Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #1 Skrevet 12. februar 2007 Minsten er bare 15 måneder, og vi får ofte kommentarer av andre at han er så veloppdragen. Føler faktisk at det er ufortjent ros til oss foreldrene, siden vi ikke har gjort noe spesielt for at han skal bli sånn som han er, bortsett fra å være veldig konsekvente. Han har heller ingen søsken å herme etter. Tro meg, han er en aktiv gutt, så det er ikke aktivitetsnivået de kommenterer, men at han tar nei for et nei.
krabbetrollet Skrevet 12. februar 2007 #2 Skrevet 12. februar 2007 Min erfaring er at det ofte er verre med de som har eldre søsken å herme etter... Flott med barn som tar nei for et nei (så lenge de ikke får nei til alt...).
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #3 Skrevet 12. februar 2007 Det får vi også ofte høre om jenta vår. Husker datra til ei venninne da hun var 1 år, og de var her på besøk. Jeg måtte følge med hu hele tiden, for ho klådde på alt, og ikke hørte. Mora bare satt der og overså... er ikke rart unga blir som de blir sier nå jeg.. all "ære" til foreldrene.
Trollemor og snuppa! Skrevet 12. februar 2007 #4 Skrevet 12. februar 2007 Vi var såååå fornøyd med at jenta vår ikke var så klåfingra og skulle plukke på alt, sa nesten ikke nei til noe.. Men nå når hun er nesten 17 mnd klår hun på nesten alt... hehe...
Mor til et enebarn Skrevet 12. februar 2007 #5 Skrevet 12. februar 2007 De har vel behov for å utforske de også, men så er det forskjell fra unge til unge når behovet melder seg:)
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2007 #6 Skrevet 13. februar 2007 haha lille vimsel:) har det på samme måte, verdens snileste unge fram til hun var ca 18 mnd, men n tror jeg det har vokst horn på henne:) så dere andre ikke skrytt for tidlig:) banker i bordet for dere alle:)
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2007 #7 Skrevet 13. februar 2007 POden vår på 19 mnd er veldig klåfingret hvis han ikke har noe annet å gjøre, og det er et problem vi løser ved å ta med leker når vi skal på besøk til andre uten barn, i tillegg til at vi finner fram ting hos de vi er på besøk hos, som f.eks kjeler som alltid er en suksess, og da er det lettere for oss voksene å lene oss litt tilbake. Han hører når vi sier nei til han, men noe ganger tar det bare litt tid, spesielt hvis det er noe veldig interessant han holder på med som ikke er lov ;-) Men det er ikke lett å ikke bli sint innimellom...
Gjest Skrevet 13. februar 2007 #8 Skrevet 13. februar 2007 Sier ofte nei til jenta mi, men hun skal klå og utforske alt likevel. Så når vi er borte så må jeg passe på henne hele tiden, ganske slitsomt. Men synes ikke hun er uoppdragen fordet, hun er jo bare 14 mnd og i en veldig nyskjerrig fase. Synes ikke man kan begynne å kalle barn uoppdragne sååå tidlig altså.
M by M Skrevet 13. februar 2007 #9 Skrevet 13. februar 2007 At dere er konsekvente er nok mye av grunnen til at dere har en veloppdragen unge. Jeg begynte å oppdra litt og være konsekvent fra snuppe var rundt 7-8 mnd og hun er veldig veloppdragen nå og får stadig kommentarer på det. Klart, hun gjør mye av jobben selv og fortjener ros fordi hun er veldig flink. Foreldre lærer av barna og barna av foreldrene, så jeg vil kalle det et godt samarbeid. Håper veloppdragenheten forsetter da.... Kan jo hende det er kortvarig ;-)
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2007 #10 Skrevet 13. februar 2007 Reagerer på ordet veloppdragen jeg da. Kan man virkelig si det om et barn på 15 måneder? Jeg er glad mi er litt klåfingret jeg. Det betyr jo at hun forsker på hvordan ting fungerer og kjennes ut. Sier helst ikke nei (etter råd fra helsesøster) men forklarer heller at det ikke er lov å røre hvis det er noe hun absolutt ikke skal ha. Stort sett tar hun opp ting, ser på det og kjenner på det. Og mister fort interessen.
M by M Skrevet 13. februar 2007 #11 Skrevet 13. februar 2007 Joda, jeg er litt enig, anonym. Men det er ikke så mange andre måter å si det på. Jenta mi er også nysjerrig og plukker på ting. Om hun blir bedt om å bare se eller være forsiktig, gjør hun det og setter tingen tilbake når hun er ferdig. Men hun er veldig lydig og flink. Hun er 19 mnd da... Men jeg har nå den mening at det er lurt å være konsekvent og tenke litt oppdragelse fra tidlig stadium. Oppdragelse er også noe barnet lærer av og små barn vil gjerne lære og de setter stor pris på å være flinke. Når jeg sier jeg er konsekvent, er også en del av det å lære henne å gjøre ting som f.eks holde seg for munen når hun hoster, sitte ved bordet til alle er ferdig osv.. Og dette er ting hun liker å lære selv. Samtidig som det er en konsekvent oppdragelse som gjør at hun slipper å få høre "nei ikke gjør det" mer enn nødvendig. Hun får selvsagt utfolde seg og utforske verden så mye hun vil. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå