Gå til innhold

Mange spørsmål om adopsjon...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Må man være gift for å få adoptere?

Kan man få adoptere barn som er så små som mulig?

Hvilket land er det best å adoptere ifra?

Er det for sent å adoptere i en alder av snart 37 år?

Takker veldig for svar, hvis jeg får noen :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flere land godtar enslige som adoptivforeldre. Jeg er usikker på om samboere kan søke dersom de har bodd sammen i x-antall år.

De yngste barna er 3 måneder.

Hvilket land som er best avhenger av mange faktorer. Ta kontakt med en adopsjonsforening, feks. Verdens Barn, Adopsjonsforum eller Inor Adopt.

Det er ikke for sent å adoptere når du er 37 år. Kan variere litt fra land til land.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Enten gift eller enslig, ikke homo.

-Ja.

-Det kommer an på.

-Nei.

 

I Norge er Verdens Barn, InorAdopt og Adopsjonsforum godkjente adopsjonsforeninger. Fordeler og ulemper ved ulike land kan man lese mer om på hjemmesidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg forstatt det rett; du kan adoptere hvis du er gift eller enslig, men ikke hvis du er samboende, uansett hvor mange aar?

Forresten; har bodd i Nederland endel aar og har noen hull i hukommelsen- jeg husker det ble tillatt for homofile aa adoptere der (1999 tror jeg), og mener det ble tillatt her noen aar senere men det stemmer altsaa ikke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke adoptere som samboende, men samboertid kan telle med når det gjelder å vurdere hvor stabilt det inngåtte ekteskapet er. Har du vært samboer i ti år regnes gjerne ekteskapet som stabilt selv om det ble inngått i fjor, liksom.

 

Homofile kan adoptere sine stebarn, ikke andre unger. Akkurat på dette feltet er Nederland betydelig vettugere anlagt enn Norge. Men det kommer antagelig i løpet av 2008, om enn bare på papiret.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare paa papiret, fremdeles ikke lov i praksis altsaa?

Forresten er Nederland vettug paa saa mange vis, flere enn dette feltet. Ironisk nok var det riktignok mer sannsynlig en stund at de fikk homofil statsminister enn kvinnelig statsminister, for kvinnefrigjoeringen henger ikke helt med i svingene.

 

Det man gjoer som homofil er altsa aa adoptere mens man er enslig og saa adopterer man barna til partneren etter en tid? det krever jo litt planlegging..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det funker ikke å adoptere "vanlig" som homo i det hele tatt. Eller altså....det er klart man KAN gjøre forsøk på å komme seg gjennom en grundig adopsjonsprosess uten å avsløre at man har en partner og dessuten lyve om at man er homofil, men det tillates uansett ikke videreadopsjon av utenlandsadopterte barn til partner av samme kjønn senere. Så enn så lenge går det mest i "lesbe får barn med homsekamerat" eller lesbe® insemineres i Danmark eller homse® bruker svindyr surrogatmor i USA.

 

På papiret vil det antagelig bli tillatt med "vanlig" adopsjon i løpet av 2008, da det er sannsynlig - om enn ikke helt sikkert - at såkalt felles ekteskapslov blir innført. Altså at partnerskap forsvinner og ekteskapsloven går over til å omfatte også homofile, derunder også retten til å vurderes som adoptivforeldre. Den praktiske konsekvensen vil bli at homofile fosterforeldre kan adoptere sine norske fosterbarn. Når det gjelder adopsjon av utenlandske barn vil dette fortsatt være umulig så lenge norske myndigheter ikke enten godkjenner nye adopsjonsforeninger eller presser de eksisterende adopsjonsforeningene til å lage samarbeid med land/organisasjoner som er villige til å adoptere bort barn til homofile. I Nederland kommer de fleste homo-adopterte barn fra USA - i Norge er det bortimot umulig å få adoptere fra USA. Sør-Afrika tillater homofil adopsjon, men den norske adopsjonsforeningen som samarbeider med Sør-Afrika gjør det via en kristen organisasjon som nekter å drive denslags formidling osv. Så det blir nok noen år til man ser en praktisk forskjell.

 

(Jeg vet forresten ikke om det hadde sagt så mye om nederlandsk liberalisme om Pimmiegutt hadde blitt statsminister i stedet for skutt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hullene er stoerre enn jeg var klar over; det eller saa er jeg uendelig naiv. Maa man til Danmark fremdeles???

Det er mye man kan overse fordi det ikke direkte angaar en.

Det er jo haarreisende, jeg antar at en rekke kloke hoder jobber med saken men man snakker ikke akkurat om lettrodde systemer. Og imens gaar aarene.

 

Jeg ble nysgjerrig naa; har du ogsaa bodd i Nederland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Danmark eller Finland er det vanligste. Bioteknologinemnda har akkkurat gått inn for å tillate inseminering også av lesbiske her i landet, så mulig vi får en lovendring der om ikke så voldsomt lenge. Danmarksturer er dog til å leve med, men det hadde vært hyggelig om de vurderte å gi ungene som produseres to juridiske foreldre fra fødselen av i stedet for å tvinge folk gjennom en stebarnsadopsjonsprosess som gjerne tar så lang tid at det er håpløst å få delt permisjon etc.

 

Hadde sommerjobb i Amsterdam for noen år siden, og så har jeg en del venner og kjente i strøket der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...