført stellet UTEN griningen, og maktbruk. Og siden hun vet at hun MÅ gjøre ditt eller datt, uansett hvor mye hun hyler eller finner på andre ting, så er det jo rart hun ikke gir seg etter hundre ganger ?! Hun er vel kanskje bare litt mer utholdende enn noen barn... Vi vet godt at hvis vi bare gir etter èn eneste gang, så er vi ute og kjøre - fordi da vet hun at vi er til å rokke. Men jeg tror ikke hun vil klare å skjønne at noe kan få konsekenser for flere dager på rad, og hun blåser i det selv om vi inndrar både barneTV, godnatthistorier eller andre "goder". Hun er for tiden inne i en skikkelig lei periode, har det ikke godt i sitt eget skinn, hun vil ikke leveres i barnehagen, hun vil ikke hjem igjen når vi henter henne. Hun både vil og vil ikke, stort sett alt. Og hun hyyler hvis i glemmer å spørre om hun vil gjøre noe selv, alt fra å åpne dører, smøre brødskiver, kle på klesplagg, slå av og på lys, etc etc. Hun vil gjøre ALT selv, men det er jo ikke alltid hun gjennomfører likevel (slik som av- og påkledning, tannpuss, gå ut av barnehagen) Så nå om dagen er det skriking flere ganger daglig hvis vi ikke passer på å la henne få sjansen til å gjøre alt selv, og passer på å gi henne goood tid til å gjennomføre oppgavene. Og selv om vi passer på disse tingene er det enkelte situasjoner som likevel ikke lar seg løse, slik som at hun MÅ ha på seg lue før vi går ut om vinteren, at vi MÅ gå hjem fra barnehagen når den skal stenge for kvelden, at hun ikke kan løpe rundt i trafikken men MÅ sitte i vogna, at hun MÅ kle av seg og pusse tenner før hun legger seg, etc. Det er tøffe tak med trassalder, og vi gleder oss enormt til å få igjen "gamle-jenta" vår :-) Vi mottar derfor gjerne alle tips og råd som kan gjøre hverdagen vår litt enklere og triveligere, for oss alle sammen.
AnKi! Skrevet 24. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 24. februar 2007 oj oj oj... Ja ska si dere har litt å slite med da...Men det er vell som du sier trassalder og go jenta dukker vell opp engang. Nei jeg vet ikke om så mye mer jeg... dere får ringe Nanny 11 he he..jeg går å venter på mer trass selv og priser meg lykkelig for at han fremdeles er "snill". Vi får se hvordan det går både når nestemann kommer og med nestemann. Lykke til vertfall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå