handygirl Skrevet 12. februar 2007 #1 Skrevet 12. februar 2007 Skjønner at det ikke er nødvendig med mange kontroller for friske gravide, men da jeg var på 1. gangs kontroll i uke 11 tror jeg, lytta ikke legen etter hjerte. Nå skal jeg ikke på flere kontroller før ultralyd og deretter til jordmor i uke 24. Syns det er så rart å ikke få vite om der er liv før ultralyden. Syns jeg har kjent litt liv selv da, men det er kanskje bare innbildning. Forrige svangerskap var jeg minst to ganger til kontroll før ultralyd og da fikk jeg høre hjertelyden i uke 14 tror jeg. Er det slik for dere også at første gang dere får vite om det er liv er på ultralyden i uke 18 og ikke hos legen/jordmor før det? Gruer meg til å komme på ultralyd og så er det kanskje ikke noefoster eller kanskje det er dødt... Tenker dere på det? Går sikkert bra da, men jeg har så lyst å vite at hjertet slår.
I+T=spire Skrevet 12. februar 2007 #2 Skrevet 12. februar 2007 Det samme tenkte jeg etter første legekontroll. Det var totalt uaktuelt å ikke vite noe før uke 18 så jeg fikk anbefalt av min mor å ringe til jordmor for å høre om jeg kunne komme dit i mellom ultralyd og neste legekontroll, det kunne jeg gjerne og fikk time hos henne i uke 14. Håper å få høre hjertelyd da:-) Ring jordmor du:-)
Gjest Skrevet 12. februar 2007 #3 Skrevet 12. februar 2007 Jeg tenkte også masse på d. Og ba om en ekstra kontroll, som ble i uke 14 da... Du får de kontrollene du føler du har bruk for, bare ring og få deg en time. Disse nye greiene er retningslinjer, ikke regler! Jeg syns d var altfor lenge å gå fra første kontroll i uke 10 omtrent, til UL. Nå etter UL, føler jeg at d er greit å vente til uke 24, nå har jeg jo sett at alt er bra, og kjenner liv daglig, så jeg er roligere nå Jeg er 21 uker nå.
Micca81 Skrevet 12. februar 2007 #4 Skrevet 12. februar 2007 Hei, HM77. Jag hadde heller ikke kontroll mellom 1.gang etter 8 uker og ultralyden i uke 19..... Jeg kjente heller ingenting som kunne tyde på at det var liv der nede. Men den lille karen var mer enn aktiv når vi kom på ultralyd og fikk se.Alt er nok i skjønneste orden skal du se:-) Og gled deg til de første glimtene av barnet ditt, det er helt fantastisk.
Litlefugl Skrevet 12. februar 2007 #5 Skrevet 12. februar 2007 Det er sånn for alle friske utan komplikasjonar. Enig i at det kan følast lenge. Eg var innom legen for noko anna i veke 12 og fekk då høyra hjertelyden samstundes. Veldig kjekt å få bekrefting ja! Forrige svangerskap var eg i Tyskland, kor dei tar ultralyd kvar kontroll. Så for meg er det og uvant å måtta venta så lenge på bekrefting. Viss du er veldig nervøs, kan du prøva å ringa fastlegen eller jordmor og sei at du treng ein bekreftelse, lurer på om det faktisk er liv der. Så kanskje får du ein kjapp time før ultralyden. Men greier du å vente og alt kjennest normalt ut, trur eg ikkje det gjer nokon forskjell.
VinterSol+2 Skrevet 12. februar 2007 #6 Skrevet 12. februar 2007 er mange som ikke kan høre hjertelyden så tidlig da. min lege ville ikke lytte etter den før etter ul. Helt greit, egentlig:) Var på kontroll uke 12+0, ultralyd i 20.uke og skal bestille ny legetime i uke 25/25 Men det er jo bare å ringe legen oftere om du vil det selv. jeg har jo snakket med legen på telefon, om jeg har lurt på noe, og vært innom pga UVI og blødninger utenom det ordinære. Helt problemfritt, bare å bestille time som normalt.
handygirl Skrevet 12. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 12. februar 2007 Tør ikke ringe legen for å få han til å høre etter hjertlyden. Føler vi bruker mer enn nok av hans tid allerede. Er der ganske ofte med vår 16mnd gamle prinsesse som er en del syk. Tenkte på å ringe til jordmor som jeg skal til i uke 24, men som mannen min sier så er det likt for alle og ikke noen grunn til at akkurat jeg skulle ha en time ekstra før ul. (?) Jeg må vel bare vente. Er 13+4 nå. Føler meg til tider veldig utmattet, trøtt, kvalm og uggen, men er for frisk til å være syk og for uvel til å føle meg i toppform. Er lærer, så jeg gleder meg til vinterferien om ei uke..
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #8 Skrevet 12. februar 2007 Ble anbefalt å gå til lege/jordmor en gang like før UL jeg da, dette ved førstegangskontroll uke 11. Bare for oppfølging som urinprøve, blodprøve og samatale om generell helsetilstand. Som lege ville hun aldri prøve å finne hjertelyd før etter uke 20, da det før den tid var like vanlig å ikke høre hjertelyd som å høre den. Og jeg vet selv at med førstemann så slet vi veldig mye hver gang med å finne hjertelyden, hele svangerskapet gjennom, men bevegelsene kjentes tydelig så vi holdt på til vi traff. )
Solskinnsjenta Skrevet 12. februar 2007 #9 Skrevet 12. februar 2007 I retningslinjene fra trondheim kommune er det satt opp en time hos jordmor mellom 1.kontroll og UL. Skal dit på onsdag på infotime i gruppe. Ville tatt kontakt med helsestasjonen og bestilt time hos jordmor selv. Det er ingenting galt i å ønske en ekstra kontroll, 2 mnd er jo ganske lenge å gå uten kontroll. Ta en telefon, du!
Gjest Skrevet 12. februar 2007 #10 Skrevet 12. februar 2007 Var på 4 kontroller jeg, før UL! Tre oppsatte, og en pga smerter. Uke 11 er for tidlig å høre hjertet (altså 10+x), derfor sjekket ikke legen din heller. Jeg hadde bestilt meg en time rundt uke 15/16 jeg. Da hører du nok hjertet, og du får en ekstra sjekk. Legen min tar meg automatisk inn en gang i måneden i starten også annenhver / hver uke når fødselen nærmer seg. Uansett om du har hørt hjertet og vært på mange kontroller vil en være nervøs. Jeg hadde hørt hjertet tre ganger, og visste at det hadde vært liv, men var redd noe skulle være galt. Godt å få høre at alt så fint ut! (Helt sikre blir man jo ikke før ungen er ute, så litt nervøs vil man nok alltid være!) Som sagt, bestill deg en ekstra time rundt u. 15/16 du.
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 12. februar 2007 #11 Skrevet 12. februar 2007 Jeg var til første kontroll da jeg var ca i uke 7, og fikk da beskjed av legen at jeg skulle til kontroll én gang i mnd... Så jeg var hos jordmor til kontroll i uke 12 og fikk da se at alt var i orden med den lille krabaten vår:) UL var jeg til da jeg var 16+6 og det var for tidlig, så jeg må tilbake igjen om 2 uker... Syns det er rart at det praktiseres forskjellig... Jeg ville gjort som tingeling_80 sier, og bestilt en ekstra time;) Lykke til!!
Love my kidz Skrevet 12. februar 2007 #12 Skrevet 12. februar 2007 Man blir anbefalt å gå til enten lege eller jordmor en gang i måneden. Jeg var på 1.gangskontroll i uke 5, hos legen. Så var jeg til jordmor i uke 12 eller 13, så til jordmor på ny denne uken (18), før det bli ul neste uke (19). Fikk høre hjertelyden hos jordmor uke 13. Har ikke kjent liv ennå, men bekymrer meg ikke. Gleder meg likevel til å se den lille sprelle =) Det som skjer på kontrollene hos lege eller jordmor har jo ingenting med det som skjer på ul å gjøre. Man sjekker jo ikke urin f.eks ved ul. Så jevnlige kontroller er viktig det. Du skal selv sørge for å ordne time, ikke vent på innkalling, det er ikke vanlig.
2barnsmamma og kanskje en til? Skrevet 12. februar 2007 #13 Skrevet 12. februar 2007 Har vært hos legen idag og vi har hatt en stor fight ang. dette!! Jeg er førstegangs og var hos student første gang. Studenten har ikke henvist meg videre til hverken jordmor eller UL. Så jeg tok det opp med legen idag at jeg ikke var fornøyd med oppfølgingen. Han spurte om jeg ikke hadde vært hos legen siden uke 8 og jeg sa nei. Han ble rasende og sa at jeg skulle ha blitt satt opp på ny time allerede førstegang jeg var der (altså i uke 8) Ingen har målt SF målet på meg før nå (i uke 24) og heller ingen blodprøve siden uke 8... Jeg kommenterte at jeg kunne vært 'narkis' uten at noen ville fanget det opp. Han var helt enig og mente dette var skikkelig dårlig av både hans eget kontor, samt jordmor (hun skulle sagt noe om det, da jeg var der i uke 16) Så det varierer tydeligvis fra sted til sted....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå