Gå til innhold

Var en tur på Ullevål i går.........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 35 uker og ca 4 dager i mitt andre svangerskap. Har altså gjort dette før men det er en del år siden nå, så føler mesten som om det er første gang, iallefall når jeg tenker på allle spm jeg har om den kommende fødselen :)

Jeg har vært veldig mye syk, stort sett gjennom hele svangerskapet, bla annet, lungesykdom, sterk kvalme i nesten 6 mnd., bekkenløsning, lunge betennelse etc. :)

I går trodde jeg at det kom ut litt foster vann. Var på do, og pga svært lav HB har jeg gått på masse jern tabletter som gjør meg veldig hard i magen. må presse som fy for å få ut noe i det hele tatt og det kommer ut noe tyntflytende som ikke er urin. Ringte Føden ettersom jeg lå inne for en 3 uker siden og har fått beskjed om ta kontakt så fort det er noe.Kom dit og ble undersøkt. De kunne ikke se at det hadde vært noe vannavgang, men sa at noen ganger kan det komme litt fostervann uten grunn for så å stoppe. Men var nok usikker på om jeg hadde oppfattet dette riktig.:) Samtidig tok de ultralyd og så at babyen min er godt over gjennomsnittet. ( + 21 % hva enn det måtte bety?) Og jeg skal inn til sjekk en gang i uken i de to kommende ukene for å måle veksten på baby og for en glykose test.

Spørsmålet mitt ( kommer til penget til slutt:)) er da Hvorfor ta en glykose test? Noen som hvet hva den sier? Og hvis man ikke er moden, som jeg tydligvis ikke er, hvor lang tid kan det ta? Noen som hvet? Lurer litt på om det er noe som kan forandre seg i løpet av noen dager eller eller tar det uker? Har hatt mye kynnere og "mensen" murringer siste uken og generellt dårlig form.

Håper på noen svar ettersom dette er ting jeg ikke helt har satt meg inn i.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glykosetest er sukkerbelastningstest og taes for å se om du er i ferd med å utvikle svangerskapsdiabetes. Antagelig så er dette noe de vil ha sjekket siden babyen er såpass stor.

Tror, men vet ikke sikkert, at modning kan skje raskt.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar.

Greit å vite hva som skjer med en selv....:)

Skrevet

Blodsukker er det samme som glukose, og blir brukt som drivstoff i kroppen. Blodsukkeret kommer fra maten vi spiser, og blir sugd opp fra tarmen og inn i blodet. Derfra sirkulerer det med blodstrømmen rundt til kroppens celler og forsyner disse med sukker.

For at cellene skal kunne ta til seg sukker er insulin nødvendig. Insulin er en slags nøkkel som åpner opp cellene og gjør dem mottakelig for sukker. Dersom man ikke har insulin, blir sukkeret værende i blodårene og man får da høyt blodsukker. Dette resulterer igjen i at man blir sliten og trett, da cellene ikke får den energien de trenger for å fungere optimalt.

Glukosebelastning

Hvis man får verdier mellom 5,5 og 7 mmol/l (for fastende) gjør man en såkalt glukosetoleransetest. Denne testen utføres på legekontoret og er som følger: Man faster fra midnatt og kommer på legekontoret om morgenen. Først blir blodsukkeret ditt målt, deretter får du en drikk (ca 2-3 dl) som inneholder sukker. Etter du har drukket skal du sitte i ro i 2 timer, og deretter blir blodsukkeret ditt målt igjen. Dersom du da har verdier under 11,0 mmol/l har du ikke sukkersyke, men verdier mellom 7,8 og 11,0 mmol/l indikerer nedsatt glukosetoleranse. Hvis blodsukkeret er lavere enn 7,8 mmol/l har du ikke diabetes.

Ble du klokere av dette? Kanskje dette kan ha noe med trøttheten og gjøre?

Klem fra din kjære venninne :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...