Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har begynt å like havregrøt. Men jeg er ikke så flink til å lage det....Ja, selv om jeg leser oppskriften. Blir bare vassen og ekkel.

Men hittil har jeg bare brukt lettmelk. Blir det bedre med helmelk, eller spiller det ingen rolle? Og hva er det som er sunt og godt for en to åring å ha i grøten sin?

Noen som har tips eller ideer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager bare havregrøt uten oppskrift jeg, men skal prøve å fortelle hva som fungerer her:

Tar en bolle som tåler mikrobølgeovn og heller i lettkokte havregryn. Kansje 1 dl. Tar i rosiner tilsvarende 1 stor ss. Så mye kaldt vann at det blir som suppe. En liten grøtbolle er da halvfull. Full effekt i mikroen 1 min og 15 sek.

Nå er det ganske fast, jeg spruter på en dæsj flytende Bremykt, kansje som en stor ts. Tømmer over litt h-melk og rører til grøten blir passe konsistens. Hvis du ikke vil bruke smør så kan du bruke rapsolje eller ikke noe fett. Jeg har et tynt barn, derfor smør i grøten.

Strør over litt fruktose og kanel.

Ja sånn gjør jeg det, det er ganske lettvint og greitt.

Skrevet

jeg ser at du allerde har fått et tips, men jeg kommer også med et. vi koker opp rosiner, havregryn og vann. lar det koke 2-4 min, og vips, grøten er ferdig. ha på en smør klatt og litt kanel. rosinene erstattes av og til med oppskjærte svisker eller apriokoser.av og til heller vi også melk på den ferdige grøten. fordelen med å koke gryna på vann, og ikke melk er at en øker jernopptaket til barnet.

bruk aldri fruktose til småbarn. det fraråder norskehelsemyndigheter sterkt. en skal ikke bruke alternative søtningsstoffer til småbarn.

Skrevet

Det er helt riktig tuppemor, men nå er ikke fruktose et kunstig søtningsmiddel... Fruktose er fruktsukker...

Skrevet

Kom gjerne med flere tips hvis det er noen andre som har på lager. Jeg er takknemlig for alle tipsene :)

Skrevet

hva er fruktose for noe? Herregud...jeg er mor til en 2 åring, og vet ikke så mye.

Skrevet

Fruktose er fruktsukker.. men der er ikke noe sunnere enn annet sukker, men enkelte fagpersoner mener at fruktose kan gi en lavere blodsukkerstigning, og kan være gunstig hvis man har diabetes eller vil ned i vekt..

Jeg koker havregrøt av lettkokte havregryn, halvparten melk og halvparten vann, litt rosiner og/eller eplebiter, kanel, og litt honning. Koker dette i noen minutter.

Skrevet

Jeg har hele tiden trodd at "tilbehør" skal puttes oppi etter at grøten er ferdig.

Skrevet

det er viktig at du koker rosiner, svisker og aprikoser da de inneholder gjærsopp, som ikke er bra for små mager.

Skrevet

Jeg foretrekker å koke alt sammen, jeg, synes det blir bedre smak og konsistens da. Men det gjør selvfølgelig ingenting om du putter det i etterpå. Men det kan nok være lurt som tuppemor sier, å koke rosiner, hvis barnet spiser det ofte. LITT rå rosiner er ikke farlig;-)

Skrevet

Fruktose gir ikke lavere blodsukker, men stigningen går 2% saktere. D.v.s. at hvis du spiser vanlig sukker og når max blodsukker etter 60 minutter, vil det ta 61,2 minutter før du når den samme toppen med fruktose.

Hvis du bruker fruktose i kald mat kan du bruke litt mindre fordi det smaker søtere, men fra 40 grader og oppover har det samme søtsmak som vanlig sukker. D.v.s. ingenting å spare på varm mat.

Diabetikere må være like forsiktig med fruktose som med vanlig sukker. Begge blir til glukose i blodet.

Skrevet

Gutten min på 2,5 elsker havregrøt og har spist det siden han var 1 år.

Jeg bare koker opp 1 dl havregryn med 2,5-3 dl vann, og moser i en banan. Ikke noe melk, det får han å drikke ved siden av. :-)

Skrevet

vi bruker å koke av 1 dl gryn, 1 dl melk og 1 dl med vann. Lar det koke ett minutt eller to. Da blir grøten litt tykk, sper så ut med kald melk og da blir grøten spiseklar mye fortere :o)

Skrevet

bruker ikke noe hverken oppå eller "inni" grøten :o)

Skrevet

Vi pleier å spise denne gode frokostgrøten:

1 dl havregryn

0,5 dl blanding av linfrø, solsikkekjerner og kli

1 dl ekstra lettmelk

3 dl vann

Dette koker i ca 3 min - kjempeenkelt! Porsjonen holder til en tallerken til meg og en til Snuppa. Vi spiser med kanel på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...