Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #1 Skrevet 11. februar 2007 Jeg har jobbet noen ekstravakter som hjelpepleier på sykehus. Her om dagen var det en ung pasient, som jeg skulle ta ut veneflon på. Jeg var så dum og tenkte ikke på å ha hansker, så det kom litt blod på fingrene mine. Jeg har alltid litt småsår på fingrene, siden jeg biter negler. Nå er jeg redd jeg kan ha blitt smittet av noe. Jeg vasket hendene godt etterpå og desifiserte dem. Pasienten har ingen kjent smitte, men hva hvis? Er det hysterisk av meg eller har jeg grunn til å være bekymret? Hva gjør man når sånt skjer?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #2 Skrevet 11. februar 2007 nei, nei. Ta det helt med ro. Det er ikke noen særlig risiko å bli smittet på den måten du beskriver. Jeg har fått blod på hendene mange ganger, tro du meg. Det finnes rutiner på avdelinger hvis man blir stukket av spøyte ol.,men i dette tilfellet ville jeg tatt det heeeelt med ro. Hilsen spl. på akuttmottak.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #3 Skrevet 11. februar 2007 Tusen takk! Nå ble jeg letta. Har prøvd å si til meg selv at det sikkert ikke var farlig, men var litt ekkelt siden jeg hadde sår. Er ikke helt dreven i yrket ennå. Hjelper vel når man får noen år på baken
Gjest Skrevet 11. februar 2007 #4 Skrevet 11. februar 2007 Hei! Skal rett være rett, bør du få tatt blodprøver. Vet at vi som helsepersonell er lite flinke til å ha på oss hansker når vi fjerner venefloner, og tar blodprøver. Og straks man har småsår, kan uhellet være ute. Du gjorde rett når du vasket fingrene godt og desinfiserte etterpå. Du har mest sannsynlig ikke blitt smittet. Men for å være på den trygge siden, så bør du få tatt blodprøver hos legen din. Så får du ro med deg selv. I noen tilfeller tror jeg man snakker med arbeidsgiver om dette også, spesielt ved stikkskader, for da fyller man et yrkesskadesjema.
Gjest Skrevet 11. februar 2007 #5 Skrevet 11. februar 2007 Jeg tenker på siden du har småsår, eller hadde det ikke vært noe å bekymre seg over.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #6 Skrevet 11. februar 2007 slapp helt av,det er ikke farlig. Og når pasienten ikke har noe kjent smitte er det ikke noe å bekymre seg over. Er sjeldent man går rundt med blodige/opne sår på hendene sine. Hadde pasienten hadde Hiv eller Hepatitt av noe slag ville jeg testet meg. Men ikke bli søvnløs over dette,da:-) Klem:-)
Puselure Skrevet 12. februar 2007 #7 Skrevet 12. februar 2007 Det går helt sikkert greit:) Men en regel jeg bruker er at jeg alltid tar på hansker når jeg skal behandle kroppsvæsker, uansett hvilke:) Da slipper du å tenke på slike ting. Når en skal ta ut veneflon så trenger en kanskje hanske bare på den ene hånden som holder tupferen du bruker til å legge press med:) Ha alltid et par hansker i frakken, vet aldri når de er kjekke å finne:D Lykke til som hjelpepleier:) Var selv det før jeg ble spl;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå