Gå til innhold

Hvordan få ham til å sove lenger enn til 5?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han legger seg i halv åtte-åttetiden og våkner konsekvent kl 5. Han får aldri komme over i vår seng før klokken 6. Da får han litt pupp. Regner med at jeg må slutte med puppen, men hvordan gjør jeg det? La være å ta ham over i sengen? La ham skrike fra fem til syv?

HJELP!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik gjorde jeg det:

Sluttet med mat i soverommet hannes og vårt, fikk konsekvent mat på kjøkkenet eller stua.

Får ikke komme over i vår seng uansett tid, de har ikke forståelse av om kl.er 05 eller 0630. Det å komme over i vår seng gjorde at han begynte å våkne enda tidligere (kl. 0400), han hylskrek til han fikk viljen sin. Nå er det slutt på den perioden.

Jeg bestmte meg for å venne han av og tok den brutale måten.

Når han våknet og skrek, gikk jeg inn til han og sa at det fortsatt var natten, det fungerte ikke, han ble 10 ganger værre. Så jeg lå å nynnet i min seng, slik at han hørte meg og etter 2 netter sov han natten gjennom og sover nå til ca 0630, mot før kl 0500. Jeg måtte stålsette meg for å ikke gi etter når han skrek som værst, men etter en stund endret gråten seg til sutring, og han la seg ned å sovnet. Dette stod på i ca 1 time første natten og en halv time andre natten.

Jeg ammet ikke men, prinsippet blir vell det samme med avvenning av morgenkosen? Jeg gir flaske etter at vi har stått opp, måtte slutte med flaske på sengen eller på rommet hannes fordi han da også begynte å våkne tidligere og "forlangte" servering av varm melk. (Han pekte på stolen og sa mekk,mekk)

Jeg legger min i 19 tiden, etter råd fra HS om at de ofte sover dårligere og våkner tidligere av at de blir lagt for sent. På min fungerer det fint med legging ca kl.19 og han sover til 0630.

Skrevet

Kanskje han våkner fordi han er sulten? Det gjør hvertfall sønnen min, så får han en flaske og sover videre til ca 7.30- 8.

Du kan jo feks prøve å ha en vannkopp tilgjengelig, kanskje det ikke skal så mye til. At det kan hjelpe å gi han følelsen av at han spiser noe mener jeg. Eller gi han pupp med en gang han våkner, gjerne før han våkner ordentlig- så sover han kanskje videre igjen etterpå?

Nå kommer det sikkert noen motinnlegg om at han har da overhodet ikke behov for nattmat lenger, og blabla bla! Men det er det faktisk noen barna som har mener jeg. Gutten min er liten og tynn og ingen stor spiser så jeg gir han gladelig en flaske på natta.

Det hender jo innimellom at vi voksne også kan bli sultne på natta...

Skrevet

Når tulla har hatt slike perioder har vi stått opp så tidlig vi da..... Klarer ikke å la henne ligge og skrike, og når vi tar henne over i vår seng er det turning for alle penga... Så da var det bare å innse at det var morgen..:) Det har heldigvis gått seg til av seg selv de to gangene vi har hatt slike perioder. Nå skal det også sies at vi bare har ett soverom, så hun sover rett ved siden av oss....

Lykke til hvertfall!:)

Skrevet

Hei. Datteren vår gjorde akkurat det samme! Det vi har gjort er å gradevis la henne være litt lenger i senga. Nå vokner hun mellom 6-6.30. ( vi må opp kl.6 uansett, så hun kan egneltig ikke sove noe lenger enn til 7)

Det vi har gjort er å gå inn til henne og si med rolig stemme at det fremdeles er "natta" og at hun må sove litt mer. Da legger vi henne ned og gir henne en kos. hun gråter noen ganger i ca. 1 minutt og så sovener hun igjen.

Det blir jo slitsomt med kl. 5 hver morgen ;0)

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar! Skal prøve ut rådene etter tur :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...