Gullemor Skrevet 12. februar 2007 #1 Skrevet 12. februar 2007 Vår lille Ingvild er tre uker og fire dager gammel og får morsmelkerstatning. I starten fikk hun hver tredje eller fjerde time, ca 100 ml ferdigblandet om gangen. For noen dager siden økte vi til 135 ml, og nå spiser hun oftere. Vi blander flaskene til henne hver kveld, til neste dag. Hun spiser da kl. 01, 04, 07, 10, 13, 16, 19, 22. Det vil si hver tredje time, totalt åtte ganger i døgnet. -Må legge til at hun "alltid" hopper over ett av måltidene; og dette er gjerne det som skal være ca kl 04 om natta. I praksis spiser hun syv ganger i døgnet, 135 ml pr gang. Er dette mye? Jeg opplever henne nå som enda mer sulten. Hun virker forsåvidt mett og tilfreds etter 135 ml, hun raper og sovner umiddelbart. Men nå har hun begynt å kreve mat "før hun egentlig skal ha"... Hun virker sulten tidligere. På NAN-esken står det at ved 2-4 ukers alder skal de ha 80-150 ml seks ganger daglig og når de er 1-2 måneder skal de ha 100-160 ml 5-6 ganger daglig... Jeg syns det er rart at dette går på alder, og ikke på vekt...? Noen som har noen formening om jenta vår spiser for mye?? Evt. hvor mye hun BØR få i seg... Synspunkter?
rødhette* Skrevet 12. februar 2007 #2 Skrevet 12. februar 2007 Nå vet jo du litt om min situasjon også... For meg, ut fra egen erfaring, virker dette helt normalt. Vårt lille gull spiser alt fra ca 50 ml til 150 ml nå som han først får pupp (så jeg sier at det kan da ikke være tvil om at han ikke får i seg nok mm). Har fått sånn nesespray idag, som jeg skal prøve å bruke for å se om jeg kanskje kan slippe å gi mme.. Lillegutt spiser vel ca like ofte som Ingvild også. Du kan jo høre på helsestasjonen også..
♥pilutta♥ Skrevet 12. februar 2007 #3 Skrevet 12. februar 2007 I følge Barselpoliklinikken her hvor jeg bor, skal de ha 150 ml mme ganget med vekt. Dvs at en baby på 4 kg skal ha 150mlx4= 600ml i døgnet fordelt på antall måltider. Håper du skjønner hva jeg mener.. litt dårlig på å forklare..:-) Dette skriver også Gro Nylander i sin bok Mamma for første gang.
Gullemor Skrevet 12. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 12. februar 2007 Hei rødhette*! Takk for svar! Vet du, jeg har hatt så vondt av dere og ammesituasjonen deres. Og jeg hadde et råd som jeg skulle/burde ha gitt deg før dere startet med flaske den uka du tok medisiner. ( Men, jeg tenkte dessverre ikke så langt... Vet ikke om dere allerede var igang med flaske-giving allerede, heller. Men uansett; jeg skulle rådet dere til å gi med "kopp" (målebeger). Dette gjorde vi med Ingvild på sykehuset og fortsatte med det her hjemme til amme-problematikken var avklart her i huset (og vi begynte med flaske). Dette for IKKE å venne henne til smokken på flaska (som jo er lettere å suge fra enn puppen), for å unngå at hun skulle foretrekke flaska hvis/dersom/så fremt/i fall (!) ammingen skulle gå seg til... Dere fikk ikke dette tipset på helsestasjonen/av legen som ga deg medisinene? Kanskje jeg skal ringe helsestasjonen...? ;o) Takk for råd. Når det gjelder den album-linken du fikk på mail, er det bare å titte innom i ny og ne. Det legges stadig ut nye bilder... ;o) Klem til deg og lillegutt fra
Gullemor Skrevet 12. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 12. februar 2007 tuskepus: Skjønte ikke heelt... Skjønte ikke det med antall måltider... Hvor mange ganger i døgnet skal hun spise? *føle seg dum* Ingvild veier forresten ca 4500g.
rødhette* Skrevet 12. februar 2007 #6 Skrevet 12. februar 2007 Spist er spist... Det var styr i forhold til medisinen også her i huset.. Jeg fikk jo først medisin hos fastlegen, som jeg ikke kunne bruke pga allergien.. Han klarte jo faktisk å gi meg penicillin selv om jeg sa jeg var allergisk mot det! Så jeg måtte ringe sykehuset, og fikk resept derfra. Måtte ringe opp igjen, og pratet med jordmor, når vi så det om amming av barn under 1 mnd.. Fikk bare forklart godt det med flaske, og tips for å få han til å ta puppen igjen. Og han tar jo puppen igjen.. men har visst blitt lat, som du vet. Får se om den nesesprayen hjelper da, har fått den i hus nå. Album-linken titter jeg på av og til, skal du da vite Er jo så mange fine bilder! Noe som minner meg på at jeg skal ringe fotobutikken og høre om hun har funnet noe ut i forhold til oss og pris på å få fiksa fotoapparatet vårt.. Vil få det fiksa eller få nytt apparat - NÅ! Håper du finner ut av det her.. men hørtes ikke ille ut, synes jeg, iallfall..
♥pilutta♥ Skrevet 12. februar 2007 #7 Skrevet 12. februar 2007 Ikke føl deg dum, jeg er ikke så flink til å forklare. Jeg prøver en gang til:-) Datteren din veier 4500g, altså skal hun ha 150mlx 4,5= 675ml mme i døgnet. Hvis jeg ikke husker helt feil sa du at hun spiser ca 7 ganger i døgnet. Da skal hun ha rett i overkant av 95 ml til hvert måltid. Så ift til denne modellen ser det ut som om jenta di får litt mye til hvert måltid, men er hun sulten, må hun jo få mat:-) Det er selvfølgelig individuelle forskjeller. Jeg gir også gutten min mme, og han får mat 6 ganger i døgnet. Han veier 5 kg, og får da 120 ml hver gang. Vi skal nå prøve å redusere antall måltider til 5, og da skal han få 150 ml hver gang. Håper du ble litt klokere:-)
Hanne og jentungen Skrevet 12. februar 2007 #8 Skrevet 12. februar 2007 Snuppa her får 100 ml etter amming og virker som oftest fornøyd med det. Hun spiser cirka hver 3-4 time (På natta går det gjerne 5). Jeg lar henne regulere det selv, men lar det alltid gå minst 3 timer mellom flaskene. Det høres ut som om Ingvild er fornøyd, og da er det ikke viktig at hun spiser mer enn det som står på pakningene. Disse små har ekstremt forskjellige behov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå